השופטים במשפט נתניהו לפרקליטות: תתקשו להוכיח שוחד בתיק 4000

חשיפת חדשות 13: במהלך דיון שנערך לפני יומיים בבית המשפט קראו השופטים את נציגי הפרקליטות וסנגוריו של רה"מ לחדרם, והעבירו מסר חד וברור לבכירי הפרקליטות שיתקשו להוכיח שוחד בתיק - וכי טובת המדינה דורשת הסדר טיעון

זמן צפייה: 02:16

מכה לפרקליטות במשפט נתניהו: במהלך דיון במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו, קראו שלושת השופטים לנציגי הפרקליטות ולסנגוריו של רה"מ להגיע לחדרם במהלך הדיון, והעבירו להם מסר חד וברור כי הם ייתקשו להוכיח עבירת שוחד בתיק 4000, העוסק בפרשת בזק-וואלה, כך נחשף הערב (חמישי) במהדורה המרכזית. עוד אמרו השופטים לצדדים, בהתבטאות חריגה, כי טובת המדינה מחייבת עסקת טיעון.

הפרטים בפגישה, שארכה כרבע שעה בלבד, נותרו חסויים והם נשמרים בסודיות, אך ניתן לומר ששלושת השופטים טענו כי יהיה קשה להוכיח את הסעיף המשמעותי ביותר בתיק, סעיף השוחד. השופטים כבר שמעו את כל עדי התביעה החשובים בתיק, אלה שהיו יכולים לבסס את עבירת השוחד אצל רה"מ, ולמרות שהמסר לא מחייב את ההכרעה הסופית במשפט - לא ניתן להתעלם ממנו.

בחדר הסגור ללא ספק ריחפה באוויר האפשרות לעסקת טיעון או לגישור, והמסר של השופטים אכן מקרב את התיק לעסקה. כעת הכדור נמצא אצל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שצריכה להחליט כיצד לפעול. בפרקליטות יעדיפו לחזור למצב זהה בערב הפרישה של היועמ"ש הקודם אביחי מנדלבליט, אז מודל התיק לא כלל סעיף שוחד, ומאמינים שלבסוף השאלה תעסוק בעניין הקלון, שעלול לגרום לפרישתו של נתניהו.

Whatsapp Image 2023 06 13 At 2
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

מבחינתו של ראש הממשלה, הוא צריך לקבל את ההחלטה כיצד להמשיך. מצד אחד, עסקת טיעון בהכרח תכלול הרשעה כלשהי, דבר שיביא ככל הנראה לפרישתו מהחיים הפוליטיים. אם יבחר להמשיך ולנהל את המשפט, הוא עדיין עלול להיות מורשע בסעיף של הפרת אמונים, דבר שעלול להסתיים במאסר.

היועמ"שית צפויה לגבש פגישה עם הצוות של תיק 4000, והם יצטרכו לקבל החלטה אסטרטגית, שתהיה תלויה כמובן גם באופן בו יגיבו עורכי הדין של נתניהו. בשבועיים הקרובים בכל מקרה הצוותים יתמקדו בתיק 1000 ובעדות של איש העסקים ארנון מילצ'ן, כך שיהיה זמן לצדדים להיערך לקראת ההמשך.

בית המשפט המחוזי בירושלים
בית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: חדשות 13

במערכת הפוליטית לא נשארו אדישים למתרחש, והתגובות מיהרו להגיע. שר החוץ אלי כהן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "כל מי שעיניו בראשו יכל לראות את שלל החורים וסימני השאלה בתיקים שהם חסרי תקדים. שמח שהאמת מתחילה להתבהר". חבר הכנסת בועז ביסמוט הוסיף: "אחרי מאות מיליוני שקלים שבוזבזו בניסיון נואש לתור אחר כל פיסת שחיתות בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא נמצא דבר".

שר המשפטים לשעבר וחבר הכנסת גדעון סער התייחס גם הוא, וטען כי יהיה נכון לסיים את המשפט בעסקת טיעון: "במשך תקופת כהונתי כשר המשפטים נמנעתי מהתייחסות לאפשרות הסדר טיעון במשפט נתניהו. זאת, מתוך כבוד לעצמאות התביעה הכללית בנושאים המסורים לשיקול דעתה המקצועי. עמדתי היתה זה מכבר כי נכון, בהתחשב במכלול השיקולים, לסיים את משפט נתניהו בהסדר טיעון. עתה מן הראוי שהתביעה תטה אוזן למסרים של בית המשפט ותגלה נכונות למו"מ כזה. האינטרס הציבורי במובנו הרחב הוא סיום הסאגה ארוכת השנים הזאת בהסדר טיעון".

ארדן בבית המשפט
ארדן בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

לפני כחודש, שגריר ישראל באו"ם ושר התקשורת לשעבר גלעד ארדן העיד בתיק 4000 בבית המשפט המחוזי בירושלים. בעדותו סיפר ארדן על הניסיונות של איש העסקים שאול אלוביץ' לשנות את החלטתו ברפורמת השוק הסיטונאי, שהייתה אמורה להוריד את המחיר שאזרחים משלמים לבזק, שעליה שלט אלוביץ', ובכך לפגוע ברווחים שלו : "פנה אלי במספר הזדמנויות, פעם אחת אף בביתי ורמזתי לו ללכת".

ארדן טען כי נתניהו לא דיבר איתו על אלוביץ', אבל כן שאל אותו האם הוא קשוב לטענות של בזק: "ראש הממשלה דיבר איתי פעם אחת על הנושא, אמרתי לו שאני בהחלט קשוב".

בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט | צילום: יוסי זמיר, גלובס

נזכיר שלפני כחודשיים פרקליטיהם של ראש הממשלה ושל איש העסקים שאול אלוביץ', המואשמים בתיק 4000, נפגשו עם היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, בניסיון לשכנע אותה להסכים לגישור.

ההצעה ללכת לגישור פלילי הועלתה על ידי פרקליטיו של אלוביץ', ובניסיון לשכנע את היועמ"שית הם נפגשו עמה. מסביבת נתניהו נמסר אז: "בית המשפט הוא זה שהמליץ לפרקליטות להגיע לגישור לאור ההתפתחויות במשפט. פרקליטי ראש הממשלה אמרו שאין להם התנגדות לכך ועמדתם לא השתנתה".

File Photo: Shaul Elovitch Sits In The Magistrate Court During His Remand Hearing In Tel Aviv
שאול אלוביץ' | צילום: רויטרס

חקירת תיק 4000, המכונה גם תיק בזק-וואלה, נפתחה ביוני 2017 ועוסקת בקשרים הפסולים בין שאול אלוביץ', שהיה בעל השליטה בקבוצת בזק, לבין ראש הממשלה נתניהו. בספטמבר 2019 הוגש כתב האישום בפרשה, ובמאי 2020 החל משפט נתניהו לאחר שהיועמ"ש דאז אביחי מנדלבליט החליט להעמיד אותו לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' מואשמים בשוחד, שיבוש הליכי משפט והדחה בחקירה.