בוריס ג'ונסון התפטר: "תודה על המנדט שנתתם לי"

ראש ממשלת בריטניה הודיע על החלטתו לעזוב אחרי שלוש שנים בתפקיד, בעקבות גל הפרישות שכלל עשרות שרים וחברי פרלמנט שהתפטרו במחאה על תפקודו: "המפלגה החליטה שצריך מנהיג חדש. אני עצוב לעזוב את העבודה הכי טובה בעולם"

זמן צפייה: 06:16

הבין את המסר: ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (חמישי) על התפטרותו. בהצהרה שמסר הוא אמר: "המפלגה החליטה שצריך מנהיג חדש וכתוצאה מכך - ראש ממשלה חדש. צריך להתחיל עכשיו. לוח הזמנים יוחלט בשבוע הבא ואשאר כראש הממשלה עד שימונה מחליף בהנהגת המפלגה".

"תודה על המנדט שנתתם לי", הוסיף ג'ונסון, "הסיבה שנלחמתי להמשיך היא לא רק כי רציתי, אלא כי חשבתי שזו עבודתי, חובתי, להמשיך לעשות את מה שהבטחנו. נמצא מנהיג חדש שייקח את המדינה שלנו קדימה. למנהיג החדש שייבחר אני אומר שאתן את כל התמיכה שיהיה ניתן לתת".

בעת דבריו של ג'ונסון, נשמעו קריאות בוז - אך הוא המשיך: "אני רוצה לומר לכם שאני עצוב לעזוב את העבודה הכי טובה בעולם. אני מודה למשפחתי שסבלה רבות בתקופה האחרונה. אני אומר לעם הבריטי - האינטרס שלכם הוא הראשון במעלה. להיות ראש ממשלה זה דבר מחנך. נסעתי בכל בריטניה ומצאתי המון אנשים עם יוזמות שיכולים להצעיד את המדינה קדימה. העתיד שלנו ביחד הוא זהב".

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10 | צילום: רויטרס

הדיווחים על התפטרותו הצפויה של ג'ונסון הגיעו מוקדם יותר היום, אז דיווחו מקורות בממלכה כי הוא "מכין מכתב התפטרות". לפי אותם דיווחים, ג'ונסון הודיע לוועדת 1922, הנהלת הסיעה השמרנית, כי הוא מוכן להתפטר ומחליף צפוי להיבחר בחודש אוקטובר. עם זאת, ברשת BBC טענו כי הוא יתפטר מהנהגת מפלגתו, אך ימשיך כראש ממשלה עד הסתיו.

אתמול התפטרו שר הבריאות ושר האוצר הבריטי, וביממה האחרונה 36 חברי פרלמנט בריטיים נוספים ביניהם גם סגן יו"ר המפלגה ושרים שהתפטרו מתפקידם בבית הנבחרים, והודיעו כי לא יתמכו עוד בראש הממשלה, בוריס ג'ונסון. בין המתפטרים: שר החינוך, רובין ווקר, שרת המשפטים, ויקטוריה אטקינס ושר הסביבה, ג'ו צ'רצ'יל.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בישיבת קבינט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בישיבת קבינט | צילום: רויטרס

שורת ההתפטרויות בקרב חברי פרלמנט מטעם המפלגה השמרנית, היא צעד מחאה על אופן טיפולו של של ראש הממשלה בפרשת כריס פינצ'ר. במסגרת הפרשה, פינצ'ר, לשעבר סגן המצליף הראשי בפרלמנט הואשם ביום חמישי האחרון, שתפס ומישש שני גברים במהלך ארוחה שהתקיימה יום קודם לכן. ראש הממשלה ג'ונסון סירב להשעות את פינצ'ר, ורק לאחר שהוגשה נגדו תלונה רשמית, הוא השעה אותו מפעילות במפלגה.

קודם לכן, ג'ונסון התייחס להאשמות נגדו ולקריאות של כמה מחברי מפלגתו שקראו לו להתפטר, ואמר כי "במצבים קשים ותחת הנסיבות - התפקיד של ראש הממשלה הוא להמשיך הלאה, וזה מה שאני מתכוון לעשות". כאשר נשאל היום במהלך דיון בפרלמנט על ידי אחד מחברי מפלגתו האם הוא מתכוון להתפטר ענה: "יש סיבה מאוד פשוטה למה הם (בכוונה למתפטרים ולאופוזיציה) רוצים שאתפטר והיא שהם יודעים שאם לא אעשה כן, שיעור התמיכה במפלגה השמרנית יעלו, וננצח בבחירות הכלליות הבאות".

ג'ונסון הוסיף: "אם ארגיש שלא ניתן להמשיך ולממש את המנדט שקיבלנו, או אם ארגיש שהציבור מתוסכל מהמדיניות שלנו, למשל באוקראינה, אתפטר". רה"מ הוסיף וטען כי הוא אינו מאמין שהישארתו בתפקיד ראש הממשלה - מנוגדת לאינטרס הלאומי של בריטניה. אחד מחברי מפלגתו, שהעדיף להישאר בעילום שם, תקף אותו ואמר: "אני חושש שנצטרך לגרור אותו מרחוב דאונינג (מעון ראש הממשלה) בכוח כשהוא בועט וצורח, אבל נעשה את זה אם נצטרך".

תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה
פרשת ה''פארטיגייט'': תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה

בחודש שעבר ג'ונסון הצליח להינצל בהצבעת אי אמון שהתקיימה בפרלמנט הבריטי, בעקבות פרשת ה"פארטיגייט". זאת, לאחר שהמחוקקים השמרנים בבית הנבחרים הבריטי השיגו את הרוב הדרוש בכדי להעמיד את ראש הממשלה ג'ונסון בפני הצבעת אי אמון. 211 מחוקקים הצביעו בעד הישארותו בתפקיד בעוד 149 נגד (59 אחוזים). יצוין כי שני השרים, תמכו בראש הממשלה גם לאחר פרסום פרשת "פארטיגייט".

פרשת ה"פארטיגייט" אינה הראשונה שבה מסתבך ראש הממשלה ג'ונסון. בעבר, הוא הואשם בקבלת תרומות "לא ראויות" כדי לממן שיפוץ של ביתו שברחוב דאונינג 10. כמו כן, ממשלתו הואשמה בהטיית חוזים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה - לאנשים להם קשרים למפלגה השמרנית. דוברו של ג'ונסון התעקש שהוא "פעל בהתאם לכללים בכל עת".