היועמ"שית לנתניהו: "ניגוד העניינים בתוקף, לדחות את העתירות"

בתשובתה לבג"ץ אמרה גלי בהרב-מיארה כי יש לדחות את כל העתירות שעניינן הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה נתניהו, אך הוסיפה כי הוא עדיין בתוקף. המשמעות: לנתניהו אסור לעסוק בשום דבר הקשור למשפטו ולמערכת המשפט

בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה
בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מסרה הערב (שלישי) את תגובתה לבג"ץ בכל הנוגע לעתירות שעניינן הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. היועצת המשפטית לממשלה טענה כי "הסדר ניגוד העניינים" מתקופת הממשלה הקודמת "עדיין בתוקף", וכי "יש לדחות את כל העתירות". המשמעות היא שאסור לנתניהו לעסוק בשום דבר הקשור למשפטו ולמערכת המשפט.

"בנקודת הזמן הנוכחית, לאחר השבעת הממשלה וכניסת נתניהו לתפקיד ראש הממשלה, העתירה לא אקטואלית ועליה להידחות", כתבה בהרב-מיארה.

עורכת הדין דפנה הולץ לכנר, מגישת העתירה מטעם חברים בקבוצת 'מבצר הדמוקרטיה' שלחה, בתגובה להודעת היועצת המשפטית לממשלה, את התייחסותה לבית המשפט. לטענת עו"ד הולץ לכנר, נפלה שגגה בעמדת היועצת, שכן בעתירה מתבקש לקבוע כי בתקופת הרכבת הממשלה פעל נתניהו מבלי שהוגבל בפעולותיו ותוך חשש לניגוד עניינים חמור בשל מצבו כנאשם בעבירות חמורות שיש עמן קלון, ולפיכך פעולותיו אלו נעשו בניגוד לדין:" "אנחנו טוענים בעתירה שבתקופה שבה הרכיב נתניהו את ממשלתו, עת כיהן כחבר כנסת בטרם הושבע לראש ממשלה, לא חל עליו הסדר ניגוד העניינים. לכן, אנו דורשים בעתירה כי בית המשפט יכריע מה דין ההחלטות והפעולות שנעשו בתקופת הרכבת הממשלה, לרבות מינוי שרים והסכמים קואליציוניים, אשר נעשו ללא הסדר ניגוד עניינים".

בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתוך כך, החל ממחר יוקם מאהל מחאה נגד פסקת ההתגברות מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין. המאהל, ביוזמת תנועת "דרכנו", יאויש בחיילי וקציני מילואים שקוראים ליריב לוין: "אל תפקיר אותנו להאג - בג"ץ הוא השכפ"ץ של צה"ל". כמו כן, ביום שישי ב-10:00 ובכל יום שישי תתקיים במאהל עצרת מחאה גדולה של אנשי מילואים נגד פסקת ההתגברות. מ"דרכנו" נמסר כי "המאהל יאויש עד לביטול מהלך הרפורמות המשפטיות".

פרופסור אלן דרשוביץ, מבכירי המשפטנים, מקורב לראש הממשלה נתניהו ואוהד נלהב של ישראל אמר: "ברמה הבינלאומית בית המשפט העליון שימש מחסום ולא איפשר סמכות שיפוטית לבית המשפט הבינלאומי הפלילי, בהתאם לעקרון המשלימות. אם בית המשפט העליון בישראל יוחלש במידה רבה, אנשים כמוני יתקשו להגן על ישראל בבתי משפט בינלאומיים".

מנכ"לית דרכנו, רחל עזריה, הוסיפה: "רק בזכות העובדה שיש לנו מערכת משפט עצמאית, חיילי צה"ל מוגנים מפני בית הדין הפלילי בהאג. פסקת ההתגברות והרפורמות החוקתיות שיריב לוין רוצה להעביר יסכנו כל חייל וחיילת. אסור ליריב לוין להפקיר את החיילים שלנו להאג! לכן התגייסו חיילי וקציני מילואים לאייש את מאהל המחאה מול ביתו של שר המשפטים".