נשיא ארה"ב טראמפ מאיים בסנקציות על ונצואלה

נראה כי הלחץ האמריקני על הממשל בונצואלה עולה מדרגה. בהודעה רשמית של הבית הלבן איים טראמפ כי אם המנהיג לא יסוג בו מכוונתו לשנות את החוקה הוא ינקוט ב"צעדים כלכליים"

"רוצה להיות דיקטטור", מאדורו
"רוצה להיות דיקטטור", מאדורו | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה (שני) כי ינקוט ב"צעדים כלכליים מהירים ואגרסיביים", במידה ונשיא ונצואלה ניקולאס מדורו ימשיך עם תכניתו למשוך סמכויות חקיקה מבית המחוקקים. מאדורו הודיע על כוונתו להקים "מועצה עליונה" חדשה, במטרה לשנות את החוקה. מהלך שרבים טענו כי אינו דמוקרטי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"אתמול, העם בוונצואלה הבהיר שוב כי הוא רוצה דמוקרטיה, חופש ושלטון החוק. עם זאת, הפעולות האמיצות שלהם זוכות להתעלמות מהמנהיג הרע שרק חולם להיות דיקטטור", אמר טראמפ בהודעה רשמית של הבית הלבן.

"ארצות הברית לא תעמוד מנגד בזמן שוונצואלה מתפרקת", הבהיר טראמפ והוסיף: "אם ממשל מדורו יכפה את ה"מועצה העליונה" ב-30 לחודש כפי שהצהיר, ארה"ב תנקוט בצעדים כלכליים מהירים ואגרסיביים".

הפגנות בונצואלה
הפגנות בונצואלה | צילום: רויטרס

יריביו של מאדורו דורשים ללכת לבחירות, הם שואפים לעצור את צעדיו של מנהיג השמאל הקיצוני שרוצה להקים מועצה לה הכוח לשכתב את החוקה. מאדורו מקדם מהלך זה במטרה להחליש את בית הנבחרים שנשלט כעת על ידי מפלגות האופוזיציה.

ביום ראשון, 98% מחברי האופוזיציה הצביעו נגד המהלך בהצבעה לא רשמית. מאדורו מאשים את חברי האופוזיציה בכך שהם בובות הנשלטות על ידי ארה"ב. הוא טוען שוב ושוב שארה"ב מעוניית לחבל בכלכלה המקומית ולהפיל אותו כחלק מקונספירציה ימנית-בינלאומית בהובלת וושינגטון.

''לא נעמוד מנגד'', טראמפ
''לא נעמוד מנגד'', טראמפ | צילום: רויטרס

בכיר בבית הלבן אמר בחודש שעבר כי טראמפ שוקל להפעיל סנקציות על מגזר האנרגיה החיונית של ונצואלה, כולל חברת הגז הממשלתית PDVSA. במידה ויעשה כן תהיה זו הסלמה במאמצי ארה"ב למנוע מהממשלה לשתק את האופוזיציה.

אותו בכיר הבהיר כי הצעד נשקל בכובד ראש, שכן 95% מהכנסות היצוא של ונצואלה נסמכות על שימוש בגז. פגיעה במרכיב כה מהותי במשק עשויה למוטט את הכלכלה, להוביל למשבר חברתי ולדרדר מיליונים לרעב.