רוסיה מכחישה ואוקראינה מתחמשת: תמונת מצב לקראת מלחמה

הרוחות שנושבות כעת באירופה דומות בנועזות לאלו שהורגשו ביבשת במהלך מלחמת העולם ה-2, זאת נוכח האגרסיה הרוסית שטרם גילתה את השובע וממשיכה לאיים על שלמותה של אוקראינה והיבשת כולה. וברקע המשך כישלון הדיפלומטיה - מדינות המערב נאלצות לבחור בצד של מי הן

Ukrainian Servicemen Take Part In Military Drills In Kharkiv Region
טנק של צבא אוקראינה בתרגיל צבאי | צילום: רויטרס

בדרך למשבר גיאופוליטי: שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, תקף היום את ממשלת גרמניה בגין סירובה לספק נשק מתוצרתה לקייב, וקרא לגרמנים "להפסיק לחתור תחת האחדות האירופית ולעודד את ולדימיר פוטין", זאת על רקע החשש מפלישה מיידית של הרוסים.

כאמור, דבריו של שר החוץ נאמרו על רקע דיווח של הוול-סטריט ג'ורנל לפיו ברלין מסרבת לשלוח לאוקראינה נשק מתוצרתה שנמצא כעת באסטוניה, וזאת לדבריו של הקנצלר שולץ מכייון שגמניה לא תומכת בייצוא נשק קטלני.

לכבתות נוספות על המשבר בין רוסיה לאוקראינה >>

בזמן שביידן מדבר על "פלישה" – באוקראינה מתכוננים למלחמה

מתקפת סייבר על אוקראינה: המתיחות מול רוסיה נמשכת

לאחר כישלון השיחות בין נאט"ו לקרמלין: פוטין מחמם את תופי המלחמה מול אוקראינה

כוחות צבא רוסיים בגבול אוקראינה
כוחות צבא רוסיים בגבול אוקראינה | צילום: MAXAE / REUTERS

במקביל, אוקראינה ממשיכה לקרוא לעמיתיה במערב לחזק את יכולותיה ההגנתיות מול האגרסיה הרוסית. בין היתר, עד כה שלחו בריטניה ומדינות בלטיות אחרות תחמושת וכלי נשק לקייב, בהם טילים נגד טנקים ומערכות נגד מטוסים.

כמו כן, משלוח ראשון של סיוע ביטחוני אמריקני בסך 200 מיליון דולר נחת היום בבירת אוקראינה, זאת לאחר שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הסכים על חבילת הסיוע הצבאית בדצמבר אשתקד. בהודעה רשמית של שגרירות ארה"ב באוקראינה נכתב: "הסיוע ממחיש את מחויבותה של ארה"ב להגנה על הריבונות האוקראינית אל מול המשך האגרסיה הרוסית".

 

בתוך כך, לפי דיווח בתקשורת האמריקנית, שגרירות ארה"ב בקייב פנתה היום למחלקת המדינה כדי שתאשר את יציאתם של אנשי צוות לא חיוניים ומשפחותיהם משטחה של אוקראינה חזרה לארה"ב. בהמשך, ארה"ב הודיעה לאוקראינה כי פינוי אנשיה יחל ככל המוקדם כבר בשבוע הבא.

כזכור, אמש נפגש מזכיר המדינה האמריקנית אנתוני בלינקן עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בז'נבה, אך לא חלה פריצת דרך משמעותית בשיחות בין השנייפם - שקיוו להגיע להסכמות בעניין המשבר המחריך בגבול אוקראינה. לארח השיחה, הבהיר בלינקן כי ארצו ובנות בריתה יגנו על זכותה של אוקראינה להיות מדינה ריבונית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2201222032' autoplay='0' credit='גיל תמרי' desc='ההסלמה בגבולות אוקראינה' poster='' kid='1_k3x8plu5' duration='147']

לפי הערכות מעודכנות, כ-120 אלף חיילים רוסים נמצאים כעת בסמוך לגבול אוקראינה, כשבמקביל שר החוץ הרוסי אמר כי מוסקבה עדיין מחכה לתגובה בכתב לדרישותיה הביטחוניות - אותם כידוע המערב דחה על הסף.

בינתיים, החיילים האוקראינים שניצבים בגבול לא מביעים אופטימיות רבה לגבי הניסיונות הדיפלומטיים להרגעת השטח, והם מוכנים לכל התפתחות שלא תהיה. "זה בלתי נמנע, אנחנו מוכנים להתקפה שתגיע", סיפרו חיילים לרשת CNN. הצבא הרוסי מקיף את אוקראינה משלוש חזיתות - ממזרח, מדרום ומצפון. החזית המרכזית ורוב קו הגבול בין המדינות הוא ממזרח לאוקראינה וחצי האי קרים, שרוסיה סיפחה בשנת 2014, נמצא מדרום.

אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה
אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה | צילום: רויטרס

מצפון למדינה הגבול עם בלארוס - ידידה טובה של רוסיה שגם דרכה, חוששים באוקראינה, עלולה להגיע מתקפה של הצבא הרוסי. בנוסף, שני מחוזות באזור דונבאס שבמזרח המדינה, דונייצק ולוהנסק, עדיין נשלטים על ידי בדלנים פרו-רוסיים (בתמיכת ובעידוד רוסיה עצמה) ומוגדרים על ידי עצמם כאוטונומיה.