בבריטניה מקדמים עוד אי-אמון נגד ג'ונסון - שהודיע: "לא אתפטר"

ביממה האחרונה הודיעו 39 חברי פרלמנט בריטיים - בהם גם שרים - על התפטרותם, והודיעו כי לא יתמכו עוד בראש הממשלה בוריס ג'ונסון. בין המתפטרים: שרי האוצר הבריאות והחינוך. ג'ונסון עצמו טען כי הוא "אינו מאמין שהישארותו בתפקיד מנוגדת לאינטרס הלאומי של בריטניה". הסיעה השמרנית החליטה שלא לשנות את התקנון והכריזה על התפזרותה וקיום בחירות

זמן צפייה: 01:16

המשבר בבריטניה מחריף: אחרי התפטרות שר הבריאות ושר האוצר הבריטי אמש, היום (רביעי) התפטרו מתפקידם בבית הנבחרים 37 חברי פרלמנט נוספים, ביניהם גם שרים, והודיעו כי לא יתמכו עוד בראש הממשלה בוריס ג'ונסון.

בין המתפטרים: סגן יו"ר המפלגה, שר החינוך, רובין ווקר, שרת המשפטים, ויקטוריה אטקינס ושר הסביבה, ג'ו צ'רצ'יל. גם שר אוצר החדש, שמונה רק אתמול - התפטר היום. במקביל, מייקל גוב, מזכיר המדינה לשיכון, קהילות ושלטון מקומי בקבינט פוטר על ידי ג'ונסון, לאחר שקרא לו להתפטר.

בהמשך, ראש הממשלה אמר בפני שרי הקבינט (ששניים מתוכם התפטרו) כי אין בכוונתו להתפטר מתפקידו ולהוליךאת בריטניה לבחירות, מאחר ולדבריו, בחירות בעת הזו יובילו ל"כאוס" המדינה, ויביאו "באופן כמעט ודאי" לתבוסה של המפלגה השמרנית.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון מחוץ לדאונינג 10 | צילום: רויטרס

דובר ראש הממשלה הבריטי הודיע כי ג'ונסון יתמודד עם הצבעת אי אמון נוספת, במידה ותקנון ועדת 1922 (הנהלת הסיעה השמרנית וזו שאחראית להכריז על בחירות פנימיות במפלגה) יאפשרו לקיים יותר מהצבעת אי אמון אחת בשנה. הדובר טען כי ראש הממשלה מאמין שיש לו בסיס תמיכה רחב בקרב חברי המפלגה השמרנית.

לבסוף, ועדת 1922 החליטה שלא לשנות את התקנון ולא לאפשר הצבעת אי אמון נוספת נגד ג'ונסון. במקום זאת, הוועדה הכריזה על התפזרותה וקיום בחירות ביום שני הקרוב. רשימת מתנגדי ג'ונסון החלה בהתארגנות לריצה לוועדה, כאשר הם הבטיחו לקיים הצבעת אי אמון נוספת בהקדם האפשרי, אם ייבחרו. לפי הדיווחים בבריטניה, כמה משרי הקבינט צפויים לדרוש מרה"מ ג'ונסון להתפטר, ביניהם גם המצליף הראשי, כריס היטון-האריס. יצוין כי ראש הממשלה הקדמת, תרזה מיי התפטרה כשהייתה תחת איום של הצבעת אי אמון שנייה.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון בדיון בפרלמנט
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון בדיון בפרלמנט | צילום: רויטרס

ג'ונסון התייחס להאשמות נגדו ולקריאות של כמה מחברי מפלגתו שקראו לו להתפטר, ואמר כי "במצבים קשים ותחת הנסיבות - התפקיד של ראש הממשלה הוא להמשיך הלאה, וזה מה שאני מתכוון לעשות". כאשר נשאל היום במהלך דיון בפרלמנט על ידי אחד מחברי מפלגתו האם הוא מתכוון להתפטר ענה: "יש סיבה מאוד פשוטה למה הם (בכוונה למתפטרים ולאופוזיציה) רוצים שאתפטר והיא שבחירות בעת הנוכחית יביאו באופן כמעט וודאי לתבוסת המפלגה השמרנית".

ג'ונסון הוסיף: "אם ארגיש שלא ניתן להמשיך ולממש את המנדט שקיבלנו, או אם ארגיש שהציבור מתוסכל מהמדיניות שלנו, למשל באוקראינה, אתפטר". רה"מ הוסיף וטען כי הוא אינו מאמין שהישארתו בתפקיד ראש הממשלה - מנוגדת לאינטרס הלאומי של בריטניה. אחד מחברי מפלגתו, שהעדיף להישאר בעילום שם, תקף אותו ואמר: "אני חושש שנצטרך לגרור אותו מרחוב דאונינג (מעון ראש הממשלה) בכוח כשהוא בועט וצורח, אבל נעשה את זה אם נצטרך".

