רגע השיא מגיע: הלילה - העימות הנשיאותי בין טראמפ להאריס

הלילה יעלו לדוכן באולפני ABC שני המועמדים לנשיאות ארה"ב - וייאבקו בעימות המכריע לקראת הבחירות. טראמפ ינסה לסיים עם ידו על העליונה כפי שעשה מול ביידן, בעוד שעל האריס יהיה לשכנע את המצביעים כי היא המועמדת המתאימה. הלילה מ-03:00: נבחרת הכתבים והפרשנים של חדשות 13 במשדר מיוחד

זמן צפייה: 05:34

בעוד שעות ספורות יגיע אחד מרגעי השיא של מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב, כשהלילה (רביעי) ייערך בפילדלפיה העימות הטלוויזיוני הראשון וההיסטורי ברשת ABC בין שני המועמדים הסופיים - הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וסגנית הנשיא קמלה האריס. במשך 90 דקות, וכשהמיקרופון של כל מועמד מושתק כשהאחר מדבר - היריבים הפוליטים ינסו לזכות בקול הבוחר האמריקני בעימות שיקבע את המשך הקמפיין וגם את עתידה של ארה"ב. הלילה מ-03:00: נבחרת הכתבים והפרשנים של חדשות 13 במשדר מיוחד מהעימות הנשיאותי.

האריס תרצה להמשיך ולהכיר את עצמה למצביעי המפלגה הדמוקרטית הפוטנציאליים, כדי שאלה אכן יצביעו לה ביום הבחירות, וטראמפ ייצטרך להתייחס לשלל נושאים בוערים, כמו הכלכלה האמריקנית. בציבור נוצר רושם שהאריס היא הפייבוריטית לניצחון בבחירות, אלא שתמונת הסקרים מראה מציאות מורכבת בהרבה: ממוצע הסקרים נכון להיום נותן לה יתרון ברמה הארצית של 49% לעומת 46% לטראמפ. אולם בסקר של ניו יורק טיימס תמונת המצב קצת אחרת – טראמפ מוביל באחוז. השורה התחתונה, לפי שעה: ערב העימות - דרכה של האריס לבית הלבן קשה ומסובכת יותר מזו של קלינטון ב-2016 ושל ביידן ב-2020.

דונלד טראמפ בוועידה הרפובליקנית בוויסקונסין
דונלד טראמפ בוועידה הרפובליקנית בוויסקונסין | צילום: רויטרס

אתמול נסגר מעט הפער בסקרים, והממוצע הארצי נותן לסגנית הנשיא יתרון קטן של 47.1% לעומת 44.3% לטראמפ. כשהיא נהנית מהתחזקות נמשכת בסקרים, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות זכתה לתמיכה מפתיעה מכיוונם של כ-200 גורמים רפובליקנים, ובהם בכירים בממשל בוש, שקראו במכתב פתוח להצביע לה - והזהירו כי המועמד הרפובליקני יסכן את אמריקה והמוסדות הדמוקרטיים שלה.

לאחר העימות האחרון, בו הצליח טראמפ לנצח את הנשיא ג'ו ביידן, פרש הנשיא מהמירוץ לנשיאות ארה"ב. הפעם מגיעים המתמודדים לקרב ראש בראש פחות מחודשיים לפני הבחירות שיתקיימו ב-5 בנובמבר; מבחינת המועמדת הדמוקרטית היא תנסה להוציא את טראמפ משלוותו ובכך להשפיע על דעת הקהל בנוגע לכשירותו, ומהצד השני ינסה המועמד הרפובליקני לתקוף את האריס בנקודות החולשה שלה, ויציג אותה כ"שמאלנית קיצונית", או כדמות שאינה מוכרת מספיק.

הנשיא ביידן וסגניתו האריס, ביום הראשון של הוועידה
הנשיא ביידן וסגניתו האריס, בוועידה הדמוקרטית | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר אמרה האריס בריאיון ל-CNN לצד סגנה המיועד, מושל מינסוטה טים וולז, למלחמה בעזה - ואמרה כי "חייבים להשיג עסקה, המלחמה צריכה להסתיים".

"עמדתי היא חד-משמעית ובלתי מתפשרת בכל הנוגע למחויבות של ארה"ב לזכות של ישראל להגן על עצמה. זה לא ישתנה", אמרה האריס כשנשאלה האם הייתה עושה משהו אחרת מביידן והאם הייתה מעכבת חלק ממשלוחי הנשק לישראל. היא הוסיפה כי "אנחנו חייבים להשיג הסכם שישחרר את החטופים", אך התייחסה גם למצב בעזה ואמרה כי "הרבה יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו". היא הוסיפה: "מאז 8 באוקטובר נשארתי מחויבת לעשות את מה שצריך כדי שלישראל יהיה ביטחון", הוסיפה האריס, "פתרון שתי המדינות, וביטחון והגדרה עצמית לפלסטינים".

האריס בעצרת בחירות בוויסקונסין
האריס בעצרת בחירות בוויסקונסין | צילום: רויטרס

כשבוע לאחר נעילת הוועידה הדמוקרטית, האריס ווולז קיימו את הריאיון המשותף במדינה המתנדנדת ג'ורג'יה, אליה הגיעו ביום רביעי במטרה לערוך סיורים באוטובוס ממותג המסיע אותם בין אירועי הקמפיין שנקבעו להם במדינה.

מאז שנכנסה לנעליו של הנשיא ביידן, האריס נהנית ממומנטום חיובי בסקרים והיא מצליחה לעורר התלהבות בקרב קהלים גדולים. עם זאת, הימנעותה עד כה מקיום ראיונות ומסיבות עיתונאים גררה ביקורת מצד יריביה הרפובליקנים. בשבועות האחרונים, האריס השיבה לשאלות של עיתונאים בירידה מהמטוס או בכניסה לאירועי בחירות בלבד, אך לא העניקה ריאיון עיתונאי מסודר. במקום, היא העדיפה להעניק במהלך הוועידה הדמוקרטית שלושה ראיונות למשפיענים ברשתות החברתיות, מתוך כוונה להגיע למצביעים צעירים.