"ניצל את מעמדו ופעל במרמה": ראש עיריית אור עקיבא מואשם בשוחד

לפי החלטת פרקליט המדינה, פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתב אישום נגד יעקב אדרי בגין שוחד, הלבנת הון ועבירות נוספות. לפי האישומים, אדרי ביקש וקיבל מיזמי נדל"ן ומגורמים נוספים כספים ותווי קנייה, ובתמורה קידם את ענייניהם בעיר. היועמ"שית הגישה בקשה להשעייתו: "מדובר בעבירות שאם יוכחו - יבטאו שחיתות שלטונית בולטת בחומרתה". לאחר הגשת כתב האישום, אדרי הודיע על התפטרותו: "אני כופר מכל וכל בטענות"

ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי
ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לפי החלטת פרקליט המדינה, פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (שני) כתב אישום נגד ראש מועצת אור עקיבא יעקב אדרי בגין עבירות שחיתות שלטונית שביצע במהלך השנים 2020-2013 במסגרת תפקידו. כתב האישום מייחס לאדרי שישה אישומים שונים של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון בסך מאות אלפי שקלים, וכן עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שיבוש מהלכי משפט, עבירות מס ועבירת אלימות, בשווי של מ-569 אלף ש"ח. כתגובה, אדרי הודיע על התפטרותו מהתפקיד.

בכתב האישום נאמר כי בזמן שכיהן בתפקידו, ביקש אדרי וקיבל מיזמי נדל"ן ומגורמים נוספים בעלי אינטרסים כלכליים הפועלים בתחומה של אור עקיבא, כספים במזומן ובתווי קנייה בסכומים הנאמדים במאות אלפי שקלים. הכספים התקבלו באופן קבוע, פעמיים בשנה בסמוך לחגי תשרי ולחג פסח, והן באופן מזדמן על פי בקשתו. בתמורה לשוחד, פעל אדרי לקידום ענייניהם של נותני השוחד בעיריית אור עקיבא.

עוד על פי כתב האישום, אדרי ניצל את מעמדו ופעל במרמה מול אחרים על מנת לקבל תווי קנייה שמטרתם היתה, כביכול, עזרה לנזקקי העיר אור עקיבא, בעוד שלמעשה עשה בהם שימוש אישי. בנוסף, אדרי נטל לידיו במרמה תווי קנייה שנמסרו לו מכוח תפקידו הציבורי ושייעודם היה תרומה לנזקקי עירו – ועשה בהם שימוש אישי. ביחס לשאר הנאשמים בפרשה, כתב האישום מייחס עבירות של מתן שוחד והלבנת הון. במקביל להגשת כתב האישום הוגשה בקשה לחילוט רכושם של יעקב אדרי ונאשמים נוספים.

ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי
ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כתגובה להגשת כתב האישום, אדרי כאמור בחר להתפטר מתפקידו. במכתב ההתפטרות שנשלח למ"מ שר הפנים כתב אדרי: "אבקש להבהיר, כי אני כופר מכל וכל בטענות משוללות היסוד המיוחסות לי בכתב אישום זה, וכי בכוונתי להפריכן במסגרת ההליך אשר יתנהל בית המשפט הנכבד, בו אני נותן את מלוא מבטחי שתחת שבטו תצא האמת לאור".

"כעת, עם הגשת כתב האישום – ואף שאני מאמין כי ביכולתי לתרום עוד שנים רבות לצמיחתה של אור עקיבא ולרווחתם של תושבי העיר, אני נאלץ להודיע בצער רב על התפטרותי מתפקיד ראש העיר.  סבורני, כי תפקידו של ראש עיר מחייב אותו להקדיש את מלוא זמנו ומרצו לעסוק בציבור התושבים, ואני, שנדרש כעת להתפנות לקרב חיי להגנה על שמי ועל חפותי, אשר יגזול ממני משאבים וזמן רב, לא יכול למלא כראוי את חובותיי כראש עיריית אור עקיבא".

לאחר הגשת כתב האישום, וטרם התפטרותו, הגישה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתב אישום, בקשה להשעייתו של אדרי עקב הגשת כתב האישום. בבקשה נאמר כי "החוק מהווה כלי חשוב להתמודדות עם שחיתות שלטונית ברשויות המקומיות. הוא נועד, בין היתר, למנוע מצב בו ימשיך בכהונתו מי שהוטל צל כבד על יושרתו האישית עקב הגשת כתב אישום המייחס לו ניצול לרעה, לכאורה, של הכוח השלטוני שהופקד בידו בנאמנות".

עוד צוין כי "העבירות המיוחסות למר אדרי הן עבירות חמורות ביותר הנוגעות לטוהר המידות, שנעברו, לכאורה, תוך זיקה מובהקת לתפקידו הציבורי כראש הרשות... מדובר בעבירות שאם יוכחו, יבטאו שחיתות שלטונית בולטת בחומרתה מצד מר אדרי, אשר טמונה בהן פגיעה ברורה בטוהר המידות ובשלטון החוק"..