במחאה נגד ג'ונסון: שני שרים בכירים בבריטניה התפטרו

אחרי ששרד הצבעת אי-אמון, המשך קיומה של ממשלתו של ג'ונסון שוב בסכנה. שר האוצר ושר הבריאות אמרו כי הם לא יכולים להמשיך לכהן בממשלה בראשותו - וסגן יו"ר מפלגתו התפטר בשידור חי. "לא יכולים להמשיך ככה"

זמן צפייה: 04:11

שר האוצר הבריטי רישי סונאק, ושר הבריאות סאג'יד ג'אוויד, התפטרו היום (שלישי) מהממשלה בראשות בוריס ג'ונסון, בצעד מחאה על אופן טיפולו של של ראש הממשלה בפרשת כריס פינצ'ר. כמו כן, השניים ציינו כי אינם יכולים לעבוד עבור הממשלה הזו, שלדבריהם מוכתמת בפרשיות מפוקפקות. מאוחר יותר, גם סגן יו"ר המפלגה השמרנית, בים אפולמי, התפטר בשידור חי.

במקומו של ג'אוויד, מונה סטיב ברקלי, צ'נסלור דוכסות לנקסטר וחבר המועצה לביטחון לאומי. חברת הפרלמנט מטעם מפלגתו של ג'ונסון, ניקולה ריצ'רדס התפטרה גם היא. במקביל, שרת החוץ הבריטית, ליז טראס, הביעה את תמיכתה המלאה בראש הממשלה ואמרה כי היא עומדת מאחוריו ב-100%".

במסגרת פרשת פינצ'ר - סגן המצליף הראשי בפרלמנט, הוא הואשם ביום חמישי האחרון, שתפס ומישש שני גברים במהלך ארוחה שהתקיימה יום קודם לכן. ראש הממשלה ג'ונסון סירב להשעות את פינצ'ר, ורק לאחר שהוגשה נגדו תלונה רשמית, הוא השעה אותו מפעילות במפלגה. במכתב ההתפטרות שלו, כתב פינצ'ר: "אתמול בלילה שתיתי יותר מדי והבכתי את עצמי ואנשים אחרים".

עוד ב-2019, כשהועלו טענות דומות נגד פינצ'ר, בעת שעבד במשרד החוץ תחת ג'ונסון, בסביבתו של ראש הממשלה התקשו לנמק את המינוי, והכחישו שידעו על הטענות נגדו. היום, ג'ונסון התנצל ואמר כי היה מתנהל אחרת אם האירוע היה קורה היום. "הייתי צריך להבין שהוא לא למד את הלקח. זו הייתה טעות למנות אותו. אני מתנצל בפני כל מי שנפגע".

שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק
שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק | צילום: רויטרס

במכתב ההתפטרות שלו כתב שר האוצר סונאק: "בעצב עמוק, אני נאלץ להתפטר מהממשלה בראשותך. זו הייתה זכות גדולה לשרת את ארצנו כשר האוצר. עם זאת, הציבור מצפה, ובצדק שהממשלה תתנהל בצורה נכונה, אחראית ורצינית. אני מכיר בכך שאולי זה תפקידי האחרון, אבל אני מאמין שראוי להיאבק על הסטנדרטים האלה וזו הסיבה שאני מתפטר".

שר הבריאות ג'אוויד כתב: "איני יכול להמשיך לעבוד במצפון נקי. היה לי הכבוד לשרת בתפקיד הזה. עם זאת, ברור לי שהמצב הזה לא ישתנה בהנהגתך. לאור שורה של שערוריות, איבדתי את האמון ביכולת של ג'ונסון למשול על פי האינטרס הלאומי. מחוקקים רבים נוספים וגם הציבור איבד את האמון בך".

מנהיג מפלגת הלייבור ויושב ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר
מנהיג מפלגת הלייבור ויושב ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר | צילום: רויטרס

כמה חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית הטילו ספק ביכולתו של ג'ונסון להמשיך לכהן בתפקיד, לאור היעדר התמיכה בו. אחד מהם, שהעדיף להישאר אנונימי אמר כי "זה נגמר. אני אתפלא אם הוא יחזיק מעמד עד הקיץ". מנהיג מפלגת הלייבור ויושב ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר אמר: "אלה שתמכו בג'ונסון היו שותפים לאופן שבו ביצע את תפקידו. אחרי כל ההשערוריות והכישלונות, ברור שהממשלה הזו קורסת".

תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה
פרשת ה''פארטיגייט'': תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה

כזכור, בחודש שעבר, ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, הצליח להינצל בהצבעת אי אמון שהתקיימה בפרלמנט הבריטי, בעקבות פרשת ה"פארטיגייט". זאת, לאחר שהמחוקקים השמרנים בבית הנבחרים הבריטי השיגו את הרוב הדרוש בכדי להעמיד את ראש הממשלה ג'ונסון בפני הצבעת אי אמון. 211 מחוקקים הצביעו בעד הישארותו בתפקיד בעוד 149 נגד (59 אחוזים). יצוין כי שני השרים, תמכו בראש הממשלה גם לאחר פרסום פרשת "פארטיגייט".

פרשת ה"פארטיגייט" אינה הראשונה שבה מסתבך ראש הממשלה ג'ונסון. בעבר, הוא הואשם בקבלת תרומות "לא ראויות" כדי לממן שיפוץ של ביתו שברחוב דאונינג 10. כמו כן, ממשלתו הואשמה בהטיית חוזים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה - לאנשים להם קשרים למפלגה השמרנית. דוברו של ג'ונסון התעקש שהוא "פעל בהתאם לכללים בכל עת".