בג"ץ ביטל את פיטורי יו"ר הדואר: "הופעלו לחצים בלתי חוקיים"

בג"ץ קיבל את העתירה נגד פיטורי מישאל וקנין, ובכך מנע את המהלך של השרים דוד אמסלם ושלמה קרעי. בית המשפט קבע שאמסלם הפעיל "לחצים בלתי חוקיים על מנהלת רשות החברות הממשלתיות כדי שתתמוך במהלך", וקרעי הגיב: "פסק דין שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור"

זמן צפייה: 01:37

בג"ץ פסק הבוקר (חמישי) על ביטול החלטת השרים שלמה קרעי ודוד אמסלם לפטר את יו"ר הדואר מישאל וקנין, ובכך קיבל בית המשפט את העתירה שהוגשה נגד המהלך. ‏השופט דוד מינץ כתב החלטתו כי "השר לשיתוף פעולה אזורי אמסלם הפעיל לחצים בלתי חוקיים על מנהלת רשות החברות הממשלתיות שכדי שתסטה מעמדתה המקצועית ותתמוך בהדחת העותר". ‏השופט יצחק עמית הוסיף: "סנקציה מרחיקת לכת זו ננקטה כצעד ראשון - יש חשיבות רבה בביצור עצמאותם של נושאי המשרה בחברות הממשלתיות".

שר התקשורת קרעי הגיב להחטלת בג"ץ: "אבל אחר כך כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג״צ כנגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג"צ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את ביבי. פסק הדין של בג"צ, שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור לעצמו ומשאיר את האחריות עליהם, הוא הפרה יסודית היורדת לשורש המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. נתקן בעז"ה".

וקנין מונה לתפקידו בשנת 2022 על ידי שר התקשורת באותה התקופה, יועז הנדל, והיה אחראי לרפורמה שעבר הדואר. הוא יוצג בעתירה על ידי עורכי הדין גיורא ארדינסט, עמיחי ורסטיל ואוהד מייזליק ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו, EBN.

מישאל וקנין, יו"ר דואר ישראל
מישאל וקנין, יו"ר דואר ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בספטמבר האחרון הוציא בג"ץ צו ביניים המקפיא את הדחתו של וקנין, וכן הוציא צו על תנאי שמורה לממשלה לנמק מדוע הוא הודח. שבוע לפני כן דן בג"ץ בעתירות נגד הדחתו של וקנין, והשופט יצחק עמית אמר לבא-כוח השרים כי "גם בהתעלם מכל סיפורי הרקע, ונניח שיש מחלוקת עובדתית על הישגי הדואר - אז נקודת הפתיחה היא כזאת: חוק החברות הממשלתיות קיים קרוב ל-50 שנה. היו לנו אלפי דירקטורים, ובפעם הראשונה אחרי 2,000 שנות גלות מפעילים אותו. אם מפעילים אותו - חייב לקרות משהו קטסטרופלי או שמישהו ריסק את הדואר. זה לא המצב".

לאחר הגשת העתירה מסרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה את תשובתה לבג"ץ, ואמרה כי "יש לבטל את ההחלטה להעביר את יו"ר הדירקטוריון של הדואר מתפקידו, שאם לא כן זה יפגע בעצמאות דירקטוריונים בחברה ממשלתית. מדובר בהחלטה שלא התקבלה 50 שנה".

השר קרעי תקף אז את בהרב-מיארה: "היועצת המשפטית לממשלה הגדילה לעשות הערב בתשובתה לבג"ץ על הדחת יו"ר הדואר. 91 עמודים - מלאכת מחשבת של חרטוט, מנותקת מהמציאות שכל אזרח מרגיש יום יום. היועמ"שית לא קשורה לעניין, מנהלת רשות החברות לא מעניינת כאן, רק הציבור נוגע בדבר. אנחנו נייעל את השירות לציבור לפני, תוך כדי ואחרי ההפרטה - תהא אשר תהא החלטת בג״ץ בחמישי הקרוב. כולי תקווה שהשופטים יבינו את אחיזת העיניים, את הזלזול במצוקות הציבור ואת קשר השתיקה של הקליקה ששומרת על עצמה בכל מחיר".