בדרישה לדמוקרטיה: מחאות נגד המשטר פרצו ברחבי סין

הפגנות נגד השלטון של המפלגה הקומוניסטית פרצו ברחבי המדינה, זאת על רקע מדיניות הסגרים וה"אפס הדבקה" המחמירה של בייג'ינג, שהובילה ביום חמישי האחרון למותם של 10 בני אדם בשריפה בבניין דירות, אליו לא הגיעו כוחות הצלה בגלל המדיניות. המוחים, בעיקרם סטודנטים, דורשים משי ג'ינפינג ומפלגתו להתפטר

זמן צפייה: 02:24

הפגנות נגד המשטר הקומוניסטי פרצו הלילה (בין שבת לראשון) ברחבי סין, בין היתר בשנגחאי ובאוניברסיטאות, זאת על רקע מדיניות הסגרים ו"אפס הדבקה" המחמירה של המדינה, שגם השלכותיה על הכלכלה והחברה הסינית חמורים במיוחד.

המאות שנאספו בעיר המאוכלסת ביותר, שנגחאי, קראו לנשיא הרפוביליקה שי ג'ינפינג ולמפלגתו הקומוניסטית להתפטר מתפקידם, כמו גם קריאות "לא רוצים בדיקות קורונה, רוצים חופש!" ו"לא רוצים דיקטטורה, רוצים דמוקרטיה!", והרימו גיליונות ריקים של נייר לבן - מחאה סמלית נגד צנזורה - וקראו, "צריך זכויות אדם, צריך חופש".

הפגנות נגד המשטר בשנגחאי
הפגנות נגד המשטר בשנגחאי | צילום: רויטרס

ההפגנות מגיעות כאמור על רקע מדיניות אפס ההדבקה המונהגת במדינה, אשר בעקבותיה שריפה קטלנית שפרצה בבניין דירות באזור שינג'יאנג שבמערב המדינה, גרמה למותם של 10 בני אדם ופצעיתם של תשעה ביום חמישי לאחר שכוחות ההצלה לא הגיעו אל הקורבנות בעקבות הסגר שהוטל עליהם. האירוע הטראגי עורר את זעמם של רבים באוכלוסייה כאמור, והם יצאו להפגין ולהדליק נרות כדי להתאבל על ההרוגים מהשריפה.

הפגנות פרצו גם בעיר הבירה בייג'ינג. סטודנט אחד באוניברסיטת פקין היוקרתית סיפר לרשת CNN האמריקנית שכאשר הגיע לזירת המחאה בסביבות השעה אחת לפנות בוקר ביום ראשון שעון מקומי, היו כ-100 סטודנטים, והמאבטחים השתמשו במעילים כדי לכסות סיסמת מחאה שרוססה על הקיר, בה נכתב: "אמרו לא לסגר, כן לחופש. לא לבדיקות קורונה, כן לאוכל. פקחו את העיניים והסתכלו על העולם, אפס הדבקה דינמית היא שקר".

אישה מדליקה נרות לזכר קורבנות בשריפה בשנגחאי
אישה מדליקה נרות לזכר קורבנות בשריפה בשנגחאי | צילום: רויטרס

במחוז המזרחי ג'יאנגסו, עשרות סטודנטים מאוניברסיטת התקשורת, נאנג'ינג, התאספו כדי להתאבל על המתים בשריפה בשינג'יאנג. סרטונים מראים את הסטודנטים מחזיקים גיליונות של נייר לבן ופנסים בטלפונים ניידים שלהם.

באחד הסרטונים שהופצו מהמחאה ניתן היה לשמוע פקיד באוניברסיטה מזהיר את הסטודנטים: "אתם תשלמו על מה שעשיתם היום". "גם אתה, וכך גם המדינה", צעק לו תלמיד בתשובה.

הפגנות נגד המשטר בשינג'יאנג
הפגנות נגד המשטר בשינג'יאנג | צילום: רויטרס