חשיפה: כשלים במעבדת הסמים של המשטרה מטילים צל כבד על תיקים רבים

בעקבות תקלה במשפט שהתנהל בעניין נהג שדרס למוות ילד, ונחשד כי היה תחת השפעת סמים, במעבדה המשטרתית לבדיקת סמים התגלה מחדל - שעלולות להיות לו השלכות מרחיקות לכת על עשרות תיקים. "המעבדה מסרה חוות דעת לבית המשפט בניגוד להוראות החוק במשך למעלה מ-20 שנים"

זמן צפייה: 03:31

חשיפה: במשך שנים פעלה המעבדה לבדיקת סמים בשתן ובדם של המשטרה שלא על פי החוק - כך התברר במשפט נגד הנאשם חאלד ברהומה שגרם למותו של הילד ריאד אבו שריקי בתאונת דרכים לפני כשנתיים.

בכתב האישום המקורי, ברהומה הואשם בהמתה בקלות דעת ונהיגה תחת השפעה סמים, לאחר שבדמו התגלה הסם MDMA בכמות של 282 מילגרם. עם זאת, במהלך המשפט חשף סניגורו כשלים חמורים בתהליך בדיקת הדם שביצעה המשטרה במעבדה הטקסוקולוגיות בתל השומר.

למשל, על פי סעיף החוק, נקבע כי אחוז הסטייה בבדיקה יכול להיות עד 10%, אך בפועל המעבדה בודקת בסטייה של עד 20%. אחוז חומרי הקרישה, שאמור להגיע עד אחוז אחד מסך החומר - כלל לא נבדק. בנוסף, בדיקות הדם אמורות להילקח על פי שיטה בינלאומית מסוימת - אלא שאין פיקוח על העניין.

הכשלים החמורים שהתגלו הובילו את הפרקליטות לסגור עסקת טיעון מקלה עם הנאשם, שהסתיימה בשנתיים מאסר ופסילת רישיון הנהיגה לשמונה שנים. אבל לא פחות חשוב מכך, היא הקמת ועדה מיוחדת שתבחן את ההשלכות הרוחביות של הבדיקות הבעייתיות שביצעה המשטרה ב-20 השנים האחרונות והצורך המיידי לתקן אותן.

בית המשפט המחוזי קיבל את עסקת הטיעון, אך בגזר הדין העביר ביקורת מרומזת על מה שהוביל לכך. וכך נכתב בגזר הדין: "כתב האישום המקורי ייחס לנאשם עבירות חמורות יותר, אלא שבמהלך שמיעת הראיות התגלו קשיים ראייתיים משמעותיים שלהם השלכה רוחבית על בדיקות הדם במעבדה אשר הובילו, בצדק, לתיקון כתב האישום לקולא ולהסדר הטיעון שאותו אכבד, חרף התוצאות הטרגיות של מות הקטין".

תגובת המשטרה: "החלטת בית המשפט תלמד ובמידת הצורך יופקו הלקחים הנדרשים".