הירי ביובל קסטלמן: הסתיימה בדיקת מח"ש על רשלנות השוטרים

פרסום ראשון: המחלקה לחקירת שוטרים סיימה את בדיקת החשד לרשלנות של שוטרים המעורבים בחקירת הירי ביובל קסטלמן, שנורה למוות על ידי לוחם צה"ל אביעד פריג'ה בחודש נובמבר, לאחר שנטרל מחבל בירושלים. כפי שנחשף בחדשות 13, ההערכה היא שמח"ש תמליץ על בדיקה משמעתית ולא להמשיך בהליך פלילי

יובל דורון קסטלמן

פרסום ראשון: המחלקה לחקירות שוטרים סיימה את בדיקת החשד לרשלנות של שוטרים המעורבים בחקירת הירי ביובל קסטלמן, וקבעה פגישה של ראשת מח"ש, קרן בר מנחם, עם משפחת המנוח. כפי שנחשף בחדשות 13, ההערכה היא שמח"ש תמליץ על בדיקה משמעתית ולא להמשיך בהליך פלילי.

כזכור, קסטלמן נורה למוות על ידי לוחם צה"ל במילואים אביעד פריג'ה לאחר שסייע לנטרל את המחבלים שביצעו פיגוע בירושלים בסוף חודש נובמבר בשנה שעברה, על אף שהתחנן על חייו, הוריד את מעילו וניסה להוכיח כי אינו מחבל. פרקליט המדינה עמית איסמן הורה למח"ש לבדוק את התנהלות החוקרים בפרשה, חודש לאחר האירוע. בית הדין הצבאי טען אז כי בניגוד לעמדת המשטרה - שטענה כי אין צורך בנתיחת גופתו של קסטלמן, אך היא בוצעה בכל זאת - "הייתה קריטית למען ההוכחות". גורמים בכירים במשרד המשפטים יצאו נגד החלטת איסמן: "החלטה פופוליסטית והזויה לחלוטין".

בדצמבר נחשפו בחדשות 13 הממצאים הראשוניים מדו"ח הנתיחה הפתולוגית שבוצעה בגופתו של קסטלמן. לפי המסקנות הראשוניות, נראה שזווית הפגיעה תואמת לירי שביצע פריג'ה - החשוד בהמתה בקלות דעת. כמו כן, הקליע הראשון ניתז מפלג הגוף התחתון - לפניו של קסטלמן. המשמעות: הקליע השני תרם למותו, מה שמחזק את החשדות נגד פריג'ה, שכן מדובר בירי לא-חוקי שבוצע לכאורה כשקסטלמן הרים את ידיו והתחנן על חייו.

יום קודם לכן נערך דיון בבית הדין הצבאי בבית ליד בעניין הארכת מעצר הבית של פריג'ה. הפרקליטות הצבאית סיפקה תשובה דרמטית בעניין  - טענה: "לטעמנו, יש התקדמות בחומר החקירה שמעבה את החשד נגד החשוד, לרבות הקשר למוות".

פיגוע ירושלים סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה, החשוד במותו של יובל קסטלמן ז"ל, בשחזור האירוע
סמ״ר במיל' אביעד פריג'ה משחזר את האירוע | צילום: חדשות 13

בחודש פברואר התייחס משה קסטלמן, אביו של יובל, כי "לצערנו, יותר מחודשיים אחרי שמח"ש פתחה בחקירה - לא קרה דבר". האב הוסיף: "אנו קוראים לפרקליט המדינה לפתוח בחקירה. עד עכשיו לא חקרו את השוטרים שנכחו באירוע. גם הרופא לא תושאל". שקד, אחיו של יובל קסטלמן, אמר: "יובל סיכל פיגוע, אנחנו מנסים לסכל טיוח. לא יודע למי יש אינטרס לפגוע ככה? קצין משטרה שמגיע ומשקר לנו בשבעה - זה יותר מזה. זה לא רק הסיפור שלנו. אם המשטרה בחרה לטייח - זה לא רק אצלנו. זה קורה בעוד מקומות".