שר הבריאות הבריטי שהתפטר, סאג'יד ג'אוויד
שר הבריאות הבריטי שהתפטר, סאג'יד ג'אוויד | צילום: רויטרס

בנאום שנשא היום שר הבריאות המתפטר, סאג'יד ג'אוויד, הוא אמר כי "זה השלב שעלינו להבין כי זה מספיק. הגעתי למסקנה שהבעיה מתחילה מלמעלה ואני מאמין שזה לא הולך להשתנות". ג'אוויד התייחס להגנה ולתמיכה שהעניקו שרי הממשלה לג'ונסון בתקושרת ואמר כי זה לא היה צריך להיעשות. "זה לא הוגן כלפי חברי המפלגה השמרנית ומצביעיה שמצפים, ובצדק, לסטנדרטים טובים יותר מהמפלגה בה הם תמכו".

זו אינה הפעם הראשונה בה ג'אוויד מתפטר מהממשלה, כאשר בשנת 2020 התפטר מתפקידו כשר האוצר לאחר שסירב לפטר את יועציו הפוליטיים כפי שביקש ממנו ג'ונסון. לאחר זמן מה, הוא מונה לשר הבריאות. ג'אוייד הוסיף: "אני מאחל לעמיתיי לקבינט בהצלחה. אני רואה שהם החליטו להישאר בקבינט. זו בחירתם ואני מכבד אותה. אני יודע עד כמה קשה הבחירה הזו. אבל בואו נהיה ברורים - לא לעשות משהו זו החלטה אקטיבית".

שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק
שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול שר האוצר הבריטי רישי סונאק, ושר הבריאות סאג'יד ג'אוויד, התפטרו מהממשלה בראשות בוריס ג'ונסון, בצעד מחאה על אופן טיפולו של של ראש הממשלה בפרשת כריס פינצ'ר. כמו כן, השניים ציינו כי אינם יכולים לעבוד עבור הממשלה הזו, שלדבריהם מוכתמת בפרשיות מפוקפקות.

במסגרת פרשת פינצ'ר - סגן המצליף הראשי בפרלמנט, הוא הואשם ביום חמישי האחרון, שתפס ומישש שני גברים במהלך ארוחה שהתקיימה יום קודם לכן. ראש הממשלה ג'ונסון סירב להשעות את פינצ'ר, ורק לאחר שהוגשה נגדו תלונה רשמית, הוא השעה אותו מפעילות במפלגה. במכתב ההתפטרות שלו, כתב פינצ'ר: "אתמול בלילה שתיתי יותר מדי והבכתי את עצמי ואנשים אחרים".

עוד ב-2019, כשהועלו טענות דומות נגד פינצ'ר, בעת שעבד במשרד החוץ תחת ג'ונסון, בסביבתו של ראש הממשלה התקשו לנמק את המינוי, והכחישו שידעו על הטענות נגדו. היום, ג'ונסון התנצל ואמר כי היה מתנהל אחרת אם האירוע היה קורה היום. "הייתי צריך להבין שהוא לא למד את הלקח. זו הייתה טעות למנות אותו. אני מתנצל בפני כל מי שנפגע".

תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה
תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה

כזכור, בחודש שעבר, ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, הצליח להינצל בהצבעת אי אמון שהתקיימה בפרלמנט הבריטי, בעקבות פרשת ה"פארטיגייט". זאת, לאחר שהמחוקקים השמרנים בבית הנבחרים הבריטי השיגו את הרוב הדרוש בכדי להעמיד את ראש הממשלה ג'ונסון בפני הצבעת אי אמון. 211 מחוקקים הצביעו בעד הישארותו בתפקיד בעוד 149 נגד (59 אחוזים). יצוין כי שני השרים, תמכו בראש הממשלה גם לאחר פרסום פרשת "פארטיגייט".

פרשת ה"פארטיגייט" אינה הראשונה שבה מסתבך ראש הממשלה ג'ונסון. בעבר, הוא הואשם בקבלת תרומות "לא ראויות" כדי לממן שיפוץ של ביתו שברחוב דאונינג 10. כמו כן, ממשלתו הואשמה בהטיית חוזים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה - לאנשים להם קשרים למפלגה השמרנית. דוברו של ג'ונסון התעקש שהוא "פעל בהתאם לכללים בכל עת".