אחרי שנה של מבוי סתום פוליטי: זהו ראש הממשלה החדש של עיראק

בתום פלונטר פוליטי שנמשך מאז אוקטובר שעבר, אז התקיימו הבחירות הכלליות במדינה, הנשיא החדש עבדול לטיף ראשיד ייעד את מוחמד אל-סודני לעמוד בראשות הממשלה, במקום קודמו הזמני, מוסטפא אל-כזמי

מוחמד אל-סודני, ראש הממשלה המיועד של עיראק
מוחמד אל-סודני, ראש הממשלה המיועד של עיראק | צילום: רויטרס

לאחר שהפרלמנט העיראקי בחר אמש (חמישי) את עבדול לטיף ראשיד לנשיאות המדינה, ראשיד הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הפרלמנט מוחמד אל-סודני וכך הגיע אל תומו פלונטר פוליטי שנמשך כשנה מאז הבחירות הקודמות באוקטובר 2021.

ראשיד החליף את הנשיא ברהם סאלח כראש המדינה לאחר ההצבעה בת שני הסיבובים בפרלמנט, וזכה ביותר מ-160 קולות מול 99 עבור סאלח. תשומת הלב פונה כעת להקמת ממשלה, אותה לא הצליחו הנבחרים העיראקים להרכיב שכן על אף שהרשימה בראשותו של מוקתדא א-סדר קיבלה את מרבית הקולות מהציבור, המפלגות השיעיות הפרו-איראניות סיכלו את הרכבת הממשלה על ידיו וביקשו את מינויו של אל-סודני.

הנשיא ראשיד מייעד את אל-סודני לראשות הממשלה
הנשיא ראשיד מייעד את אל-סודני לראשות הממשלה | צילום: רויטרס

הדבר הוביל לפריצתם של תומכיו של א-סדר לאזור הירוק בבגדד בסוף חודש יולי האחרון, השתלטותם על הפרלמנט, ולימים של מהומות שאף הובילו לירי רקטי במתחם. א-סדר הודיע בסוף אוגוסט האחרון כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים, מה שהצית שוב מחאות בפרלמט של תומכיו. כעת בראשות אל-סודני 30 יום להרכיב ממשלה שיכולה לפקד על רוב פרלמנטרי, אך המינוי שלו על ידי ראשיד צפו לעורר תסיסה נוספת.

מוקתדא אלצדר, מקתדא א-צדר, מוקתדא א-צדר
מוקתדא א-סדר | צילום: רויטרס

אל-סודני נולד בדרום עיראק בשנת 1970. כשהיה בן 10, אביו הוצא להורג על ידי משטרו של סדאם חוסיין באשמת השתייכות ל"מפלגת הדעווה" האיסלאמית השיעית, שמשפחתו של א-סדר הייתה ממקימיה. מאוחר יותר הוא הצטרף למרידות השיעים ב-1991 בתקווה להפיל את חוסיין.

לאורך כל התקופה הזו, כאשר רבים נמלטו מעיראק כדי לחפש מקלט במדינות אחרות, אל-סודני נשאר במדינה. לאחר הפלישה לעיראק בהנהגת ארה"ב ב-2003, שהדיחה את חוסיין, תפס אל-סודני תפקידים שונים בממשלות מקומיות ומרכזיות.

חיילים אמריקנים בעיראק
חיילים אמריקנים בעיראק | צילום: רויטרס

בשנת 2004, בעקבות הפלישה של ארצות הברית, הוא הפך לראש עיריית עמארה ולאחר מכן למושל מחוז הולדתו מייסן. מאוחר יותר כיהן בכמה משרדים בממשלותיהם של נורי אל-מאלכי וחיידר אל-עבאדי, כולל כשר לזכויות אדם בין השנים 2014-2010, וכשר העבודה והרווחה בין השנים 2018-2014.

בשנת 2020, בעקבות ההפגנות ההמוניות שדרשו שינוי שיטתי בפוליטיקה העיראקית, פרש אל-סודני ממפלגת הדעווה, בזמן שהמזכיר הכללי שלה וראש הממשלה לשעבר, אל-מאלכי, ספג האשמות על שחיתות. לא ברור מה בדיוק גרם לאל-סודני לעזוב את מפלגת הדעווה, אך רבים טענו שהדבר נובע בעיקר מרצונו לקדם את הקריירה הפוליטית שלו.

כשהפרלמנט העיראקי ניסה למצוא יורש לראש הממשלה לשעבר, עדיל עבדול-מהדי, לאחר שהתפטר מתפקידו בסוף 2019 בעקבות הפגנה המונית עקובה מדם, אל-סודני היה מועמד  לצד ראש הממשלה הזמני דאז, מוסטפא אל-כזמי. עם זאת, לאחר שלא הצליח לעמוד בדרישות המפגינים למועמד שמגיע לחוץ לאליטה השלטת, אל-סודני חזר בו מהתמודדותו לראשות הממשלה, וכעת כאמור, יועד לתפקיד.

מפגינים אחוזים בדגל עיראק בפרלמנט בבגדד
מפגינים אחוזים בדגל עיראק בפרלמנט בבגדד | צילום: רויטרס