בג"ץ לנתניהו והיועמ"שית: הגיבו בתוך חודש על העתירה להוצאת רה"מ לנבצרות

שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז הורתה לנתניהו ולבהרב-מיארה, כמו גם ליתר המשיבים הרלוונטיים, להגיב עד ה-12.3 בעניין העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון על הוצאתו של רה"מ לנבצרות

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז הורתה היום (שישי) למדינה, לראש הממשלה בנימין נתניהו, ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וליתר המשיבים הרלוונטיים להגיב עד ה-12.3 בעניין העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון אמש, על הוצאתו של רה"מ נתניהו לנבצרות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב להוראת בג"ץ ואמר: "החלטת בג"ץ לא לדחות על הסף את העתירה להכריז על נבצרות של ראש הממשלה, היא ההוכחה הטובה ביותר לנחיצותה של הרפורמה שאנו מובילים. עצם הדיון בסיכול החלטת הבוחר ורצון העם היא מגה פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ונקודת שפל נוספת אליו הגיעו שופטי העליון".

יו"ר הכנסת אמיראוחנה הוסיף: "הכנסת הזאת בחרה בחה"כ בנימין נתניהו לעמוד בראשות הממשלה על פי חוק. לאף מוסד, גוף או אדם - אין היתר לבטל בחירה זו. שלטון החוק? כן. ‏שלטון המשפטנים? לא ולא. ‏העם - ורק העם - יחליט".

כאמור, התנועה לאיכות השלטון הגישה אתמול עתירה לבג"ץ בה קראו לבית המשפט להוציא את נתניהו לנבצרות: "בימים אלה - מפר רה"מ נתניהו את הסדר ניגוד העניינים שנקבע לו כנאשם בפלילים. אסור לו כנאשם בפלילים להתערב במערכת אכיפת החוק והמשפט ולמנות את חה"כ אמסלם כשר נוסף במשרד המשפטים וחבר הוועדה לבחירת שופטים. חמור מכך, אסור לו לבצע שינויים במערכת המשפטית - שינויים המהווים הפיכה משטרית של ממש, כדי שתהיה לו השפעה על ההליך הפלילי שלו".

עוד הוסיפו: "בעתירה טענו שרה"מ נתניהו, הנאשם בפלילים, בחר לחצות כל גבול של התנהלות מנוגדת עניינים, ולפעול להכפפתם תחתיו את כלל המוסדות האמונים על העמדתו לדין ועל משפטו הפלילי. רה"מ נתניהו הוכיח שהוא אינו מסוגל לנתק בין ענייניו המשפטיים לבין ניהול המדינה, ומנסה למוטט את המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל".

לדברי התנועה, "נתניהו וממשלתו אינם כשירים לנהל את המדינה, פוגעים פגיעה חמורה בדמוקרטיה. למדינת ישראל מגיע ראש ממשלה שישרת אותה ולא את עצמו, ועל כן אך הגיוני שנתניהו יצא לנבצרות עכשיו, עוד בטרם יספיק להחריב את הדמוקרטיה".

Capture
שר המשפטים יריב לוין, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נושא הוצאתו האפשרית לנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא על הפרק מזה זמן מה במשרד המשפטים. הדיון על הנושא החל לאחר אמירותיו של שר המשפטים יריב לוין שקשר בין תיקי נתניהו לבין הרצון להביא לשינויים במערכת המשפט.

בנוסף, התנהלותו של נתניהו בעניין עדי התביעה נגדו, פרשת הנהגים של ראש הממשלה ופרשת שלומית ברנע-פרגו שנחשפה בחדשות 13, יחד עם קריאתו של רה"מ עצמו שדוחף לביצוע התוכנית, למרות שנמצא בניגוד עניינים לטענת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, בשל מצבו המשפטי - כל אלה חידדו במשרד המשפטים את ההבנה שיש לדון בעניין. עם זאת, מדובר בעניין מורכב, ולא מדובר שבצעד שנשקל או מתרחש במספר ימים.