הסכים לחסל מדען ישראלי: נעצר תושב פ"ת שגויס על ידי איראן

לפי שב"כ והמשטרה, ולדימיר ורחובסקי, כבן 35 מפתח תקווה, ביצע משימות שונות עבור גורמי המודיעין האיראניים, בהן ריסוס גרפיטי נגד רה"מ - ונעצר. מחקירתו עלה כי הסכים לחסל מדען ישראלי תמורת 100 אלף דולר - והצטייד באקדח לשם כך. הפרקליטות הודיעה כי הוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירות של מגע עם סוכן חוץ, נשיאת והובלת נשק וקשירת קשר למעשה טרור. גורמים בשב"כ: "מי שבוחר לעבוד עבור המודיעין האיראני תמורת תשלום - ישלם מחיר כבד"

זמן צפייה: 00:42

שב"כ והמשטרה התירו לפרסום הבוקר (רביעי) כי ולדימיר ורחובסקי, כבן 35 מפתח תקוה, נעצר לאחר שביצע משימות שונות עבור גורמי המודיעין האיראניים, כחלק מתשתית נרחבת שפעלה לגיוס והפעלה של אזרחים בישראל. המשימות שביצע ורחובסקי כללו ריסוס כתובות גרפיטי נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תליית כרוזים, איסוף מידע על גורם ישראלי והטמנת אמצעים לביצוע משימות נוספות על ידי מגויסים אחרים.

כמו כן, מחקירתו עלה כי הסכים ולדימיר לחסל מדען ישראלי תמורת 100 אלף דולר - ולברוח בעזרת סוכן זר לרוסיה. לשם ביצוע המשימה, הנאשם התבקש להגיע למיקום מוסכם, שם אסף אקדח ומחסנית תואמת כדי להוציא לפועל את התוכנית. בעבור כל פעולותיו, הנאשם קיבל תשלום במטבעות דיגיטליים. עוד נמסר כי חלק מהמשימות שבוצעו תועדו על ידי ולדימיר, והתקבל תשלום עבור ביצוען. הקשר בין ולדימיר לגורמים האיראניים התקיים בשפה האנגלית, ובמסגרתו התבקש לרכוש טלפון ייעודי.

החשוד יובא היום בשעות הבוקר לדיון בבית המשפט המחוזי בלוד - במסגרתו תתבקש הארכת מעצרו עד תום ההליכים. פרקליטות מחוז מרכז הודיעה כי תגיש כתב אישום חמור נגדו, המייחס לו עבירות של מגע עם סוכן חוץ, נשיאת והובלת נשק וקשירת קשר למעשה טרור.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

בבקשה למעצר עד תום ההליכים צוין כי "הנאשם ביצע עבירות ביטחוניות בזמן שמדינת ישראל מנהלת מלחמה מהקשות שידעה, בחזיתות רבות, וביניהן איראן. הנאשם היה מודע להיותו של הסוכן גורם עוין למדינת ישראל, ואף על פי כן המשיך ושיתף עימו פעולה. מעשיו של הנאשם הופסקו הודות לפעולות כוחות הביטחון אשר עצרו אותו טרם השלמת התוכנית לרצוח את המדען".

גורמים בשב"כ מסרו לאחר פרסום פרטי המעצר: "המלחמה בין שב"כ לאיראן עולה שלב. רצף הפרשיות שנחשפו ועוד ייחשפו ממחיש בצורה משמעותית את המאמצים הבלתי פוסקים של איראן לגייס, להפעיל ולפגע בתוך ישראל. היכולת של שב"כ לסכל מבעוד מועד מונעת מאיראן להגיע לתמונת ניצחון - בדמות של התנקשות ביעדים ישראלים. הפניות ברשתות החברתיות מתבצעות בצורה רחבה, לקהלי יעד מגוונים, ויש מי שנופל ברשת. מי שבוחר, בזמן מלחמה, לעבוד עבור גורמי מודיעין איראניים תמורת תשלום - ישלם מחיר כבד".

מפקד מחלק בטחוני ביאחב"ל להב 433, רפ"ק מאור גורן, התייחס למעצרו של ורחובסקי: "מדובר באירוע נוסף מתוך סדרת תיקים חמורים הנחקרים ביאחב"ל ובשב"כ - בהם מופעלים אזרחים ישראלים על ידי סוכן זר, אך כאן כבר נחצה גבול נוסף, ברמת החומרה והתעוזה: החשוד כבר התחמש באקדח, מחסנית וכדורים וכל זאת לאחר שהסכים להוציא לפועל רצח של מדען תמורת 100 אלף דולר ולברוח מהארץ בעזרתו של הסוכן הזר לרוסיה, מיד לאחר הביצוע".

2 מרגלים ישראלים לטובת איראן שרפו רכבים באזור פארק הירקון בתל אביב
רכבים ששרפו 2 מרגלים ישראלים לטובת איראן, באזור פארק הירקון בתל אביב | צילום: דוברות המשטרה

רק לפני יומיים הודיעו שב"כ והמשטרה כי נחשפה תשתית נפרדת של גורמי מודיעין איראנים, שפעלה לגיוס והפעלה של אזרחים בישראל. פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בת"א נגד שני נאשמים ולדיסלב ויקטורסון, כבן 30, תושב רמת גן. לשם ביצוע משימותיו, גייס ולדיסלב שני אזרחים נוספים, בהם בת זוגו, אנה ברנשטיין, כבת 18, גם היא תושבת העיר, שלקחה חלק בביצוען של חלק מהמשימות. כתב האישום מייחס להם ביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ, השחתת פני מקרקעין, קשירת קשר להיזק בזדון והצתה. בנוסף, מואשם ולדיסלב במעשה טרור של קשירת קשר לרצח.

הנאשמים הודו בחקירתם כי הבינו שהם פועלים בהנחיית גורם עוין, אך טענו כי לא רצו לפגוע בביטחון המדינה. בכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד ליהי מלצמן מפרקליטות מחוז ת"א, נכתב כי הנאשמים קיימו קשר עם סוכן זר באמצעות הטלגרם וביצעו משימות בשליחותו, שיש בהן כדי לפגוע בביטחון המדינה, תמורת תשלום במטבעות דיגיטאליים. במהלך תקופת הקשר עם הסוכן, ביצעו הנאשמים בשליחותו משימות רבות ובתוך כך, עברו עבירות שהלכו והסלימו עם חומרתן, החל מעבירות של השחתת מקרקעין ע"י ריסוס גרפיטי והדפסת פלאיירים עם כתובות נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, רכישת נפצים וניסיון לבנות מטען חבלה מאולתר, ועד להצתת רכבים.