סקר בקרב צעירי העולם הערבי: "דמוקרטיה לעולם לא תעבוד אצלנו"

הסקר מצא כי באזור הלבנט 72% מהצעירים אינם מאמינים שמשטרים דמוקרטים ישגשגו במדינותיהם, וכן כי כמעט 50% מהצעירים רוצים לעזוב את מדינותיהם - כשהם טוענים שיוקר המחיה והאבטלה הגואה הם הסיבה המרכזית לכך. "מוסד המלוכה הבטיח יציבות של מדינות רבות באזור"

סקר בקרב צעירי העולם הערבי: "דמוקרטיה לעולם לא תעבוד אצלנו". רחובות קהיר
סקר בקרב צעירי העולם הערבי: "דמוקרטיה לעולם לא תעבוד אצלנו". רחובות קהיר | צילום: רויטרס

כמעט שני שלישים, 64 אחוזים מכלל צעירי העולם הערבי, מאמינים שמשטרים דמוקרטיים לעולם לא יעבדו במדינות ערביות במזרח התיכון וצפון אפריקה. כך קבע סקר הצעירים הערבים לשנת 2022 – "ASDA'A BCW Arab Youth Survey Middle East". הסקר, שפורסם בשבוע האחרון, נחשב לסקר אזורי משמעותי, ובו השתתפו 3,400 צעירים ממדינות ערביות במזרח התיכון ובצפון אפריקה בטווח הגילים 24-18.

באזור הלבנט, אזור למוד סכסוכים ועימותים צבאיים, אליו משתייכת גם מדינת ישראל, נמצא כי 72% מהצעירים אינם מאמינים שמשטרים דמוקרטים ישגשגו ויפרחו באזורם. עוד הסקר מצא כי 45% מכלל הצעירים שהשתתפו בסקר שוקלים לעזוב את ארצם לטובת חיים טובים יותר במדינה אחרת.

בקרב מדינות המפרץ - סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר, בחריין, כווית ועומאן - הידועות בזכות עושרן ויציבותן המשטרית, שם מחאות והפגנות אינן דבר שבשגרה בניגוד לחלק ממדינות ערביות אחרות, 57% מהצעירים קבעו כי "דמוקרטיה לעולם לא תעבוד במזרח התיכון". למעשה, זוהי מעין תמיכה של תושביה הצעירים של מדינות המפרץ באופי המשטרים הקיימים, אם כי היא אינה מבטיחה תמיכה במנהיגים העומדים בראשי המדינות.

מחאות בסעודיה בשנת 2011. קטנות ודוכאו במהרה
מחאות בסעודיה בשנת 2011. קטנות ודוכאו במהרה | צילום: רויטרס

מדינות המפרץ, שהשכילו לצלוח את מחאות האביב הערבי ש"פסחו" על פניהן (המחאות המצומצמות שהתקיימו שם דעכו במהרה), הפכו בשנים האחרונות לזירות של יציבות פוליטית ולמוקדי השפעה משמעותיים במזרח התיכון ובעולם הערבי-מוסלמי.

בתי המלוכה המפרציים עומדים בפני אתגרים מורכבים אחרים, ביניהם התמודדות עם האגרסיביות וההגמוניה של איראן באזור, גיוון הכלכלה והפחתת תלותן בנפט, ועוד רבים אחרים. עם זאת, מהסקר הנוכחי ניתן להסיק כי רצון אזרחי ממשי לשינוי שיטת המשטר באותן המדינות – הוא נחלתם של המיעוט.

מנהיגי מדינות המפרץ. יכולים להיות מרוצים. 88% מהצעירים במדינות המפרץ סבורים כי למנהיגי מדינותיהם אכפת מהדעות שלהם
מנהיגי מדינות המפרץ. יכולים להיות מרוצים. 88% מהצעירים במדינות המפרץ סבורים כי למנהיגי מדינותיהם אכפת מהדעות שלהם | צילום: רויטרס

עוד קבע הסקר כי 88% מהצעירים במדינות המפרץ ו-67% מצעירי מדינות צפון אפריקה סבורים כי למנהיגי מדינותיהם אכפת מהדעות שלהם, בעוד שבמדינות המזרח התיכון רק 50% אחוזים חשבו כך. לא במקרה, איחוד האמירויות היא המדינה בה היו רוצים רוב צעירי מדינות ערב לחיות בה – 57% מהם ליתר דיוק.

צעיר אמירותי אמר לי בתגובה לתוצאות: "אני מונרכיסט, אני תומך במוסד המלוכה כי הוא הבטיח יציבות של מדינות רבות באזור. בגלל המנהיגות המוצגת במונרכיה, איחוד האמירויות ומדינות המפרץ האחרות הן המשגשגות והיציבות ביותר בעולם הערבי".

