זלנסקי בנאום לציון שנה למלחמה: "הניצחון בלתי נמנע, אני בטוח בזה"

לרגל יום השנה לפלישה הרוסית לאוקראינה, הנשיא האוקראיני כינס מסיבת עיתונאים בקייב, במהלכה אמר כי יחסי ישראל ואוקראינה משתפרים, והתייחס לשאלות כתבים מקומיים ובינלאומיים: "אני מודה לכולכם, ואני רוצה להודות לעמיתים שלכם - שלצערי אינם איתנו יותר"

זמן צפייה: 01:01

לרגל ציון יום השנה לפלישה הרוסית שהובילה לפרוץ המלחמה, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כינס הערב (שישי) מסיבת עיתונאים בבירה קייב, במהלכה התייחס לשאלות כתבים מקומיים ובינלאומיים. במענה לשאלת כתבת CNN כריסטיאן אמנפור, אמר הנשיא זלנסקי כי "ניצחונה של אוקראינה במלחמה הוא בלתי נמנע. אני בטוח שננצח. 2023 היא שנת הניצחון. יש לנו את המוטיבציה, הוודאות, החברים, הדיפלומטיה. כולכם התכנסתם בשביל זה".

עוד קודם לכן, בפתח מסיבת העיתונאים, הנשיא ויושבי האולם עמדו לדקת דומיה לזכרם של הקורבנות האוקראינים והעיתונאים שקיפחו את חייהם כתוצאה מהמלחמה הקשה. "אני משתחווה בפניכם על מה שאמרתם על אוקראינה, ועל כך שהעולם לא שוכח את אוקראינה ועוזר לנו", אמר לכתבים, "אני מודה לכולכם, ואני רוצה להודות לעמיתים שלכם - שלצערי אינם איתנו יותר".

מסיבת העיתונאים בבירה קייב, היום
מסיבת העיתונאים בבירה קייב, היום | צילום: רויטרס

בהתייחסו ליחסים עם ישראל אמר זלנסקי: "במשך זמן רב חיפשתי תמיכה מישראל, לא רק מהאוכלוסיה אלא גם מההנהגה הפוליטית - זה היה חשוב לי ברמה האישית, אך גם חשוב גם היסטורית - לאוקראינה יש יחסים טובים עם ישראל".

"היה קשה לשנות את העמדה של ישראל", הוסיף זלנסקי, "היא בסיטואציה מסובכת מול רוסיה בגלל ההיבט האיראני והסורי, אבל אני לא רציתי שישראל תהיה בעמדה של תיווך, רציתי שהם יבחרו צד ושיבחרו בצד האוקראיני. אני לא מסוגל להבין איך ישראל יכולה לתמוך במלחמה, בתור מדינה שהייתה בתוך מלחמות במשך שנים. יש לי תשובות לכך, אך לצערי לא אוכל להגיד אותן כאן, אני לא רוצה לחבל ביחסים שלנו שנמצאים במגמת שיפור".

בהמשך, הנשיא זלנסקי סיפר כי אוקראינה מנסה לכנס את אומות העולם לפסגה בה ידונו ב"נוסחה לשלום". בין המדינות שצפויות להגיע לכינוס תהיינה סין, הודו וגם מדינות באפריקה ואמריקה הלטינית. "התוכנית לשלום חייבת לכלול הבטחה לביטחונה של אוקראינה ואירופה. עלינו לעשות מאמץ יום-יומי למען השלום", אמר. לדבריו, הוא לא מתכוון לשבת למשא ומתן עם הנשיא פוטין, שכן "אין עם מי לדבר". מאוחר יותר, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס לאירוע לציון יום השנה, כשהנואם המרכזי הוא מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן.

מוקדם יותר היום, הנשיא האוקראיני זלנסקי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "השנה תהיה שנת הניצחון שלנו. ב-24 בפברואר, מיליונים מאיתנו עשו בחירה. לא דגל לבן, אלא דגל כחול-צהוב. לא לברוח - אלא לעמוד מול האויב. התנגדות ומאבק. זו הייתה שנה של כאב, צער, אמונה ואחדות. וזו הייתה שנה שבה היינו בלתי מנוצחים. אנחנו יודעים שהשנה תהיה שנת הניצחון שלנו!".

כ-2,000 ישראלים הגיעו ליום לרחבת הבימה שבתל אביב
כ-2,000 ישראלים הגיעו ליום לרחבת הבימה שבתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ביממה החולפת, התקיימו ברחבי העולם וגם בישראל - עצרות תמיכה באוקראינה, בעם האוקראיני ובמחאה על המשך המלחמה. בניו יורק, הדליקו רבים נרות מול השגרירות הרוסית. בפולין, פליטים אוקראינים ותושבים מקומיים התאספו לטקס לציון יום השנה למלחמה, ובעיר לביב שבאוקראינה, התקיים טקס בבית הקברות הצבאי שבו פקדו משפחות את קרוביהם שנפלו.

עוד במהלך הלילה, האו"ם הצביע בעד ההחלטה הקוראת לרוסיה לצאת מיידית מאוקראינה. ההחלטה התקבלה ברוב של 141 מדינות. ישראל, חרף המורכבות המדינית, הצביעה בעד ההחלטה התומכת בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, הקוראת לפעול באופן מיידי לשלום הוגן ובר קיימא בהתאם לאמנת האו"ם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא גם הוא נאום מיוחד במלאת שנה למלחמה, בו התמקד ב"מבצע הצבאי המיוחד" שמנהלת מדינתו באוקראינה. "אוקראינה לא הותירה לנו ברירה אלא לצאת למבצע צבאי נגדה", טען הנשיא, "רוסיה הייתה גלויה וניסתה למצוא פתרון בדרכי שלום, אבל אוקראינה 'רימתה' אותנו".

בהמשך, הנשיא פוטין האשים את ארצות הברית, מדינות אירופה וחברות נאט"ו ב"פיצוץ" תהליך השלום בין המדינות, תוך שהוא מציין כי רוסיה "העבירה" ערבויות ביטחוניות לוושינגטון ולנאט"ו לסיום המלחמה, ערבויות שלטענתו, הם סירבו לקבל. "המערב התחיל במלחמה ורוסיה משתמשת בכוח כדי לעצור אותה", אמר פוטין, "הוא מכין את אוקראינה למלחמה ממושכת". פוטין הכריז כי רוסיה משהה את חברותה בהסכם הפיקוח לצמצום נשק גרעיני ואמר: "אם ארה"ב תערוך ניסויים גרעיניים, אנחנו נעשה את אותו הדבר".