בצל המתיחות מול סין: טאיוואן חושפת צוללת לחימה חדשה

בהמשך למתיחות הגוברת בין שתי המדינות, טאיוואן חשפה את הצוללת הראשונה שפיתחה בכוחות עצמה, המיועדת לסיוע מול האיום בפלישה סינית. הצוללת נבנתה כחלק מפרויקט רחב יותר של חיזוק יכולותיה הצבאיות של טאיוואן - במקרה ואכן האיום יתממש

Whatsapp Image 2023 09 28 At 1
טאיוואן חושפת את הצוללת החדשה שלה | צילום: רויטרס

טאיוואן חשפה היום (חמישי) את צוללת הלחימה הראשונה שפיתחה ובנתה בכוחות עצמה, במהלך שאפתני שנועד לייצר הרתעה וחיזוק של הכוח הימי הטאיוואני בצל האיום הגובר של פלישה סינית - כך דווח ברשת CNN. הצוללת נחשפה בטקס שנערך במספנה של הצוללת בדרום העיר גאושיונג, שבו נחשף גם שמה של הצוללת - "מפלצת ים", בתרגום חופשי.

צאי אינג-וון, נשיאת טאיוואן, אמרה כי "הצוללת היא מימוש של המחויבות שלנו בהגנה על ארצנו" והוסיפה: "זהו ציוד חשוב עבור הכוחות הימיים שלנו בפיתוח אסטרטגיות לוחמה א-סימטריות. בעבר, אנשים רבים חשבו שבניית צוללת (טאיוואנית) תהיה משימה בלתי אפשרית. אבל הצלחנו". הפיתוח ובניית הצוללת הוא חלק ממדיניות הדגל הרחבה יותר בנושאי הגנה שהכריזה עליה אינג-וון כאשר נבחרה לתפקיד.

Whatsapp Image 2023 09 28 At 1
נשיאת טאיוואן, צאי אינג-וון, בטקס חשיפת הצוללת | צילום: רויטרס

פרטים ספציפיים לגבי היכולות של הצוללת וגודלה לא נחשפו לציבור במהלך הטקס. יחד עם צוללת זו, לטאיוואן, מדינת אי מוקפת מים, יהיו 3 צוללות מסוג זה עד 2025, במטרה לבנות סה"כ שמונה צוללות כאלו. משרד ההגנה הלאומית הסיני התייחס לידיעה, והשווה את הצוללת הטאיוואנית ל"גמל שלמה המנסה לעצור מרכבה".

אדמירל הואנג שו-קואנג, יועץ למועצת הביטחון הלאומי בטאיוואן שעמד בראש פרויקט הצוללת הטאיוואנית, אמר כי "הצי החדש ימלא אחר תפקיד מפתח באסטרטגיה למניעת סין מביצוע סגר ימי על האי", והוסיף כי טאיוואן יכולה למגר את הכוח הצבאי של סין באזור האי באמצעות פריסת צוללותיה בסמוך לשרשרת האיים באוקיינוס השקט, הכוללות אותה, את יפן והפיליפינים, ויגבילו את גישתה של סין לאוקיינוס השקט.

"צוללות יכולות לפעול עמוק מתחת לפני הים וקשות יותר לאיתור, ולכן יש להן סיכוי יותר טוב להתקרב לנושאות מטוסים סיניות, ולשגר התקפות". הואנג הוסיף כי "לצוללות יש את היכולת לשאת נשק טורפדו MK-48 מתוצרת ארצות הברית, אשר יכולים לשמש נגד צוללות (סיניות) על פני השטח".

Whatsapp Image 2023 09 28 At 1
הצוללת הטאיוואנית | צילום: רויטרס

בעבר, אינג-וון הזהירה את סין מפני ניסיונות להכניע את מדינתה בכוח וטענה ש"עימות מזוין הוא לא אופציה עבור שני הצדדים של מצר טייוואן". "אנחנו מוכנים, יחד עם השלטונות הבייג'ינג, לחפש דרך לשמר את השלום והיציבות במצר טייוואן, באופן ששני הצדדים יכולים לקבל. זו האחריות המשותפת שלנו".

Whatsapp Image 2023 09 28 At 1
שי ג'ינפינג, נשיא סין | צילום: רויטרס

נשיא סין שי ג'ינפינג, המכהן כנשיא המדינה מזה עשור, רואה בטייוואן כחלק אינטגרלי מסין, והוא אינו שולל שימוש בכוח צבאי על מנת "להשיב" את האי לחיקה של סין. בחודש אוגוסט 2022, כאשר יו"ר בית הנבחרים האמריקנית ננסי פלוסי ביקרה במדינה, הסינים החלו במבצע צבאי ענק שבחלקו נרשמו פלישות לשטחה של טאיוואן כתגובה. מזה שנים שסין מפעילה על טאיוואן לחץ כלכלי, דיפלומטי וצבאי על מנת שזו תתאחד תחת הרפובליקה העממית של סין.