ניצב עמי אשד פורש מהמשטרה: "הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי"

מפקד מחוז תל אביב, שהודח ע"י השר בן גביר שלא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג בחודש מרץ, ויתר על מעבר לראשות אגף ההדרכה - ותקף: "אני משלם מחיר כבד מנשוא על הבחירה למנוע מלחמת אחים. אסור שתקדים עמי אשד יחזור, אסור שמפקד מחוז יגמיש ערכיו"

זמן צפייה: 04:49

ארבעה חודשים לאחר שהודח מתפקידו כמפקד מחוז תל אביב על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי - ניצב עמי אשד הודיע הערב (רביעי) על פרישתו ממשטרת ישראל אחרי 33 שנים, וסגר חשבון: "הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי. בגב זקוף וראש מורם אני משלם מחיר כבד מנשוא על הבחירה למנוע מלחמת אחים". על כך שהחליט לוותר על מינוי לראש אגף ההדרכה אמר: "אין בכוונתי להשתתף בסבב מלאכותי זה, אני מסיים שירותי במשטרת ישראל".

ניצב אשד, כזכור, הודח על-ידי השר בן גביר בחודש מרץ, לאחר שהשר לא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג במסגרת "יום ההתנגדות" למהפכה המשפטית. בשבוע שעבר סיכם בן גביר עם המפכ"ל שבתאי על שורת מינויים חדשים במשטרה, במסגרתם הועבר אשד לתפקיד ראש אגף ההדרכה - שנחשב פחות חשוב. ניצב אשד לא הגיע השבוע לטקס החלפת מפקדי המחוזות, ובמשטרה טענו שההחלטה מהווה החרמה של הטקס - אך אשד טען שיש לו אירוע משפחתי.

ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה
ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה | צילום: פלאש 90

"ב-9 במרץ השנה, בשעה שמחוז תל אביב התמודד עם הפגנת אלפים ברחבי העיר, הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי בשיחת טלפון"' אמר ניצב אשד בפתח דבריו, "בימים האחרונים, קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר".

"33 שנות שירות במדים בתפקידים התובעניים ביותר במשטרה הלכו לטמיון באחת, בעת שהייתי על קו הסיום על תפקיד המפכ"ל", אמר אשד, "אני מודה בפניכם כך על החטא הנורא שלא יכולתי לעמוד בציפיות של הדרג המדיני שכללו את שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ובשיקול הדעת המבצעי".

"יכולתי בקלות לעמוד בציפיות האלה ולהפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב", הוסיף, "יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות במחיר של שבירת ראשים ועצמות, במחיר של ניפוץ האמנה של המשטרה ואזרחי המדינה. כל ימיי כמפקד חינכתי דורות של שוטרים להכיר במגבלות הכוח ולרסן אותו, לשמור מכל משמר על החוזה שלנו מול הציבור ולפעול להגנת הברית הקדושה מול האזרח".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-0507231816' autoplay='0' credit='' desc='אשד: "אני משלם מחיר כבד מנשוא על הבחירה למנוע מלחמת אחים"' poster='' kid='1_no6tjmkw' duration='266']

עוד הוא אמר: "במהלך המחאה התבקשתי פעם אחר פעם להוכיח במחוז תל אביב שאפשר גם לקיים מחאה וגם לקבוע לה גבולות ברורים, שאפשר אחרת. לצערי בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים נתקלתי במציאות הזויה בה שקט וסדר הם לא ההישג הנדרש -  אלא בדיוק להפך. איש מהקרובים אליי לא יודע וגם הצוות שלא אינו יודע מה הדעות הפוליטיות שלי, מעולם לא חלקתי אותן עם פקודיי, אבל זה לא מנע את הפניית מכונת הרעל המשוכללת נגדי ברשתות שהביאו אף לאיומים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר".

"כל אלה לא ריפו את ידיי לרגע ומול עיניי כל העת מפת דרכים אחת, איזונים ובלמים, ספר החוקים של מדינת ישראל וכללי המוסר והצדק. יש בכוונתי לסיים את שירותי במשטרת ישראל לאחר העברת הפיקוד בצורה מסודרת למחליפים. במעמד זה, אני קורא לחברי לסגל הפיקוד של משטרת ישראל לעמוד כמו צוק איתן, לדבוק בערכים הארגוניים ולהתעלות מעל לכל שיקול אישי רגעי. לזכור ששוטר הוא קודם כל שליח ציבור ועובד ציבור שמחויב לציבור".

"אסור בשום פנים ואופן שתקדים עמי אשד יהלך אימים על מפקדי משטרת ישראל", סיכם הניצב הפורש, "אסור שמפקד מחוז יגמיש את ערכיו ולא יאמר את דעתו. אני רוצה במעמד המכובד הזה לחזק את שוטרי מחוז תל אביב שמוכיחים שאפשר  לאזן בין דרישות החוק לבין זכויות האזרח כבר חמישה חודשים ובתווך להמשיך להילחם בטרור ובפשיעה".

ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה
ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה | צילום: פלאש 90
ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה
ניצב עמי אשד מודיע על פרישתו מהמשטרה

השר בן גביר כתב בתגובה בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "הדברים של עמי אשד הערב מוכיחים שבמשטרת ישראל שירת ניצב פוליטי על מדים. מאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו כמועמד בבחירות הבאות במפלגת שמאל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "ניצב עמי אשד, בן לניצולי שואה, לוחם צה״ל ומשרת במשטרת ישראל 33 שנה. שלושה עשורים הוא שרת, תחת ראשי ממשלות, שרים ומפכ״לים מעולם לא קראו לו פוליטי, מעולם לא זלזלו במקצועיות ובמסירות שלו. הוא הכשיר ופיקד על שוטרים רבים ואהוד מאוד על פקודיו לאורך השנים. אני מצדיע לו ומודה לו בשם עם ישראל על לילות ארוכים שהוא נשאר ער כדי שהאזרחים ישנו בשקט. תגובתו של בן גביר מבהירה שזו רק ההתחלה, ככה נראית תחילתה של דיקטטורה. ככה נראה אובדן דרך. חרפה לאומית".

מובילי "כוח קפלן" מסרו בתגובה לנאומו של אשד: "עמי אשד חשף את המזימה של בן גביר להכניס את הדיקטטורה לתוך משטרת ישראל. מדובר בניסיון עמוק לפגוע באלימות במפגינים ובדמוקרטיה. מדינת ישראל בסכנה איומה, רק האזרחים והאזרחיות יכולים לעצור את ההפיכה. קוראים לציבור להגיע לבתי הח״כים מחר ולהצטרף לפעולות בימים הקרובים".

השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי היום בטקס
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, יום למחרת ההצהרה של בן גביר בדבר הדחתו של אשד, אמר המפכ"ל שבתאי כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה" והוסיף כי "עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד". הוא הקפיא את המהלך בעקבות הוראת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב- מיארה, שהביעה "חשש כבד לחוקיות ההליך".

שבועות ספורים לאחר מכן הנחתה היועמ"שית את המפכ"ל ובן גביר "לקבל החלטה חדשה לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה".