ביידן איים בסנקציות אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, פוטין: "יוביל לניתוק הקשרים"

בשיחה שנערכה כשעה בין שני המנהיגים סביב המתיחות בגבול אוקראינה, אותה יזם הנשיא הרוסי, הבהיר ביידן כי פלישה צבאית אליה תוביל לסנקציות חדשות על הקרמלין. בתגובה, השיב פוטין כי המהלך יהיה "טעות ענקית"

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן משוחח עם פוטין בטלפון
הנשיא האמריקני ג'ו ביידן משוחח עם פוטין בטלפון | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו הלילה (שישי) לאחר שהאחרון יזם את השיחה מול האמריקנים, סביב המתיחות בגבולות מזרח אירופה. במהלך השיחה, הבהיר ביידן לפוטין כי פלישה צבאית רוסית לאוקראינה תגרור סנקציות חדשות נגד הקרמלין. בתגובה, השיב פוטין כי "הטעות הענקית הזו תוביל לניתוק קשרים מוחלט בין המדינות".

דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, מסרה בתדרוך עיתונאים לאחר השיחה כי "הנשיא ביידן קרא לפוטין לפעול להורדת המתיחות מול אוקראינה. כמו כן, הבהיר ביידן כי ארצות הברית ובני בריתה יגיבו באופן נחרץ אם רוסיה תבחר לפלוש לאוקראינה".

ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

הייתה זו שיחת הטלפון השנייה שקיימו השניים במהלך החודש החולף, כאשר שיחות רישמיות בין המדינות צפויות להתקיים ב-9 ו-10 בינואר בג'נבה שבשווייץ. לאחר מכן, ב-12 בינואר, תתקיים שיחה רשמית בין רוסיה למועצת נאט"ו, ובהמשך שיחה נוספת עם מועצת הביטחון ושיתוף הפעולה באירופה שתקיים ב-13 בינואר.

כזכור, מוקדם יותר השבוע שלח פוטין מסר מאיים למערב, לפיו "נשקול את תגובתנו את דרישותינו הביטחוניות לא ייענו". כידוע, פוטין ממשיך להפעיל לחץ על המערב לספק לו ערבויות ביטחוניות לפיהן תיעצר התפשטות כוחות נאט"ו מזרחה ותמנע הצטרפותה של אוקראינה לברית. "הם דחפו אותנו לגבול שאנו לא יכולים לחצות. הם לקחו את זה לשלב שבו אנחנו חייבים להגיד להם 'תעצרו'", אמר פוטין.

לוחמים תומכי רוסיה במזרח אוקראינה
בדלנים פרו-רוסים במזרח אוקראינה | צילום: המחשה, רויטרס

במקביל, מוקדם יותר השבוע כ-10,000 חיילים רוסים עזבו את גבול אוקראינה, זאת לאחר תרגיל צבאי שנמשך חודש בגבול. לפי הקרמלין, החיילים חזרו לבסיסי הקבע שלהם. הדיווחים מרוסיה מגיעים ברקע החשש של המערב מפלישה צבאית רוסית לאוקראינה כבר בתחילת השנה הבאה.