הפרקליטות: הנערים שהיו עם אהוביה סנדק ברכב יועמדו לדין

בבית המשפט המחוזי בירושלים יוגש מחר כתב אישום נגד ארבעת חבריו של הנער שנהרג בתאונה במהלך מרדף של שוטרים אחריהם, זאת לאחר שהתיק נגד השוטרים נסגר. עורכי דינם של הנערים: "כתב האישום הזה יהפוך לכתב אישום כנגד המשטרה, מח"ש והפרקליטות שטייחו הרג נער צעיר"

אהוביה סנדק בן 16 שנהרג במהלך מרדף משטרתי סמוך לכוכב השחר
אהוביה סנדק בן 16 שנהרג במהלך מרדף משטרתי סמוך לכוכב השחר | צילום: באדיבות המשפחה

פרקליט מחוז ירושלים דניאל ויטמן הודיע הערב (ראשון) כי יוגש כתב אישום נגד ארבעת הנערים שנסעו ברכב יחד עם אהוביה סנדק בתאונה בה נהרג, זאת לאחר שהתיק נגד השוטרים נסגר. כתב האישום יוגש מחר לבית המשפט המחוזי בירושלים. עורכי הדין של הנערים, עדי קידר ומשה פולסקי מארגון "חוננו" מסרו בתגובה: "כתב האישום הזה יהפוך לכתב אישום כנגד המשטרה, מח"ש והפרקליטות שטייחו הרג נער צעיר".

"לצערינו קולו של אהוביה ודמיו הזועקים מן האדמה לא הועילו", הוסיפו, "אנו סבורים שטענותינו כבדות המשקל לא התקבלו רק בשל הצורך הציבורי להכריע בין השוטרים אשר גרמו למותו של אהוביה לבין החשודים. בפינו טענות רבות נוספות אשר אנו תקוה כי ברגע שישמעו בבהמ"ש יכריעו לטובת החשודים ויביאו להכרעה צודקת ונכונה בעניינם",.

מחאה על מותו של אהוביה סנדק בירושלים
מחאה על מותו של אהוביה סנדק בירושלים. נובמבר 2021

כזכור בחודש פברואר האחרון פרסמנו בחדשות 13 כי בפרקליטות החליטו להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד ארבעת הצעירים שהיו ברכב עם אהוביה סנדק ביום בו נהרג. שניים מהארבעה הם קטינים ושניים נוספים, אפרים גוזלן וצבי קטן - אינם. מיוחסות להם עבירות מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, יידוי אבנים לעבר כלי תחבורה, חבלה במזיד לרכב ממניע גזעני ונהיגה ללא רישיון.

על פי החשד, החשודים נסעו עם סנדק ברכב של אחד מהם, באזור הההתנחלות כוכב השחר, כאשר הנהג היה ללא רישיון. בשלב מסוים הם עצרו בצד הכביש, עלו על גבעה בצד הדרך וחיכו שיעבור רכב עם נוסעים ערבים, על מנת ליידות לעברו אבנים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1202222050' autoplay='0' credit='' desc='"הייתי משלמת את המחיר שוב": ארוסתו של אהוביה סנדק על ההתמודדות עם מותו | כתבתה של מיה איידן ' poster='' kid='1_2pagm2qv' duration='']

כאמור, חודש קודם לכן, היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור את התיק נגד השוטרים שהיו מעורבים בפרשת אהוביה סנדק, שנהרג בתאונת דרכים לאחר מרדף משטרתי. יצוין כי משפחתו של סנדק ובקרב המפגינים נגד המשטרה טענו כי המרדף הוא שהוביל למותו של סנדק והם אחראים למותו.

"התשובה לשאלת האחריות הפלילית נגזרת מן הראיות, שמלמדות כי השוטרים שדלקו אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ז"ל ביקשו להגשים באמצעות המרדף תכלית ראויה הנגזרת מתפקידם כאוכפי חוק", כתב היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט בהחלטתו. "היינו, לממש את אחריותם מול חשד לביצוע עבירות מסכנות חיים במהלך אירוע מבצעי מתפתח, שהסכנה שטמונה בו מובנית בתוכו".

מפגינים מתבצרים על גג האוטובוס במחאה על מותו של אהוביה סנדק
מפגינים במחאה על מותו של אהוביה סנדק. נובמבר 2021

אהוביה סנדק מההתנחלות בת עין, בן 16 במותו, נהרג בתאונת דרכים בבנימין שהתרחשה בחודש דצמבר 2020 בעקבות מרדף שניהלו בלשי ימ"ר, שבמהלכו הרכב שבו נסע סנדק עם צעירים נוספים איבד שליטה וסטה מהדרך והתהפך. מחקירת מותו עלה כי דקות ספורות לאחר התאונה עבר במקום אוטובוס של חיילים שהציעו עזרה לנפגעים, אך שוטרי הימ"ר סירבו - למרות שלחלק מהנוסעים הייתה הכשרה רפואית.