לראשונה ב"מחאת החיג'אב": מפגין באיראן הוצא להורג

שלושה חודשים אחרי פרוץ המחאה שבאה בעקבות מותה של הצעירה מחסה אמיני בת ה-22, שהוכתה על-ידי משטרת הצניעות כי לא עטתה חיג'אב כנדרש, הוצא להורג מוחסן שקארי, מפגין שהורשע בדקירת מאבטח ובחסימת רחוב בטהרן במהלך הפגנה

מוחסן שקארי, שהוצא להורג באיראן על רקע המהומות
מוחסן שקארי, שהוצא להורג באיראן על רקע המהומות | צילום: רויטרס

איראן הוציאה היום (חמישי) להורג את מוחסן שקארי, מפגין שהורשע בפציעת מאבטח בסכין ובחסימת רחוב בטהרן, כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". ביום שני האחרון שיבחו משמרות המהפכה את מערכת המשפט על העמדה הקשוחה שהיא נוקטת ועודדו אותה לפעול בנחרצות כלפי מי שהואשמו ב"פשעים נגד ביטחון האומה והאיסלאם".

מוחסן שקארי, שהוצא להורג באיראן על רקע המהומות
מוחסן שקארי, שהוצא להורג באיראן על רקע המהומות

המהלך הגיע כחלק מההתמודדות עם "הפגנות החיג'אב" ברפובליקה האיסלאמית, שפרצו בעקבות מותה של מחסה אמיני בת ה-22, לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות. אמיני נעצרה כי לא עטתה את החיג'אב כנדרש. בתגובה על מותה, המוני בני אדם יצאו לפני כשלושה חודשים לרחובות איראן כדי להפגין נגד מדיניות משטרת הצניעות והכוח שהיא מפעילה. חלקם אף קראו לביטול החוק המחייב את הנשים במדינה לעטות חיג'אב במרחב הציבורי.

מחסה אמיני בת ה-22
מחסה אמיני בת ה-22, שמתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

מספר שבועות לאחר מותה פירסמה רשות הרפואה המשפטית באיראן הודעה, על פיה סיבת המוות הרשמית של אמיני היא קריסת מערכות עקב בעיות אספקת חמצן למוח. ההודעה הדגישה כי מותה אינו קשור לפגיעה בראש או בגוף, זכר לתקרית עם משטרת הצניעות, וזאת על-פי הבדיקות הרפואיות השונות שביצעו בה, בדיקת רנטגן של המוח ושל הריאות, ניתוח הגופה לאחר המוות והבדיקות הפתולוגיות.

כמו בהפגנות קודמות, גם הפעם השלטונות בטהרן הגבילו את הגישה לאינטרנט כדי להקשות על המפגינים לפרסם תמונות וסרטונים ברשתות החברתיות. השליח המיוחד של ארצות הברית לאיראן, רוברט מאלי, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מותה של מחסה אמיני בעקבות פציעות שנגרמו לה בעת שנעצרה על שעטתה חיג'אב באופן 'לא תקין' הוא מחריד. האחראים למותה צריכים לתת את הדין".

לאחרונה הודיע התובע הכללי של איראן, מוחמד ג'וואד מונתזרי, על פיזור "משטרת הצניעות" המקומית. בהמשך, הפרלמנט והמועצה העליונה לביטחון לאומי של הרפובליקה האיסלאמית ידונו בסוגיית החיג'אב ויכריזו על תוצאות בתוך שבועיים. "למשטרת הצניעות אין שום קשר למערכת המשפט. הגורמים שהקימו אותה הם אלו שקיבלו את ההחלטה להפסיק את פעילותה", אמר ג'וואד מונתזרי.

יודגש כי החוק המחייב עטיית רעלה אינו מבוטל כלל, ומדובר בהצעה "להפסיק או להקפיא" את פעילות משטרת המוסר. בהינתן מצב בו תפוזר "משטרת הצניעות", גופים אחרים של המשטר יוכלו לאכוף את חוק עטיית החיג'אב במקום משטרת הצניעות. למעשה, במשטר האיראני מנסים "להרגיע" את המפגינים ואת הקהילה הבינלאומית, מתוך רצון לספק לעצמם לגיטימציה להמשיך בדיכוי המפגינים.