המפכ"ל עונה לבן גביר: "מחאה היא זכות דמוקרטית, מגבה את המפקדים"

קצת יותר מיממה חלפה מאז פונה המאחז "כרם בן אליהו", ובאגרת ששלח רנ"צ שבתאי לשוטרים הוא מגיב לדבריו של השר לביטחון לאומי, אשר מתח ביקורת על התנהלות השוטרים בעת הפינוי. "אנו משטרה של החברה הישראלית כולה, לעולם נשאר ממלכתיים"

השר איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי במסיבת העיתונאים במשרד לביטחון לאומי
השר איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי במסיבת עיתונאים במשרד לביטחון לאומי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קצת יותר מיממה חלפה מאז פינה המנהל האזרחי את "כרם בן אליהו" בגוש שילה שבבנימין, ותגובתו של מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, לדבריו של השר לביטחון לאומי איתמר בון גביר, בהם מתח ביקורת על התנהלות שוטרי משמר הגבול אמש בעת פינוי הכרם - הגיעה גם היא בצורת אגרת ששלח שבתאי לשוטרים והמפקדים.

"משטרת ישראל פועלת לאכיפת החוק, למניעת עבירות, לחיזוק הנורמה האזרחית של ציות לחוק, לשמירה על בטחון הנפש והרכוש ולקיום הסדר הציבורי. תוך כיבוד האדם וזכויותיו. הקוד האתי של משטרת ישראל הוא מצפן מוסרי ואתי המכוון את התנהגות השוטר בכל הנסיבות. גם בעת הזו, ובמיוחד בעת הזו, ועל מנת שנשמר ונחזק את אמון הציבור כולו, עלינו להמשיך ולהקפיד על מקצועיות, ערכיות ועשיה ללא משוא פנים", כתב שבטאי במכתב המיועד לשוטרי משטרת ישראל.

ח''כ לימור סון הר-מלך חוסמת טרקטור פינוי בגופה, כרם סמוך לשילה
ח''כ לימור סון הר-מלך חוסמת טרקטור פינוי בגופה, כרם סמוך לשילה

"המשטרה הייתה ותישאר תמיד ציר ליבה חשוב לשמירה על חוסנה וביטחונה של מדינת ישראל", הוסיף. "אנו משטרה של החברה הישראלית כולה, הפועלת מתוקף אחריותה לשלום וביטחון הציבור. מחאה היא זכות דמוקרטית. עלינו להכילה ולנהלה תוך שוויוניות, ממלכתיות ואיפוק, ככל הנדרש, כאשר כל העת ביטחון הציבור והוראות החוק בלבד מצויים לנגד עיננו. ידענו לעשות זאת בעבר וכך גם בעתיד לבוא", כתב.

עוד הבהיר המפכ"ל כי הוא מגבה "באופן מלא את קבלת ההחלטות של המפקדים בשטח כל עוד פעלו בהתאם לנהלי משטרת ישראל ועל פי חוק". לדבריו, אלו "החלטות אשר ממחישות הלכה למעשה את מיקומה ותפקידה של המשטרה במדינה דמוקרטית".

"אירועים חמורים בגוש שילה, במהלכם הרסו כרם ותקפו תקיפה מזעזעת את חברת הכנסת לימור סון הר-מלך", אמר אמש השר בן גביר בסרטון שפרסם בחשבון הטוויטר שלו יחד עם חברת הכנסת, "הם אירועים חמורים ולא לנער הזה פיללנו. הצטרפנו לממשלה הזאת על בסיס הבטחה של ראש הממשלה נתניהו שזו תהיה ממשלת ימין מלא מלא".

"ממשלה כזאת לא אמורה לא לפנות את חאן אל-אחמר בגלל כל מיני שיקולים מדיניים, או לא לגעת בבניינים במזרח ירושלים בגלל כל מני שיקולים כאלה ואחרים. ממשלה כזאת לא יכול להיות ממשלה שגיבורה רק על יהודים".

כאמור, אמש, בשעות הבוקר, החל פינוי הכרם תוך עימותים הבין כוחות הביטחון לבין פעילי ימין שהיו במקום. חברת הכנסת סון הר מלך נחסמה בשלב מסוים על ידי מספר שוטרים שמנעו ממנה לעבור לאחר שניסתה לחסום בגופה את הדחפורים. מהמשטרה נמסר כי הם "פעלו ברגישות" אל מולה. עוד במהלך הפינוי, תועדו כמה מלוחמי מג"ב כשהם בועטים באחד המעוכבים. בתגובה, מפקד מג"ב החליט להשעות אותם עד לסיום התחקיר הראשוני בנושא.