אפקט המחאה: הגבלות הקורונה הוסרו בשתי ערים גדולות בסין

הערים הדרומיות גואנגג'ואו וצ'ונגצ'ינג הודיעו על הקלה משמעותית בהנחיות הקורונה, לאחר הפגנות נרחבות בשטחן שכללו גם עימותים אלימים בין מפגינים לכוחות משטרה. המחאות ברחבי סין ממשיכות להתפשט ולהתעצם לאחר מותו של הנשיא לשעבר ג'יאנג דזה-מין. "אחרי המוות שלו, אנחנו מרגישים שיש ממד טרגי באשר לעתיד של מנהיגות סין"

המחאות בסין נגד מדיניות הקורונה, בייג'ינג
מחאות בבייג'ינג נגד מדיניות הקורונה הממשלתית | צילום: רויטרס

בעקבות המחאה האזרחית בסין כנגד מדיניות הקורונה המחמירה של המשטר הקומוניסטי, תושבי שתי ערים גדולות בסין יוכלו להנות היום (חמישי) מהנחיות קורונה חדשות, לאחר שהערים גואנגג'ואו וצ'ונגצ'ינג הסירו את מגבלות הקורונה שלהן החל מאתמול.

ביום שלישי השבוע נערכה הפגנה גדולה בדרום גואנגג'ואו, עיר נמל בדרום סין המונה כ-18 מיליון אזרחים, במהלכה נרשמו עימותים בין אזרחים לכוחות משטרה. בעקבות זאת, הודיעו בעיר על הקלה משמעותית בהגבלות הקורונה, כך דווח בסוכנות הידיעות העולמית רויטרס. בעיתון הבריטי "הגרדיאן" צויין כי גורם בתת-המחוז גואנגג'ואו הסביר כי ההגבלות יוסרו באזורים בעלי "סיכון נמוך", וכן יפסיקו בעיר את בדיקות ה-PCR ההמוניות.

המחאות בסין, גואנגג'ואו
המחאות בסין, גואנגג'ואו | צילום: רויטרס

ברשת תקשורת אמריקאית-סינית ציטטו את דובר מחוז צ'ונגצ'ינג שאמר "הצלחנו לרסן באופן יעיל את ההתפתחות המהירה של המגפה, והדברים התייצבו ונמצאים במגמת שיפור".

עוד דיווחו ברויטרס כי חלק מהמפגינים בסין מאמינים שמותו של הנשיא לשעבר, ג'יאנג דזה-מין שנפטר אתמול, יכול להוות זרז משמעותי להפגנות ועילה להמשכן, כיוון שרבים נוהגים להשוות לטובה את הנשיא שהוביל את סין לצמיחה כלכלית מואצת בשנות ה-90, לנשיא המכהן שי ולהגבלות המחמירות שלו. "אחרי המוות שלו, אנחנו מרגישים שיש ממד טרגי באשר לעתיד של מנהיגות סין ולאן המדינה שלנו הולכת", אמר עובד רפואה סיני לרויטרס.

המחאות בסין, שנגחאי
המחאות בסין, שנגחאי | צילום: רויטרס

ההפגנות נגד המשטר הקומוניסטי ברחבי סין נמשכות מזה חמישה ימים, על רקע מדיניות הסגרים ו"אפס הדבקה" המחמירה של המדינה, שגם השלכותיה על הכלכלה והחברה הסינית חמורים במיוחד. בערב שבת מאות אנשים נאספו בעיר המאוכלסת ביותר, שנגחאי, וקראו לנשיא הרפוביליקה שי ג'ינפינג ולמפלגתו הקומוניסטית להתפטר מתפקידם, כמו גם קריאות "לא רוצים בדיקות קורונה, רוצים חופש!" ו"לא רוצים דיקטטורה, רוצים דמוקרטיה!", והרימו גיליונות ריקים של נייר לבן - מחאה סמלית נגד צנזורה - וקראו, "צריך זכויות אדם, צריך חופש".

בימים שלאחר מכן המחאות התרחבו לערים נוספות וההפגנות גדלו לכדי אלפי בני אדם בסדר גודל שכמעט ולא נראה כמותו במדינה בקומוניסטית לפני כן. בימים האחרונים נרשמו עימותים בין מפגינים לכוחות משטרה בסין, כשסרטוני וידאו אלימים שוטפים את הטוויטר ומופצים ברחבי העולם.

המחאות בסין
המחאות בסין

לפי ארגון בשם China Dissent Monitor, הפועל בשטח ארצות הברית וממומן על ידי ממשל ארה"ב, כ-27 מפגינים נהרגו עד היום בהפגנות.