בזמן שביידן מדבר על "פלישה" - באוקראינה מתכוננים למלחמה

הרטוריקה הלא-התקפית של נשיא ארה"ב כלפי רוסיה מכעיסה ומתסכלת את האוקראינים לא פחות מהקצב האיטי של משלוחי הנשק והתחמושת שנועדו להיאבק באגרסיה הרוסית בשטחה. בזמן שביידן עסוק בלבחון את ההיקף האפשרי של החדירה הרוסית לשכנתה - באוקראינה מבינים שאין שום דבר חדש במערב

כוחות צבא אוקראינה במזרח המדינה עם דגל
כוחות צבא אוקראינה במזרח המדינה עם דגל | צילום: רויטרס

בנאום השנה של ג'ו ביידן בבית הלבן אמש (רביעי), התייחס הנשיא האמריקני שמקרטע בסקרים להסלמה במזרח אירופה ושלח מסר מאיים נוסף לנשיא ולדימיר פוטין לפיו "המחיר לפלישה רוסית לאוקראינה יהיה כבד מנשוא". במקביל, האוקראינים, שצפו בנאום בכיליון עיניים - ציפו ללשון התקפית וברורה, אך גודל האכזבה כגודל הציפיה: בזמן שביידן בוחן את מטרותיו הטרם ברורות של פוטין ואת ההיקף האפשרי של ה"פלישה" לאוקראינה, בקייב מתכוננים למלחמה שעלולה לפרוץ בכל עת ומבינים כי "במערב אין כל חדש".

אוקראינה, שנכון להיום נמצאת בפתחה של מערכה מדממת עם האויב הרוסי, ננטשה על ידי המערב. במקום לאמץ רטוריקה תקיפה נגד הקרמלין והעומד בראשו ולשלוח לאוקראינה נשק ותחמושת בהיקפים גדולים - נציגי המערב מבקרים במוסקבה וממשיכים לחתור לפיתרון דיפלומטי שפשוט לא נראה באופק ולא ניתן להשגה. למשל, במקום לדחות את הערבויות הביטחוניות של פוטין - המערב מתדיין אתו על נוכחות הכוחות של נאט"ו במזרח אירופה.

אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה
אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה | צילום: רויטרס

אלכסיי נבאלני, גדול אויבו של הנשיא פוטין שנכלא בכלא לאחר שהורשע בעבירות שלא ביצע, התייחס השבוע בריאיון למגזין "טיים" האמריקני למתיחות בין רוסיה ואוקראינה וטען כי "המערב שוב נופל למלכודת האלמנטרית של פוטין, שזורק לאוויר דרישות מגוכחות כשבמקביל הנשיא ביידן יושב בחדר הסגלגל ומחליט על גורל אירופה כאילו אנחנו ב-1944. ואם ביידן לא יסכים - אז פוטין 'יעשה משהו' באוקראינה".  עוד הוסיף האסיר הפוליטי נבאלני לומר: "במקום להתעלם מהנונסנס הזה של פוטין, האמריקנים רצים לארגן כל מני מפגשים".

למרבה הצער זה נכון, פוטין רוצה שהמערב והאמריקנים ינהלו אתו משא ומתן - כשבמקביל הוא שולח כ-100 אלף חיילים וציוד צבאי לגבולות אוקראינה ואף מקיים תרגיל צבאי ענק עם בלארוס, שהיא מדינה נוספת ממנה יכול פוטין לאיים על אוקראינה. והמערב, שיכול היה לסרב לפתוח במשא ומתן עם פוטין עקב צעדי האגרסיה שלו כלפי הריבונות של אוקראינה - משקיע מאמצים אדירים בשיחות עם נציגים רוסיים, כאשר השיא יגיע מחר עם פגישת בלינקן-לברוב בניסיון אחרון למנוע שפיכת דמים נוספת ביבשת אירופה בחסות שלטון הקרמלין.

תרגיל צבאי בגבול אוקראינה
תרגיל צבאי בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

ומה זה אומר לגבינו? המלחמה שעתידה לבוא על יבשת אירופה היא לא רק מאבק מזוין בין שתי ישויות מדיניות, אלא היא גם קרב חשוב על המשך הדמוקרטיה האזורית ותדמיתן של מדינות המערב - שעל אף חוסר הרצון שלהן לשמש כ"שוטרים בינלאומיים" - חייבות להגיב באופן אקטיבי לכל ניסיון של תוקפנות, כי אחרת המסר למדינות דומות לרוסיה כגון איראן וסין יהיה שהן יכולות לפעול באין מפריע - כולל נגד ישראל, ואף אחד לא יעשה דבר בנידון.