שופט העליון: על ועדת הרוגלות לא לבחון תיקים עומדים

השופט יחיאל כשר קבע כי לוועדה שהקים השר לוין אין סמכות לדון בתיקים שעדיין מתנהלים, וכי עליה להימנע "מפעולה המקימה חשש לפגיעה בהליכים כאמור". הוועדה הוקמה בשנה שעברה בניגוד לעמדת היועמ"שית, ותפקידה לבחון את שימוש המשטרה בתוכנות רוגלה. ברקע ניצבת האפשרות כי הוועדה תבקש לבחון את השימוש ברוגלות בתיקי נתניהו

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שופט העליון יחיאל כשר הדגיש היום (חמישי) כי על ועדת הרוגלות של שר המשפטים יריב לוין לעסוק בתיקים תלויים ועמודים. "חזקה על המשיבים כי אכן לא יעסקו בהליכים פליליים תלויים ועומדים, ויימנעו מפעולה המקימה חשש לפגיעה בהליכים כאמור", כתב כשר. ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה שהוגשה נגד הוועדה, שתפקידה לבדוק את שימוש המשטרה בתוכנות רוגלה.

בחודש אוגוסט היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה שלחה מכתב ללוין בעניין ועדת הבדיקה, טרם הוקמה, וכתבה כי "אין סמכות לאפשר בחינה של תיקים פליליים תלויים ועומדים". השר לוין הגיב בהתנגדות: "ניגוד העניינים זועק לשמיים, אפעל ללא דיחוי לאישור הקמת ועדת הבדיקה". הדברים נאמרו ברקע האפשרות כי הוועדה תבקש לבחון את שימוש המשטרה בתוכנות רוגלה בתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד נכתב, בהקשר לתיקי ראש הממשלה, כי הדבר מעלה חשש "לשיבוש מהלכי משפט בתיקים אלה, ופוגעת בעצמאות עבודתם של גופי אכיפת החוק". מדובר בוועדת בדיקה ממשלתית לעניין השימוש שהתבצע בכלי סייבר של מעקב ואיסוף על ידי גופי האכיפה הפלילית, לרבות "פגסוס".

המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים
המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

זמן קצר לאחר מכן ענה השר לוין לבהרב-מיארה כי "עצם התערבות היועמ"שית בנושא שאמור, בין היתר, לבדוק את אופן התנהלות הגוף שהיא עומדת בראשו, מעלה פליאה רבה, וכי ניגוד העניינים בו מצוי הייעוץ המשפטי לממשלה בנושא זה זועק לשמיים. משכך, הודיע השר ליועצת המשפטית לממשלה כי יפעל ללא דיחוי לאישור הקמת ועדת הבדיקה".