אלפי עורכי דין הפגינו נגד המהפכה המשפטית: "זה יתהפך עלינו"

בת"א, י-ם, חיפה ונצרת: אלפי עורכי דין הפגינו ב"מחאת הגלימות" נגד הרפורמה של השר לוין. הם הניפו שלטים וקראו קריאות כגון "פוליטיקאים ללא גבולות". יועצים משפטיים ופרקליטי מדינה בעבר במכתב חריג: "הזדעזענו, התוכנית מאיימת להרוס את מערכת המשפט"

זמן צפייה: 17:17

מאות עורכי דין הפגינו החל מ-13:00 (חמישי) מול בתי המשפט בתל אביב, ירושלים, חיפה ונצרת במחאה על הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין. הם קראו קריאות כגון "זה יתהפך עלינו", "פוליטיקאים ללא גבולות" והניפו שלטים תוך שהם עוטים גלימות.

מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב
מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב

דינה זילבר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נאמה בהפגנה שהתקיימה בתל אביב, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים ואמרה: "אדריכלי התאונה המשטרית הזאת - תורידו רגע את הרגל מדוושת הגז של שרשרת ה-D9 שהקפתם אותנו בה ותאזינו לקול העם. קול העם הוא פסק דין חשוב שקבע כי היותה של ישראל מדינה דמוקרטית זה נתון חוקתי. קול העם זה גם הקול שלנו, גם אנחנו בעם. את הקול הזה אנחנו חייבים להשמיע בגדול".

עוד הוסיפה זילבר: "אם כבר אתם בראש של 'לא רוצים חוקי, רוצים להשתגע' - לא יותר קצר ופחות מסונדל פשוט לכתוב: הרשות השופטת והיעוץ המשפטי לממשלה מבוטלים? בתהליך של דהירה חסרת מעצורים, שלא יכולה להנביע אפילו לא הליך דיוני הוגן, קמים לעקור פה גן פורח שבשנים האחרונות לא הפסיקו למרוח עליו זפת. אז מה עושים עם לב שבור, רותח? כשמסביב גם כל גילויי השמחה הגלויה הזאת לאיד אל מול הכאב שלנו".

מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב
מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב

אלפי עורכי דין הפגינו היום במחאת מאבק הגלימות על איום הפוליטיקאים לבצע שינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט

עו"ד דינה זילבר, לשעבר המשנה ליועמ"ש הממשלה לענייני משפט ציבורי-מנהלי: "בעיני, זו תוכנית ההתנתקות מהדמוקרטיה. העצומות שיוצאות כנגד – חוצות ימין ושמאל, דתיים וחילוניים. אנשים מצהירים על עצמם שלאחר 40 שנות שלטון ימין, הצעקה אינה נגד מדיניות ימנית, אלא כי רבים מאוד מזהים פה משהו אחר לגמרי: מדובר בשינוי משטרי עמוק שישפיע על עובי הדמוקרטיה בה אנו חיים. רשות מבצעת עם כנסת צייתנית גם בגלל מבנה קואליציוני, בלי איזונים ובלמים, הדוהרת במהירות אל עבר תהום, ברכבת מרובת קרונות (כל יום וההצעות החדשות שמוצפות בו) – זהו מתכון ודאי, מבהיל, לתאונה משטרית רבת נפגעים".

מוקדם יותר היום פרסמו יועצים משפטיים ופרקליטי מדינה בעבר מכתב חריג בחריפותו, ובו נכתב: "הזדעזענו מתוכנית לוין. היא מאיימת להרוס את מערכת המשפט".

"אנחנו משוכנעים שתוכנית זאת אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה", נכתב בגילוי הדעת. "בין השאר, התוכנית מציעה לשנות את השיטה לבחירת השופטים, ובכך להפוך את בית המשפט העליון ממוסד עצמאי, שפוסק ללא מורא וללא משוא פנים, לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון".

