שנה למותה של מהסא אמיני ו"מחאת החיג'אב": "ניקח בחזרה את איראן"

שנה בדיוק לאחר מותה של אמיני, שהוכתה באכזריות על-ידי "משטרת הצניעות", ואחרי הפגנות הענק ברפובליקה האיסלאמית - יצאו המונים לרחובות איראן וקראו קריאות נגד המשטר. הפגנות גם בארה"ב ובמדינות אירופה. דיווח: אדם עם אזרחות כפולה נעצר סמוך לטהרן "בחשד שניסה לעורר הפרות סדר"

מחאה באינסטבול לזכרה של אמיני (ארכיון) | צילום: רויטרס

שנה בדיוק חלפה מאז שמהסא אמיני, צעירה איראנית, הוכתה למוות על-ידי "משמרות הצניעות" באיראן - רק כי לא עטתה חיג'אב. מותה הצית הפגנות גדולות שנמשכו חודשים. היום (שבת), בתיעוד שנפוץ ברשתות החברתיות נראו כמה מפגינים בעיר גוהרדשט שבמערב המדינה, כשהם קוראים קריאות בגנות משטר האייתוללות. כמה מהם אמרו: "אנחנו אומה נהדרת, ניקח בחזרה את איראן". במקביל, נרשמו מחאות גם בארצות הברית ובמדינות באירופה. כמו כן, סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי משמרות המהפכה עצרו בעיר קראג', שבפאתי הבירה טהרן, אדם בעל אזרחות כפולה "בחשד שניסה לעורר הפרות סדר". לפי הדיווח, ברשות החשוד היו "כמה טלפונים חכמים וסכום נכבד של דולרים".

נרות לזכרה של מהסא אמיני | צילום: רויטרס
אישה גוזרת את השיער במחאה לזכר יום השנה | צילום: רויטרס
מחאה של מהגרים איראנים באירופה, אתמול. בשלט: תמונות של מתנגדי משטר | צילום: רויטרס
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני | צילום: רויטרס

לפי ארגוני זכויות האדם במדינה, יותר מ-500 בני אדם, בהם 71 קטינים, נהרגו ב"מחאת החיג'אב". שבעה גברים הוצאו להורג לאחר שהורשעו בהשתתפות במחאות. מאות נוספים נפצעו ואלפים נעצרו על-ידי כוחות הביטחון, שפעלו ביד קשה כדי לדכא את ההפגנות. הממשל האיראני טען כי עשרות שוטרים נהרגו גם במהומות, וטען כי הן הובלו על-ידי "ממשלות חיצוניות ותקשורת עוינת".

מחאות בביירות בעקבות מותה של מהסא אמיני
מחאות בביירות בעקבות מותה של מהסא אמיני | צילום: רויטרס
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני
מחאות בטהרן בעקבות מותה של מהסא אמיני | צילום: רויטרס

זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה אישה איראנית הוכתה באכזריות בגלל שלא עטתה את החיג'אב "כראוי". בשנים האחרונות פורסמו עשרות סרטונים שבהם ניתן לראות את אנשי "משמרות הצניעות" נוקטים אלימות קשה נגד נשים שהסירו את החיג'אב שלהן, או שלא עטו את פריט הלבוש לפי חוקי השריעה שהונהגו במדינה.