"על סף קריסה": שבוע למחאות באיראן - ובמשטר חוששים מאיבוד שליטה

מאות מפגינים איראניים התאספו ברחבי המדינה על מנת להביע את תמיכתם במשטר, נגד ההפגנות על מות הצעירה שהתפשטו כמעט לכל מחוזות המדינה. מנגד, מפקד משטרת איראן הזהיר את המפגינים: "עליהם לדעת שנטפל בהם בתקיפות"

זמן צפייה: 02:11

שבוע למחאות באיראן: מאות מפגינים איראניים התאספו אמש (שישי) ברחבי המדינה על מנת להביע את תמיכתם במשטר, נגד ההפגנות שמתקיימות על מות הצעירה בת ה-22 מהסא אמיני, שמתה בשבוע שעבר לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות משום שלא עטתה חיג'אב כנדרש. לפי כמה דיווחים, ההפגנות נגד המשטר התפשטו ל-30 מחוזות מתוך 31 מחוזות המדינה.

במהלך ההפגנות, שאורגנו על ידי המשטר האיראני, הונפו דגלי איראן ונשמעו קריאות נגד ארה"ב וישראל, שחלקם אף האשימו את ישראל בארגון ותמיכה בהפגנות. בעוד שלדברי בכירי המשטר, ההפגנות התקיימו באופן "ספונטני", יש ברפובליקה האיסלאמית מי שמטיל ספק באמירות האלו וטוען כי מדובר במחאות מצומצמות אליהן הגיעו עובדי מדינה בלבד, ש"אולצו" להגיע אליהן.

הפגנות פרו משטריות בבירה טהרן
הפגנות פרו משטריות בבירה טהרן | צילום: רויטרס

בה בעת, המשטר ממשיך לחסום את הגישה לאינטרנט בחלקים נרחבים באזורי המדינה ביניהם גם בבירה טהרן ובמחוז כורדיסטן (היכן שהחלו ההפגנות - שם נולדה וגדלה אמיני), ואף חסמה את הגישה לאפליקציות וואטסאפ ואינסטגרם. מטרת המשטר היא לבלום ניסיונות של תנועות המחאה לתעד את ההפגנות ולשתף ברשתות החברתיות. בהקשר זה, אתמול הודיע שר התקשורת האיראני על ניתוק האינטרנט בכל המדינה - הודעה שהוכחשה לאחר מכן.

הטלוויזיה הממלכתית הודיעה אתמול כי מספר ההרוגים מ"התסיסה" השבוע עשוי להגיע ל-35, ביניהם גם אנשי כוחות הביטחון, אם כי סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה על 50 מפגינים שנהרגו עד כה. המפגינים נגד הממשלה וכוחות הביטחון ממשיכים להתעמת במספר ערים מרכזיות באיראן, באלימות הפוליטית הקשה ביותר שידעה איראן מאז מחאות 2019, כשבמקביל, ארגוני זכויות אדם טוענים שמאות בני אדם נהרגו במהלך ההפגנות.

בתגובה להחלטת המשטר באיראן לחסום את הגישה לאינטרנט, מחלקת האוצר של ארצות הברית הודיעה כי תאפשר לחברות טכנולוגיה אמריקניות "להפר" את הסנקציות המוטלות על הרפובליקה ולהרחיב את עסקיהן באיראן, כדי להגביר את הגישה לאינטרנט עבור העם האיראני. שירות האינטרנט הלוויני סטארלינק (STARLINK), המיזם של אילון מאסק שהחל לפעול לאחרונה באוקראינה - עלה כאופציה אפשרית.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209241144' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים באיראן קוראים למנהיג העליון חמינאי "עזוב את הארץ"' poster='' kid='1_zl1gabxw' duration='']

ברחבי המדינה, המפגינים ממשיכים לקרוא "מוות לדיקטטור" ו"מוות לחמינאי". הרשויות המקומויות השונות דיווחו על מאות עצורים, תוך שהם ממשיכים להאשים את המפגינים כי כוונותיהם נועדו "להפר את הסדר" במדינה. במקביל, קבוצת ההאקרים "אנונימוס" החלה בימים האחרונים לתקוף אתרי אינטרנט המזוהים עם המשטר בטהרן, ואף הצליחה לגרום לחלקם נזק, ולו לזמן קצר.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות - ניתן לראות עימותים אלימים בין כוחות הביטחון והמפגינים, כשכוחות הביטחון לא מהססים להשתמש בירי חי לעבר מפגינים, ואלו מצידם - מיידים לעברם אבנים, ואף מציתים את רכביהם. מאות מפגינים מתכנסים מידי יום כשהם צועקים: "אישה, חיים, חופש" וסיסמאות נוספות בגנות ההנגה האיראנית והמנהיג העליון עלי חמינאי. כמו כן, סרטונים של נשים שגוזרות את שיערן וכאלה ששורפות כיסויי ראשן ממשיכים להתפרסם ברשת.

ניכר החשש של המשטר מהתפשטות המחאות ומ"איבוד שליטה" על המצב. בתוך כך, מפקד המשטרה באחד ממחוזות הצפון באיראן טען כי "לפני כמה ימים - היינו על סף קריסה". לדבריו, "המורל של כוחות הביטחון האיראנים קרס, ו'המתפרעים' לא פחדו להתעמת איתנו. אלמלא שליחת כוחות ממחוזות אחרים, המפגינים היו משתלטים על המחוז".

בהמשך, מפקד המשטרה של איראן חוסיין אשטרי טען כי "ביטחון אנשי איראן הוא הקו האדום שלנו" וכי המפגינים "עוסקים בחבלה וביצירת חוסר ביטחון על סמך הנחיות שמגיעות מחוץ למדינה". אשטרי איים: "על המפגינים לדעת שנטפל בהם בתקיפות". גם הצבא הביע את חששו מההפגנות האחרונות: "הפעולות הנואשות הללו הן חלק מהאסטרטגיה המרושעת של האויב להחליש את המשטר האסלאמי". הצבא אמר כי הוא "יתעמת עם מזימותיהם של האויבים על מנת להבטיח ביטחון ושלום".

אתמול, הזמרת ריטה העבירה מסר לעם האיראני ולנשים באיראן באמצעות סרטון שפורסם באתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל", הממומן בין היתר על ידי סעודיה. ריטה אמרה: "איראנים יקרים, אני, ריטה יהאן-פרוז, עומדת היום לצידכם, העם האיראני, ובמיוחד לצד אחיותיי היקרות, הנשים האמיצות באיראן, נשים שבימים אלו. כדי להשיג חופש עומדות כגיבורות מול ירי כדורים. היום כל הנשים בעולם הן מהסא אמיני. אישה חיים וחירות".

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, מתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

זו אינה הפעם הראשונה בה אישה איראנית מוכה באלימות שכזו בגלל שלא עטתה את החיג'אב כראוי, ובעת האחרונה, התפרסמו עשרות סרטונים בהן ניתן לראות את משטרת הצניעות משתמשת באלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן או לא עטתו אותו כראוי.

יצוין כי על פי חוק השריעה האיסלאמי של איראן, נשים מחויבות לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ורפויים. אלו שיפרו את החוק צפויות לעמוד בפני מאסר או קנסות. עשרות שנים לאחר המהפכה האיסלאמית, ואנשי הדת האיראניים והמערכת האיראנית נאבקים לאכוף את החוק, ועדיין - יש נשים שלא מוכנות להיכנע לתכתיבי המשטר בטהרן.