עיראק: עשרות נהרגו בבגדד, המנהיג השיעי קורא להרגעת הרוחות

עימותים אלימים וחילופי אש כבדים נרשמו לאורך הלילה בבירה העיראקית, לאחר שאתמול פרצו מהומות בעקבות פרישתו מהפוליטיקה של המנהיג והמטיף השיעי מוקדתא א-סדר. היום קיים א-סדר מסיבת עיתונאים וקרא לתומכיו להפסיק עם האלימות, ולא - הוא יתנער מהם

זמן צפייה: 01:00

המנהיג העיראקי-שיעי, מוקתדא א -סדר, שפרישתו מהחיים הפוליטיים הציתה אתמול גל של מהומות ופרעות בבגדד, נשא היום (שלישי) דברים במסיבת עיתונאים וגינה את האלימות של תומכיו. "אם עיראק הייתה עד כה שבויה של השחיתות הרי שכעת היא שבויה של שחיתות וגם אלימות", אמר א-סדר והוסיף אולטימטום לפורעים כשאמר שאם בשעה הקרובה לא יפסיקו את האלימות הוא יתנער מהם: "הדם העיראקי הוא חראם", כך א-סדר.

על רקע דברים אלו, ברשת אל-ג'זירה מדווחים כי בעקבות דבריו החלו תומכי א-סדר להתפנות מ"האזור הירוק", האזור הבטוח בבגדד בו נמצאים כל מוסדות הממשל, אליו פרצו אתמול. התומכים פשטו על ארמון הנשיאות, ולאורך הלילה נרשמו עימותים אלימים, הצתות וחילופי אש מול כוחות הביטחון של עיראק. בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי זהו העימות החריף ביותר שהמדינה ראתה מזה שנים, ואילו גורמי רפואה בעיראק מדווחים כי מספר ההרוגים בעימותים עומד על מעל 30 בני אדם.

המהומות בבגדד, היום:

שלטונות עיראק הכריזו על עוצר כללי במדינה החל מאתמול בערב ועד הודעה חדשה, ובשעות הצהריים היום הודיע הצבא כי יתיר כניסה של משאיות מזון ותרופות לבירה, שנמצאת בעוצר כבר כמעט 24 שעות, לאחר שיבדוק כי הן אינן נושאות אמצעי לחימה.

המהומות החלו אתמול עת הודיע א-סדר שהוא פורש מהפוליטיקה, לאחר שהרשימה בראשתו זכתה במירב הקולות בבחירות האחרונות, אך הוא לא הורשה להקים קואליציה. בתגובה פרצו תומכיו לארמון הנשיאותי בבגדד ולמוסדות ממשלה נוספים, התעמתו עם כוחות הביטחון ולמעשה שיתקו את החיים בבירה.

מפגינים בבגדד עיראק
מפגינים בבגדד עיראק | צילום: רויטרס

עוד בחודש שעבר פרצו תומכיו של המנהיג למתחם, זאת במחאה על המעורבות האיראנית בפוליטיקה העיראקית, ועל רקע הכשלת מאמציו של א-סדר להקים ממשלה על ידי המפלגות השיעיות הפרו-איראניות במדינה, לאחר שכאמור, הרשימה בראשותו זכתה למרבית הקולות בבחירות האחרונות לפרלמנט שהתקיימו באוקטובר 2021.

מוקתדא א-סדר התחיל את דרכו כאיש דת, נישא לאחת מבנותיו של דודו, והחל לצבור פופלריות לאחר הפלישה האמריקנית ב-2003 ותפיסתו של סדאם, זאת בזכות התנגדותו לפלישה והמיליציה שהקים בשם "ג'יש אל-מהדי" ("צבא המהדי", האימאם השיעי האחרון שנעלם וצפוי לחזור באחרית הימים), שפורקה בשנת 2008, וגילגולה החדש, הקרוי "חטיבות השלום", שולט באזורים נרחבים בעיראק ובאמתחתו של א-סדר עשרות אלפי לוחמים חמושים שסרים למרותו.

למרות שהוא איננו זכה לעמוד בראשות הממשלה בפועל, א-סדר משך בחוטים במשטר העיראקי הנוכחי. על פיו של א-סדר נפלו ממשלות, קמו מהומות ופורצים מפגינים למוסדות השלטון. תומכיו של א-סדר, כמו רבים מהאזרחים, מאמינים שמעורבותה של איראן בפוליטיקה היא שעומדת מאחורי הבעיות הכלכליות החריפות במדינה, שעל הרקע שלהן פרצו מחאות אוקטובר בשנת 2019 במדינה, אז דרשו המפגינים, בדומה להיום, לכונן דמוקרטיה שתתגבר על העדתיות - ששולטת במדינה מאז 2003.