ביקורת חריפה בתוך המשטרה: "שהמפכ"ל ייקח אחריות"

האלימות בחברה הערבית הגיעה היום לשיאה, כאשר חמישה אנשים, בהם נער בן 15, נרצחו בכפר יפיע הסמוך לנצרת. קצינים בכירים במשטרה אומרים כי רנ"צ שבתאי איבד שליטה - וכי עליו לתת למישהו אחר להשתלט על המצב

זמן צפייה: 13:46

האלימות בחברה הערבית הגיעה היום (חמישי) לשיאה, כאשר חמישה אנשים, בהם נער בן 15, נרצחו במכון לשטיפת מכוניות בכפר יפיע הסמוך לנצרת, ובאירוע נוסף נפצעה קשה פעוטה כבת 3 מירי בכפר כנא. מאוחר יותר הערב נרצח גבר כבן 30 ברכבו באזור מחלף קסם, ובמשטרה שומעים הערב ביקורת חריפה שלא נשמעה כמותה, אשר מופנית בעיקר כלפי המפכ"ל קובי שבתאי, כאשר קצינים בכירים אומרים שעליו לקחת אחריות ולתת למישהו אחר להשתלט על המצב.

במשטרה אומרים כי שבתאי איבד שליטה, ויש קצינים שאומרים שהמשטרה פועלת בשיטת הפלסטר ושאין תוכנית ארוכת טווח. אחד הבכירים במשטרה אמר היום כי המפכ"ל "היה צריך לקחת את הנושא בטיפול אישי עם כל היחידות המיוחדות. במקום להבין שמדובר במצב חירום לאומי הוא מתעסק באירועי יחסי ציבור".

עוד טוענים גורמים בכירים במשטרה כי מדובר בהזנחה של שנים, כשבין היתר שבתאי התנגד מתחילת הקדנציה שלו לכניסת השב"כ, גם כשהיה ברור לו שלמשטרה אין יכולת למגר את הפשיעה בחברה הערבית. מתחילת השנה איבדה המשטרה 2,000 שוטרים שעזבו, זאת בנוסף ל-25 תקנים לחטיבת המודיעין שאושרו לאחרונה ועדיין לא אוישו.

השר בן גביר בזירת הרצח ביפיע
השר בן גביר בזירת הרצח ביפיע

הערב התקיימה הערכת מצב דחופה בין רה"מ בנימין נתניהו לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובמהלכה אמר בן גביר לנתניהו כי "חייבים להכניס פנימה מיד את השב"כ". ברמת הטווח המיידי כך מודה בן גביר זה הדבר היחיד שיכול לסייע.

עוד דיבר בן גביר בשיחה עם נתניהו על  משמר לאומי ועל הוספת שוטרים, אבל כל אלו תהליכים שייקח חודשים ארוכים עד שתהיה להם איזושהי השפעה. בשיחות שמתקיימות בימים האחרונים בין בן גביר לנתניהו סביב האלימות הגואה ושאלת הכנסת השב"כ לאירוע, בן גביר אומר כי "כשמדינת ישראל רצתה לטפל באירועים שנקראים תג מחיר היא ידעה ידעה טוב מאוד להכניס את השב"כ, וכך יש לעשות גם כאן".

Whatsapp Image 2023 06 08 At 1
כוחות משטרה בזירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

בשב"כ שומעים את הדברים של נתניהו ובן גביר על כך שיש להכניס את השב"כ לאירוע, כמו בכל פעם כשיש צבר כזה של רציחות במגזר הערבי. השב"כ מסתייג מכך, ושם אומרים כי לא נכון לחשוף יכולות מודיעיניות, והם לא רוצים שארגוני הפשיעה הערבים יכירו את היכולת האלה.

בנוסף, ישנו הנושא הדמוקרטי - בשב"כ לא רוצים לפעול נגד פושעים אזרחים במדינת ישראל, וטוענים כי צריך משטרה חזקה שתדע לפעול מול אזרחי ישראל. השב"כ אמנם מעורב באירוע גניבת התחמושת בצאלים ובפענוח המטען במשרד הבריאות, בענייני משילות, אך עמדתו היא שהוא לא יהיה מעורב בענייני פשיעה אזרחית.

