לאחר כישלון השיחות בין נאט"ו לקרמלין: פוטין מחמם את תופי המלחמה מול אוקראינה

לאחר שנכשל בניסיונו המגלומני להכתיב לברית נאט"ו שלא לקבל לשורותיה את אוקראינה, ואחרי שהעביר כ-100 אלף חיילים לגבולות המזרחיים כדי לשלוח מסר מאיים לעולם החופשי - לא נותרו למנהיג הקרמלין קלפים נוספים והאופציה הצבאית קרובה מתמיד

בדלנים רוסים יורים בהלווית חברם
בדלנים רוסים יורים בהלווית חברם | צילום: רויטרס

ברקע המבוי הסתום והכילשון בשיחות בין גורמים במערב הכוללים את ארה"ב ונאט"ו לבין מוסקבה - לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין נגמרו האופציות הדיפלומטית, מה שמקרב אותו יותר מתמיד לממש את האפשרות הצבאית נגד אוקראינה.

פוטין, בניסיונו הכושל והמגלומני להכתיב למזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, שלא לקבל את אוקראינה לשורות הארגון, מיצה מבחינתו את הניסיונות הדיפלומטיים להורדת ההסלמה באוקראינה - מהלך אליו דחף בעצמה ובתקווה גדולה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - שהבהיר לנשיא הרוסי מספר פעמים בחודשים האחרונים כי לפלישה צבאית רוסית לאוקראינה יהיו השלכות "הרסניות ומרחיקות לכת".

לכתבות נוספות בעניין ההסלמה בין רוסיה ואוקראינה >>

עם אמון אפסי ואיבה הדדית: החלו השיחות הרשמיות בין רוסיה וארה"ב בז'נבה

ביידן איים בסנקציות אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, פוטין: "יוביל לניתוק הקשרים"

צילומי לוויין מראים: רוסיה ממשיכה לבנות את כוחה הצבאי בגבול אוקראינה

תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה
תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה | צילום: רויטרס

למרות רצונם הטוב של גורמים מערביים להביא להורדת האלימות במזרח אירופה - הם מתקשים בצדק לנהל משא ומתן רציני מול ממשלה ומנהיג ששינעו עשרות אלפי חיילים וציוד צבאי רב למדינה שכנה תוך כדי הפרת ריבונותה ורמיסת החוקים הבינלאומיים.

במקביל, מול המערב עומד המנהיג הרוסי פוטין, שהוא גם המפקד העליון בפועל של הכוחות המזוינים של רוסיה, שלו מטרות לא ידועות בהשוואה לדרישותיו הברורות כשמש - כאמור מניעת כניסתה של אוקראינה לברית נאט"ו ונסיגת כוחות המערב ממזרח אירופה. כזכור, מדובר בדרישות אותן דחו גורמים מערביים על הסף, וזאת למרות בקשתו של פוטין מהם "לגלות מעט גמישות" ועל אף האיומים שלו על הביטחון הלאומי באירופה.

תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה
תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה | צילום: Maxar Technologies

בד בבד, לאחר סבב השיחות האינטנסיבי בין הצדדים במהלך השבוע החולף, גורמים בארה"ב מסרו כי טרם ברור להם עד כמה רוסיה ניגשה ברצינות לשיחות הדיפלומטיות, או שכישלונן הידוע מראש מהווה תירוץ לפוטין ולקרמלין לבחור באופציה הצבאית. בהמשך לכך, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, מסר כי ארה"ב ובנות בריתה במערב מעלים את הכוננות לכל תרחיש אפשרי לאחר סבב השיחות.

נכון לעכשיו, לא ברור כיצד תפעל ארה"ב מול רוסיה אם האגרסיה שלה כלפי אוקראינה תמשך, וכן לא ברור מה תעשה וושינגטון אם רוסיה לא תפלוש כלל לאוקראינה. למרות הצהרותיו של ביידן כי ההשלכות לפלישה צבאית רוסית "לא דומות לשום דבר שראה הקרמלין", ממשל ביידן לא מתכוון להטיל שום עלויות על רוסיה לצורכי הרתעה - נכון לעכשיו. בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הציע לקיים פסגה משולשת בינו, לבין ביידן ופוטין, אך ספק אם תצא לפועל עקב ניסיונותיו הלא כנים של הנשיא הרוסי להחזיר את השלום לאזור.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי זלנסקי
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: צילום: רויטרס