הנשיא ביידן באו"ם: "לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני"

במסגרת נאומו בכנס ה-78 של העצרת הכללית, אמר נשיא ארצות הברית כי וושינגטון "פועלת להרחיב את הנורמליזציה של ישראל במזרח התיכון, ועדיין תומכת בפתרון שתי המדינות לשני עמים". הוא הבטיח כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני ואמר על המלחמה באוקראינה: "מסע לא חוקי רוסי כנגד אוקראינה. אנחנו תומכים באופן חד משמעי באוקראינה". מלך ירדן בנאומו: "חייבים למצוא פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני כדי להגיע ליציבות במזרח התיכון"

זמן צפייה: 01:17

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הערב (שלישי) נאום בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, שפתחה את הכנס השנתי שלה בפעם ה-78. ביידן אמר כי ארה"ב פועלת "להרחיב את הנורמליזציה של ישראל במזרח התיכון, בפן המדיני ובפן הכלכלי". הוא הוסיף: "אנו ממשיכים לדבוק בפתרון שתי המדינות לשני עמים". בהתייחסות לתכנית הגרעין האיראנית, אמר כי "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני". בטרם החל נאומו של הנשיא ביידן, נשא דברים נשיא ברזיל לואיז לולה דה-סילבה. בהמשך הערב ינאמו מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

בהתייחסות למלחמה באוקראינה, אותה הגדיר ביידן בנאומו "מסע בלתי חוקי של רוסיה", אמר: "אנחנו תומכים באופן חד משמעי באוקראינה, ורוסיה לבדה היא היחידה שאחראית למלחמה הזאת. רוסיה היא היחידה שמונעת את השלום - בעקבות רצונה לשלוט בשטחה של אוקראינה ובילדיה של אוקראינה". בנושא זה הוסיף: "אם אנחנו נותנים יד לחלוקתה של אוקראינה, מה יקרה בהמשך? אנחנו מתנגדים לכל אגרסיביות כזאת, היום ולעולם. אנחנו תומכים בעם האוקראיני במאבקם לחופש ולשלמות הטריטוריה שלהם". בעקבות דברים אלו נשמעו תשועות מכיוון הנוכחים בקהל - ובניהם גם נשיא אוקראינה זלנסקי.

הנשיא ביידן נואם בפני העצרת הכללית של האו''ם
הנשיא ביידן נואם בפני העצרת הכללית של האו''ם | צילום: רויטרס
הנשיא ביידן נואם בפני העצרת הכללית של האו''ם
צילום: רויטרס

בהתייחסות קצרה לפרויקט הרכבות במזרח התיכון, עליו הכריז במהלך פסגת ה-G20, ביידן אמר: "הכרזנו על פרויקט פורץ דרך לחיבור של הודו לאירופה דרך איחוד האמירויות, ערב הסעודית, ירדן וישראל". בהמשך נאומו, התייחס למאבק במשבר האקלים. "האסון בלוב ממחיש לנו מה יקרה אם ניכשל במאמצים למנוע את ההתחממות הגלובלית", אמר הנשיא, והוסיף: "בשנה שעברה חתמתי על ההשקעה הגדולה ביותר בהיסטוריה בכל הקשור למשבר האקלים. ההשקעה הזאת מקדמת את העולם בהתמודדות עם משבר האקלים וכן מקדמת את כלכלת האקלים".

בסיום דבריו, אמר ביידן: "זכויות אדם אוניברסליות הן אינן משהו שאנחנו יכולים להקריב. לפני 75 שנים ההצהרה על זכויות אדם אוניברסליות הפיחה תקווה בכולנו. בפועל, עד היום אנחנו נאבקים למען זכויות לכולם - בצפון קוריאה, באיראן. אנחנו חייבים להמשיך במאבק הזה".

"אם נמצא בתוכנו את האומץ לעשות מה שנדרש על מנת לשמור על כדור הארץ, לשמור על הכבוד האנושי, לספק הזדמנויות לאנשים בכל מקום- אנחנו חייבים לעשות זאת, ונעשה זאת. אם נאמין בעצמנו, נראה שזה אפשרי", הוסיף.

הנשיא ביידן נואם בעצרת הכללית של האו''ם
''זכויות אדם אוניברסליות הן אינן משהו שאנחנו יכולים להקריב''. הנשיא ביידן בכניסה לעצרת הכללית | צילום: רויטרס
נשיא אוקראינה זלנסקי מאזין לנאום ביידן
נשיא אוקראינה זלנסקי מאזין לנאום בעצרת הכללית | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר מכן, עלה מלך ירדן עבדאללה השני לדוכן הנואמים. בהתייחסות לישראל אמר: "חייבים למצוא פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני כדי להגיע ליציבות ושלום במזרח התיכון. ללא פתרון צודק לפלסטינים לא נוכל להתקדם. חמישה מיליון פלסטינים נמצאים תחת כיבוש ללא זכויות אדם - ללא חופש תנועה, ללא זכות לביטחון וללא זכויות אדם יסודיות. אנחנו רוצים מדינה פלסטינית ריבונית, שבירתה מזרח ירושלים - המתקיימת בשלום עם שכנתה ישראל".

"ירדן מחויבת לשמור על כל הדתות בירושלים: לאסלאם, לנצרות וליהדות. אונרא"א חייבת לתמוך במיליוני הפליטים הפלסטינים. זה הכרחי על מנת לשמור על יציבות ותקווה בקרב הצעירים", הוסיף המלך, "איך אנשים יכולים להאמין בצדק אם נמשכת הבנייה בהתנחלויות ונמשכת הפקעת האדמות והריסת הבתים. עלינו להגן על הצעירים הפלסטינים מפני הקיצוניים שמנצלים את התסכול והייאוש של הפלסטינים".

מלך ירדן עבדאללה השני נואם בפני העצרת הכללית של האו''ם
מלך ירדן עבדאללה השני נואם בפני העצרת הכללית של האו''ם | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, נחת ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק, לקראת השתתפותו בעצרת האו"ם. נתניהו צפוי להיפגש עם הנשיא ביידן מחר ולנאום בעצרת האו"ם ביום שישי. ברקע המתיחות הגוברת בין ממשל ביידן לממשלה בירושלים, הנשיא האמריקני יפגוש את ראש הממשלה בשולי עצרת האו"ם - ולא בבית הלבן. בהודעה שהוציאו בנושא, הדגישו האמריקנים כי לאחר פגישתו עם נתניהו, ביידן ימריא לוושינגטון כדי להיפגש עם זלנסקי בבית הלבן. ההודעה החריגה מעידה על כך שהממשל יוצא מגדרו כדי להדגיש שנתניהו לא מוזמן אל מעונו הרשמי של מנהיג העולם החופשי.