Whatsapp Image 2023 06 08 At 1
השר בן גביר בזירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

במשרד המשפטים מנסים למצוא פיצוח או מודל, כאשר ברור שהחוק שרץ בימים האחרונים, שהעלה ח"כ אליהו רביבו מהליכוד, בלתי אפשרי מבחינה משפטית. הטענה שם היא כי אי אפשר לתת לראש הממשלה סמכות להחליט מתי שב"כ יוכל להשתמש באמצעים שלו.

העניין האמיתי העומד על הפרק הוא אמצעי שב"כ, שבהם אפשר להשתמש רק בכפוף לצווים משפטיים, ולשם כך צריך לעשות שינוי חקיקה. לשב"כ יש אפשרות לעבוד כרצונו כשמדובר בנושאים ביטחוניים, ובעניין הזה המשטרה הרבה יותר מוגבלת.

המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי
המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי | צילום: דוברות המשטרה

בלשכתו של הסמפכ"ל הונחו בדצמבר 2022 מספר דרכי פעולה במסמך דחוף שביקש לטפל באלימות בחברה הערבית. התוכנית כללה יחידה מבצעית בראשות תת ניצב, המאגדת זרועה חקירתית מודיעינית, וכוללת בתוכה שתי חטיבות של משמר הגבול. התוכנית דיברה גם על הכפפת יחידות מיוחדות מכל מני מחוזות, וניסיון נוסף של טיפול באותה אלימות זו דרך פעולה קהילתית, למשל גיוס מש"קים ומתנדבים שיפעלו בכפרים.

דרך פעולה אפשרית נוספת היא השארת המצב הקיים והתמודדות במסלול הבטוח, אותו הגה סגן השר הקודם יואב סגלוביץ'. בשנה שעברה הייתה ירידה מסוימת באלימות בחברה הערבית, אך המפכ"ל החליט לאמץ את הדרך הקהילתית. זה התחיל במטרה - אך שם גם נגמר.

ארבעה מהנרצחים ביפיע רצח
ארבעה מהנרצחים ביפיע

הנרצחים ביפיע הם ראמי מרגיה בן ה-15, נעים מרגיה, לואי אבו רג'ב, אבראהים שחאדה ומוחמד מרוואן כנאנה. אחד מהם היה מעורב באירוע רצח שהתרחש לאחרונה. באשר לאירוע הזה נקודתית, במשטרה מעריכים בחקירה הרקע הוא הסכסוך בין ארגוני הפשיעה בו מעורבת משפחת חרירי. על פי המשטרה המתנקשים הגיעו בימים האחרונים לאזור ועשו עבודת שטח, ובמשטרה כועסים על כך שדרשו צווים מנהליים לפחות לשישה ארגוני פשיעה ולא קיבלו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0806232040' autoplay='0' credit='' desc='קראדי: "יעדים של החטיבה היהודית בשב"כ רוצים שייטפל בפשיעה"' poster='' kid='1_rkxorfxo' duration='246']

המפכ"ל לשעבר משה קראדי התראיין הערב במהדורה המרכזית, ואמר: "יש פה אנקדוטה שיכולה להיות רק במדינת ישראל - אנחנו רואים יעדים של החטיבה היהודית בשב"כ רוצים עכשיו את השב"כ שייטפל בפשיעה, זה עוד לא היה לנו".

"ראינו את השר לביטחון לאומי מזדעזע בצדק כשיש חמישה נרצחים ביום אחד", אמר קראדי בפתח דבריו, "אבל הוא לא הזדעזע כשיש 90 נרצחים במשך חמישה חודשים. ואם החמישה האלה היו יום אחרי יום הוא כנראה גם לא היה מזדעזע. הוא רץ מהר לשטח כי יש שם תקשורת".

"שמעתי את השר בן גביר, ומעולם לא שמעתי שר מדבר כל כך הרבה שטויות בכל כך מעט זמן. הוא מפזר סיסמאות. להכניס את השב"כ זה פופוליזם. שב"כ זה לא מילת קסם, זה לא גדודים עם נשק שנכנסים לאום אל-פחם. זה גוף מודיעיני, בין הטובים בעולם, שצריך לייצר מודיעין כדי לסכל פיגועי טרור. אני גם לא רואה איך מכניסים את בן גביר לדיון בשב"כ כי אין לו סיווג ביטחוני. השב"כ לא יחשוף את מה שהוא יודע כשבן גביר נוכח בחדר".