ברקע גל המחאה: באיראן הודיעו על פיזור "משטרת הצניעות"

על רקע המחאות הפוקדות את המדינה מזה למעלה מחודשיים, התובע הכללי של הרפובליקה האיסאלמית הודיע על פיזור משטרת המוסר, ששמה נקשר במותה של הצעירה מהסא אמיני. בהמשך, הפרלמנט והמועצה העליונה לביטחון לאומי צפויות לדון בסוגיית החיג'אב ויכריזו על תוצאות בתוך שבועיים

זמן צפייה: 03:45

בעקבות גל המחאה השוטף את המדינה, התובע הכללי של איראן, מוחמד ג'וואד מונתזרי, הודיע היום (ראשון) על פיזור "משטרת הצניעות" המקומית. בהמשך, הפרלמנט והמועצה העליונה לביטחון לאומי של הרפובליקה האיסלאמית ידונו בסוגיית החיג'אב ויכריזו על תוצאות בתוך שבועיים. "למשטרת הצניעות אין שום קשר למערכת המשפט. הגורמים שהקימו אותה הם אלו שקיבלו את ההחלטה להפסיק את פעילותה", אמר ג'וואד מונתזרי.

יודגש כי החוק המחייב עטיית רעלה אינו מבוטל כלל, ומדובר בהצעה "להפסיק או להקפיא" את פעילות משטרת המוסר. בהינתן מצב בו תפוזר "משטרת הצניעות", גופים אחרים של המשטר יוכלו לאכוף את חוק עטיית החיג'אב במקום משטרת הצניעות. למעשה, במשטר האיראני מנסים "להרגיע" את המפגינים ואת הקהילה הבינלאומית, מתוך רצון לספק לעצמם לגיטימציה להמשיך בדיכוי המפגינים.

עוד דווח היום בעיתון "עוכאז" הסעודי שציטט את אחד מקבוצות האופוזציה האיראניות שלטענתה - הצליחה לשים את ידה על מידע רגיש לפיו מאז תחילת ההפגנות, כוחות הביטחון האיראניים עצרו 115 אנשי כוחות הביטחון בחשד שהשתתפו בחלק ממהפגנות והמחאות. עוד נמסר כי אחוזם מכלל העצורים עומד על 1%.

Whatsapp Image 2022 12 04 At 1
אישה הלובשת את הצ'אדור המסורתי מתהלכת ברחובות הבירה טהרן | צילום: שאטרסטוק

כזכור, רק אתמול הודיע התובע הכללי הודיע כי החוק המחייב נשים לעטות חיג'אב ייבחן מחדש. בעקבות מותה של מהסא אמיני בת ה-22, שהוכתה למוות על ידי "משטרת הצניעות" האיראנית, לאחר שלא עטתה לכאורה את החיג'אב כנדרש, שאלת תפקידה של משטרת המוסר בחיי האזרחים האיראניים התעוררה מחדש ומעמדה הפגע בצורה משמעותית. נשיא איראן אבראהים ראיסי הוסיף לדבריו וטען כי "ישנן שיטות ליישם את החוקה האיסלאמית בדרכים גמישות". לדבריו, "ניתן לבחון מחדש סעיפים בחוקה".

עוד אתמול, המועצה העליונה לביטחון לאומי פרסמה הודעה בה נטען כי במהלך המחאות במדינה נהרגו יותר מ-200 איש, כולל אנשי כוחות ביטחון ומפגינים. מספרים אלו מנוגדים לחלוטין לאלה שמדווחת האופוזיציה האיראנית. למשל, ארגון זכויות אדם איראני הפועל בנורבגיה טען ביום שלישי האחרון כי במסגרת המחאות באיראן נהרגו לפחות 448 בני אדם.

לא זו בלבד, גוף התקשורת האיראני "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, פרסם כי איראן ביקשה מרוסיה עזרה בדיכוי המחאות - כך על פי מידע שהגיע לגוף התקשורת מהאקרים המתגדים למשטר האיראני. עוד נטען כי העזרה הרוסית תבוא לידי ביטוי באמצעות אספקת ציוד והדרכות לדיכוי מחאות ובאמצעות שליחת יועצים רוסים לאיראן.

בנוסף, נטען כי איראן ביקשה את הסיוע הרוסי מפני שהיא מתכוננת ל"עימות" ארוך טווח מול המפגינים, ומפני שהרפובליקה האיסלאמית מוגבלת מבחינת כוח אדם וציוד. עוד הודגש כי רוסיה עוקבת אחר הדיווחים בתקשורת המערבית לגבי המחאות באיראן, וזאת במטרה להעביר למשטר האייתוללות דיווחים לגבי האופי וחוזק המחאות.