מות הצעירה באיראן: בתו של סולימאני קוראת "לספק הבהרות"

נרג'ס סולימאני, בתו של מפקד כוח קודס הקודם, וחברת מועצת העיר טהרן, קראה למשטר האיראני לספק הבהרות על מותה של הצעירה שהוכתה על ידי משטרת הצניעות באיראן משום שלא עטתה חיג'אב. "אנו מצפים לקבל את הדו"ח הרלוונטי בנוגע לנסיבות מותה"

זמן צפייה: 00:41

נרג'ס סולימאני, בתו של קאסם סולימאני - לשעבר מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, וחברת מועצת העיר טהרן, קראה היום (שלישי) למשטר האיראני "לספק הבהרות" על מותה של הצעירה בת ה-22 מהסא אמיני, שהוכתה על ידי משטרת הצניעות באיראן משום שלא עטתה חיג'אב - ומתה. "אנו מצפים לקבל את הדו"ח הרלוונטי בנוגע לנסיבות מותה", אמרה סולימאני במהלך ישיבת מועצת העיר טהרן שהתקיימה היום.

במקביל, נמשכות הפגנות הענק בכמה מוקדים ברחבי איראן, ביניהם גם בבירה טהרן ובמחוז כורדיסטן (שם נולדה וגדלה אמיני). זאת, כאות מחאה על מותה ביום שישי האחרון בעת שהיא שוהה במעצר, לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית, שעצרה אותה כמה ימים קודם לכן כי לא עטתה את החיג'אב כנדרש. זהו היום הרביעי להפגנות במדינה שהחלו ביום שבת, כשבחלקן אף נשמעו הקריאות: "מוות לחמינאי" ו"מוות לדיקטטור".

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, מתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

עד כה, דווח על 5 הרוגים ועל 22 תושבים שנעצרו. מושל פרובינציית טהראן מוחסן מנסורי, תקף את המפגינים וטען כי כוונותיהם - להפר את הסדר בבירה. "ההתכנסויות בטהרן מאורגנות במלואן. הן תוכננו לייצר הפרות סדר בטהרן. שריפת הדגלים, שפיכת דלק על הכבישים, יידוי אבנים, תקיפת שוטרים, הצתת אופנועים ופחי אשפה, השמדת רכוש ציבורי, הם אינם מעשה ידי 'אנשים רגילים'", אמר.

בהקשר זה משטרת איראן פרסמה אתמול הודעה רשמית ובה כינתה את התקרית שבה נהרגה אמיני "מצערת", תוך שהיא מכחישה את הדיווחים לפיהם המשטרה המקומית התעללה בה והכתה אותה בעת מעצרה. מפקד משטרת טהרן הכחיש גם הוא את ההאשמות האלו וטען כי כוחות המשטרה עשו כל שביכולתם כדי לשמור על אמיני בחיים.

''מוות לחמינאי'': הפגנות באיראן על רקע מות צעירה שלא עטתה חיג'אב
''מוות לחמינאי'': הפגנות באיראן על רקע מות צעירה שלא עטתה חיג'אב | צילום: רויטרס

בינתיים, המחאות ברחבי טהרן ובמחוז כורדיסטן (מערב איראן, גבול עיראק) נמשכות. מותה של אמיני עשוי לעורר את הסכסוך האתני הפוליטי של תושבי המחוז, בו מתגוררים לפי ההערכות בין 8 ל-10 מיליון בני אדם, עם המשטר בטהרן - סכסוך בדלני שנמשך מזה 104 שנים. לפי כמה דיווחים, המחאה התפשטה גם לאוניברסיטאות נוספות באיראן כמו גם לערים משהד (העיר השנייה בגודלה במדינה), שיראז, אספהאן ולערים נוספות במדינה, אם כי באופן מצומצם יחסית מזה שבטהרן ובחבל כורדיסטן.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות - ניתן לראות עימותים אלימים בין כוחות הביטחון והמפגינים, כשכוחות הביטחון לא מהססים להשתמש בירי חי לעבר מפגינים, ואלו מצידם - מיידים לעברם אבנים, ואף מציתים את רכביהם. אתמול והיום התכנסו מאות מפגינים באוניברסיטת טהרן כשהם צועקים: "אישה, חיים, חופש".

אתמול, אביה של מהסא אמיני - אמג'ד התראיין למספר כלי תקשורת מקומיים וגם לערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל". בתוך כך, אביה הדגיש כי בתו לא סבלה ממחלות רקע ולא הייתה החולה, כפי שחלק מבכירי המשטר טענו. אמג'ד הוסיף: "כל הטענות האלו שקריות". עוד הוא ציין כי עד כה, המשפחה לא קיבלה תשובות מגורמי הרפואה הרלוונטיים בנוגע לנסיבות מותה של בתו.

לדבריו, המשטר ביקש ממנו לקבור את בתו באישון לילה (בין שני לשלישי), על מנת למנוע הפרות סדר ומהומות בעת הלוויתה. ככלל, אמג'ד אמיני מתח ביקורת קשה על המשטר האיראני על אופן הטיפול בתקרית מותה של בתו: הן לפני מותה וגם לאחר מכן. הוא טען כי המשטר סרב לבקשותיה של המשפחה לספק להם את הסרטונים והתמונות מתחנת המשטרה בה שהתה אמיני, לפני שמתה.

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן, איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

ביום ראשון, נשיא איראן איבראהים ראיסי שוחח עם בני משפחתה של אמיני. במהלך השיחה, הנשיא הדגיש בפניהם: "הבת שלכם - בתי. בנות איראן כולן - בנותיי". הנשיא הוסיף כי הוא מרגיש כאילו שהדבר קרה לאחד מיקיריו שלו, וביקש מהמשפחה שתראה בו כשותף לצערם. ביום שבת, הרשויות במדינה פתחו בחקירה על מותה של אמיני בעקבות דרישה של ראיסי.

היום, עבד אל ראזה פור-זהבי, נציגו של המנהיג העליון עלי חמינאי במחוז כורדיסטן, ביקר בבית משפחת אמיני שם נפגש עם קרובי משפחתה במשך שעתיים. פורזהבי אמר למשפחתה של אמיני כי "כל הגופים הרלוונטיין ינקטו בצעדים כדי להגן על הזכויות שהופרו". עוד הוא ציין, כי הוא בטוח שחמינאי "גם הוא הושפע וכאב" את מותה. "אעקוב גם אחר הנושא עד לקבלת התוצאות הסופיות", הוסיף. ההערכה היא, שפור-זהבי נשלח לבית משפחת אמיני על ידי המנהיג העליון חמינאי על מנת לשכח את המתחים עמה, ולמנוע את החרפת המחאות במדינה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209201344' autoplay='0' credit='' desc='מחאות בטהרן. אתמול בלילה' poster='' kid='1_zuwk2u98' duration='']

זו אינה הפעם הראשונה בה אישה איראנית מוכה באלימות שכזו בגלל שלא עטתה את החיג'אב כראוי, ובעת האחרונה, התפרסמו עשרות סרטונים בהן ניתן לראות את משטרת הצניעות משתמשת באלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן או לא עטתו אותו כראוי.

יצוין כי על פי חוק השריעה האיסלאמי של איראן, נשים מחויבות לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ורפויים. אלו שיפרו את החוק צפויות לעמוד בפני מאסר או קנסות. עשרות שנים לאחר המהפכה האיסלאמית, ואנשי הדת האיראניים והמערכת האיראנית נאבקים לאכוף את החוק, ועדיין - יש נשים שלא מוכנות להיכנע לתכתיבי המשטר בטהרן.