אסון הרכבל באיטליה: רוב הכבל היה שחוק לחלוטין

באיטליה פורסם הדו"ח הסופי של האסון שבו נהרגו 14 בני אדם בהם 5 מבני משפחת בירן כשרק הילד איתן שרד. המסמך בן 1,500 עמודים הצביע על כשלים חמורים בתפעול הרכבל והופעל מעקף למערכת הבלמים, דבר שגרם לקרון לצנוח

זמן צפייה: 02:54

האסון בהרי האלפים באיטליה שהתרחש בשנה שעברה, בו נהרגו 14 בני אדם, בהם חמישה ישראלים, היה יכול להימנע - כך קובע דו"ח מומחים שהתפרסם באיטליה ביום שישי האחרון. בתקשורת האיטלקית פרסמו חלקים מהדו"ח, שאורכו 1,500 עמודים, וכתבו כי הסיבות העיקריות לתאונה היו שחיקה ומצב רעוע של הכבלים, ובעיה במערכת בלמי החירום של הרכבל.

הכבל הראשי שנשא את הקרון שהתרסק נלקח למעבדת טכנולוגיה במחוז טרנטו, ושם ראו כי שני שליש מהכבל היו במצב שחוק ורעוע. "הכבל בקושי יכל לשאת משקל של 10 טון, שמהווים 20-25% מהמשקל הרגיל שהרכבל מסוגל לשאת". עוד הוסיפו המומחים כי אם היו בודקים את הכבל על בסיס קבוע היו מאתרים את הבעיה קודם לכן. לפי צילומי אבטחה מהמקום, אמרו המומחים כי המצב היה חמור עוד בשבועיים שקדמו לתאונה.

צוותי חילוץ באיטליה בזירת האסון
צוותי חילוץ באיטליה בזירת האסון | צילום: רויטרס

עם זאת, נקודת המוצא של המומחים היא כי הגורם העיקרי לאסון היה אמצעי עקיפה שהוכנס למערכת בלמי החירום של הרכבל על ידי עובדי הרכבל, בניגוד מוחלט להנחיות. "זה מנוגד בהחלט לתקן, כיוון שמערכת בלמי החירום הייתה יכולה למנוע את הנפילה, גם לאחר שהכבל נקרע" הסבירו המומחים. כך למשל, קרון מספר 4 שהיה גם הוא על הכבל כאשר נקרע, לא צנח למטה, בזכות בלמי החירום.

ההרוגים באסון בהרי האלפים, עמית בירן וטל פלג-בירן עם בנם תום ואיתן, שנפצע קשה, רכבל
ההרוגים באסון בהרי האלפים, עמית בירן וטל פלג-בירן עם בנם תום ואיתן, שנפצע קשה | צילום: באדיבות המשפחה

הדו"ח מתפרסם אחרי ארבע בקשות דחייה, שנה וחצי לאחר הטרגדיה שאותה שרד רק איתן הקטן, אז בן 5, שהוריו ואחיו הקטן נספו בתאונה עם עוד 11 אנשים. בית המשפט יתכנס לדון על ממצאי הדו"ח בסוף אוקטובר, במסגרת המשפט שיתחדש. טרם נודע האם שונה הסטטוס של 14 החשודים, בהם מפעיל האתר לואיג'י נריני, מנהל התפעול אנריקו פרוצ'ינו ומנהל האתר גבריאל תדיני, שחשוד בין היתר שזייף את הדוחות היומיים של תקינות הרכבל וכבר הודה באחריותו לאירוע.

כאשר נחקר בסמוך לאירוע אמר תדיני: "נטרול בלם החירום אפשר לרכבל לפעול, לא דמיינו שהכבל יכול להיקרע. "הכבל היה במצב טוב ולא הראה סימני שחיקה, זו תאונה שלא מתרחשת אפילו אחת למיליון". לדבריו, בלם החירום סבל מתקלה במערכת ההידראולית, בין היתר מדליפת שמן וסוללות שמתרוקנות מהר. מהנדס האתר שנמצא במעצר גם כן, טוען כי לא ידע שבלם החירום מנוטרל. "אם היה יודע", מסר עורך דינו, "לא היה מאפשר לרכבל לפעול".