טאיוואן לסין: "מלחמה אינה על הפרק; נמנע ממה שקרה באוקראינה"

נשיאת טאיוואן התייחסה למתיחות עם סין, תוך שהיא מדגישה כי מדינתה תמשיך לחזק את ההגנות שלה בכדי להתמודד עם "התוקפנות" של סין. הנשיאה הזהירה מפני ניסיונות להכניע את מדינתה בכוח וטענה ש"עימות מזוין הוא לא אופציה עבור שתי המדינות"

"נימנע ממה שקרה באוקראינה". נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון
"נימנע ממה שקרה באוקראינה". נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון | צילום: רויטרס

על רקע המתיחות הגוברת בין טאיוואן וסין ועל רקע שאיפותיה של בייג'ינג להתאחד עם טאיוואן, נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון נשאה הבוקר (שני) נאום לרגל היום הלאומי של מדינתה בו התייחסה למתיחות עם סין. הנשיאה הדגישה כי מדינתה תמשיך לחזק את ההגנות שלה בכדי להתמודד עם "התוקפנות" של סין.

כמו כן, הנשיאה אינג-וון הזהירה את סין מפני ניסיונות להכניע את מדינתה בכוח וטענה ש"עימות מזוין הוא לא אופציה עבור שני הצדדים של מצר טייוואן". "אנחנו מוכנים, יחד עם השלטונות הבייג'ינג, לחפש דרך לשמר את השלום והיציבות במצר טייוואן, באופן ששני הצדדים יכולים לקבל", אמרה הנשיאה. "זו האחריות המשותפת שלנו".

חדירות המטוסים סיניים לשמי טאיוואן, שודר בהונג קונג
מטוסים סיניים חודרים לשמי טאיוואן על רקע ביקורה של יו''ר בית הנבחרים האמריקנית פלוסי במדינה. אוגוסט 2022 | צילום: רויטרס

לצד קריאתה לשיח ודיאלוג עם המשטר בסין, אינג-וון קראה לתושביה לעמוד יחד ולפעול כדי לחזק את הגנת המדינה. "הדבר החשוב ביותר הוא שעלינו לבנות הוא את המורל הציבורי, ולחזק את מודעות ההגנה של החברה. כל אזרח הוא שומר האומה", הוסיפה.

לדבריה, טייוואן הגבירה את ייצור הטילים המדויקים שלה כמו גם ייצור כלי שיט ימיים בעלי "יכולת ביצועית גבוהה". אינג-וון הוספיה כי מדינתה פועלת לרכישת נשק שיבטיח את מוכנותה של טאיוואן ל"איומים צבאיים חיצוניים". לטענתה, "זה מצער שסין הסלימה את המצב ומאיימת על השלום והיציבות באזור".

נשיא סין שי ג'ינגפינג
רואה באינג-וון ''בדלנית''. נשיא סין שי ג'ינגפינג | צילום: רויטרס

בהקשר זה, אינג-וון ציינה את המלחמה באוקראינה וציינה כי מדינתה שואפת להימנע ממה שקרה באוקראינה, ועל כן היא מתחמשת בהתאם. מזה שנים שסין מפעילה על טאיוואן לחץ כלכלי, דיפלומטי וצבאי על מנת שזו תתאחד תחת הרפובליקה העממית של סין. מאז 2016, השנה בה נבחרה הנשיאה המכהנת, שתומכת בעצמאותו של האי - המתיחות גברה.

נשיא סין שי ג'ינפינג, המכהן כנשיא המדינה מזה עשור, רואה בטייוואן כחלק אינטגרלי מסין, והוא אינו שולל שימוש בכוח צבאי על מנת "להשיב" את האי לחיקה של סין. המתיחות האחרונה בין המדינות נרשמה בחודש אוגוסט האחרון, כאשר יו"ר בית הנבחרים האמריקנית ננסי פלוסי ביקרה במדינה, ובתגובה - הסינים החלו במבצע צבאי ענק שבחלקו נרשמו פלישות לשטחה של טאיוואן.