המהומות בפרלמנט בעיראק
מהומות בפרלמנט בעיראק. יולי 2022 | צילום: רויטרס

מפגינים מציתים את בניין הפרלמנט בלוב. יולי 2022
מפגינים מציתים את בניין הפרלמנט בלוב. יולי 2022 | צילום: רויטרס

בצפון אפריקה, שיעור הצעירים שקבעו כי "דמוקרטיה לעולם לא תעבוד" במדינותיהם עומד על 62%. ההערכה היא שהסכסוכים המדיניים והמלחמות, העימותים הפוליטיים והאתגרים הכלכליים העומדים בפני מדינות הלבנט וצפון אפריקה, ביניהן, לבנון, עיראק, לוב, ירדן, רצועת עזה והרשות הפלסטינית, עשויים להצביע חוסר הפופולריות של הדמוקרטיה בקרב אזרחי אותן המדינות.

משמע, האזרחים מעדיפים יציבות פוליטית, מדינית וכלכלית במדינותיהן לפני שבכלל יוכלו לחשוב על דמוקרטיה ועל רפורמות דמוקרטיות. לשם השוואה, לפני המחאות וההתקוממויות בתקופת האביב הערבי, שהובילו לנפילתם של כמה משטרים עתיקים, כמו זה של מועמר קדאפי וחוסני מובארכ – שיעור צעירי העולם הערבי שרצו לחיות תחת משטרים דמוקרטיים עמד על 92%. מדובר בשינוי דרמטי שעשוי להוכיח את הטענה כי האביב הערבי "נכשל" בהשגת מטרותיו, לאור חוסר היציבות שנוצר במדינות רבות במזרח התיכון ובצפון אפריקה לאחריו.

האביב הערבי נכשל? מחאות ענק במצרים, פברואר 2011
האביב הערבי נכשל? מחאות ענק בבירת מצרים קהיר, פברואר 2011 | צילום: רויטרס

יוקר המחיה – הוא האתגר המשמעותי ביותר באזור. פליטים סורים בירדן
יוקר המחיה – הוא האתגר המשמעותי ביותר באזור. פליטים סורים בירדן | צילום: רויטרס

בהתאם לתוצאות הסקר, 35% מצעירי העולם הערבי סבורים כי יוקר המחיה הוא האתגר המשמעותי ביותר באזור. 32% סבורים שהאבטלה הגואה היא המכשול המרכזי, בעוד ש-29% אחוזים טוענים כי "הכיבוש הישראלי" הוא הבעיה הגדולה ביותר באזור. הצעירים התייחסו גם לסוגיות נוספות, ביניהן המלחמה באוקראינה, הקרב הבין-מעצמתי בין סין לבין ארצות הברית, השימוש ברשתות החברתיות וקניות באינטרנט.

הסקר למעשה מוכיח כי רבים מצעירי העולם הערבי אינם מרוצים מהחיים במדינותיהם, לרבות בכל הנוגע למצבם הכלכלי. מציאת עבודה ויוקר המחיה הן הדאגות המרכזיות של צעירי האזור בעשור האחרון, למעט בין השנים 2017-2016, אז דאעש ניצבה בראש רשימה. הצעירים טענו כי יוקר המחיה מקשה עליהם בחייהם האישיים ואף גורמים להם למתח נפשי ולבעיות משפחתיות ואישיות.

תוניסיה, ''הדמוקרטיה'' האחרונה במזרח התיכון
תוניסיה, ''הדמוקרטיה'' האחרונה במזרח התיכון | צילום: רויטרס

באשר למדינות הערביות, תוצאות הסקר אינן צופות להן ולצעיריהן עתיד מזהיר, אם לא יפעלו במהרה. עליהן לייצר מאות אלפי אם לא מיליוני מקומות עבודה בעבור הצעירים, אחרת הן פשוט יעזבו את המדינה או לחומרה – יצאו לרחובות, "הסיוט" הגדול ביותר של המדינות הערביות.

בניגוד לעמדותיהן של רבים ממנהיגי המערב הקוראים לכינון רפורמות דמוקרטיות במדינות הערביות, הסקר מוכיח כי אלו גחמותיהם שלהם בלבד, וכי את הצעירים זה לא ממש מעניין. בדומה לכולנו, יוקר המחיה ושיעור האבטלה הגואה בחלק מהמדינות הערביות – הוא זה שנמצא במרכז. "ממילא הדמוקרטיה לא תעבוד אצלנו", כך הם טוענים, "אז לפחות שנוכל לחיות בכבוד". ראו מקרה תוניסיה, "הדמוקרטיה" האחרונה במזרח התיכון, שקרסה בחודש יולי האחרון.