על גילוי הדעת חתום בין היתר אהרן ברק, שתקף בריאיון לחדשות 13 את הפורמה המשפטית שמתכנן השר לוין, כמו גם יועמ"שים לשעבר ונשיאי בית המשפט העליון בהם יצחק זמיר, מיכאל בן יאיר, אליקים רובינשטיין, מני מזוז, יהודה וינשטיין, אביחי מנדלבליט, דורית ביניש, עדנה ארבל, ערן שנדר ומשה לדור.

מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב
מחאת הגלימות מול בית משפט השלום תל אביב

המשפטנים הבכירים כתבו כי הרפורמה שמתכנן לוין "מגבילה באופן משמעותי את הסמכות של בית המשפט להפעיל ביקורת יעילה על השלטון כדי שלא יעשה שימוש לרעה בכוחו; היא מאפשרת לרוב קואליציוני להכשיר כל מעשה של השלטון, פסול ומזיק ככל שיהיה, באמצעות פסקת התגברות; היא עלולה למנוע את התפקוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף שתפקידם להתריע מפני החלטות בלתי חוקיות".

"בית המשפט העליון הוא מוסד מפואר", כתבו המשפטנים, "מן הטובים שקמו בישראל, והוא מוכר גם מחוץ לישראל כאחד מבתי המשפט הטובים ביותר בעולם. בהעדר חוקה שלמה, וללא מגילה מלאה של זכויות אדם, הוא שהשליט בישראל את שלטון החוק גם כלפי מערכת השלטון, נאבק בשרירות ובשחיתות שלטונית, והגן על זכויות אדם וקבוצות מיעוט".

עוד נכתב כי "ההישגים של בית המשפט העליון, שקידמו את החברה ומיטיבים עם כל אדם, נתונים עכשיו בסכנה חמורה. לכן אנחנו קוראים לממשלה שתחזור בה מן התוכנית שפורסמה, ותמנע את הפגיעה הקשה במערכת המשפט ובשלטון החוק, כדי לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור הערכים שבאו לידי ביטוי במגילת העצמאות".

בריאיון לחדשות 13 ששודר ביום שבת האחרון התנגד נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אהרן ברק, למהלכים שמתכנן שר המשפטים ואמר כי "השינוי הזה הוא פוליטיזציה גמורה של כל מערכת השיפוט בישראל". ברק המשיך להתריע כי ישראל נמצאת בכיוון של פולין, הנוגריה וטורקיה: "אנחנו נהיה כמו הסיפור הידוע שהשופט רובינשטיין מספר, אנחנו נהיה על סף התהום ונעשה צעד אחד קדימה".

השופט בדימוס ברק אמר קרא לבית המשפט העליון "כיפת ברזל של המדינה" שעומדת מול "הפגזות קשות עליה ממדינות ומגופים חוץ-מדינתיים". על פי ברק, בעקבות הרפורמה של השר לוין, "כיפת הברזל הזאת תיעלם. יוגשו תביעות בפני בית הדין הבינלאומי הפלילי וישראל לא תוכל לבוא, משום שישאלו אותה מי השופטים, אלו השופטים העצמאיים שדיברתם עליהם? זה בעצם פולין זה בעצם הונגריה, לא תהיה כיפת ברזל".

לוין ענה לשופט בדימוס במהדורת השבת בערוץ 13, כשאמר: "ביום שאחרי הרפורמה, סוף כל סוף ישראל תהיה דמוקרטיה כמו כל הדמוקרטיות המערביות - כפי שהייתה בעשרות שנותיה הראשונות. בית המשפט יחזור לשפוט, היועצים יחזרו לייעץ, הנבחרים יעסקו בחקיקה והממשלה תוכל למשול. כפי שקיים בכל מקום". הוא המשיך והדגיש כי "יתקיימו דיונים בנוגע לרפורמה". על השופט לשעבר ברק אמר: "עשה מעשה אנטי-דמוקרטי ולקח לעצמו סמכויות שלא היו כמוהן".