בפעם השנייה בתוך שבוע: מפגין הוצא להורג באיראן

לאחר שבשבוע שעבר הוצא להורג מפגין לראשונה מאז תחילת המחאות ברפובליקה האיסלאמית, הרשויות הודיעו על הוצאתו להורג של מג'ד רזא רהנורד, שהורשע בהריגתם של שני אנשי כוחות הביטחון ופציעת ארבעה נוספים במסגת "הפגנות החיג'אב" במהלך החודש שעבר

מחאות החיג'אב באיסטנבול
מחאות החיג'אב באיסטנבול | צילום: רויטרס

איראן הודיעה היום (שני) כי היא הוציאה להורג אסיר שני שנעצר על רקע השתתפות ב-"הפגנות החיג'אב" הפוקדות את המדינה. כך על דיווח ב-ABC. הרשויות ברפובליקה האיסלאמית שידרו בטלוויזיה הממלכתית צילומים של המפגין, שלטענתן הראו אותו דוקר אדם אחר ובורח. מדובר בפעם השנייה בתוך פחות משבוע, בה הרפובליקה האיסלאמית מוציאה להורג מפגין.

ערוץ אלעאלם האיראני הודיע כי המפגין מג'ד רזא רהנורד הואשם בהריגתם של שני אנשי כוחות הביטחון ובפציעת ארבעה אחרים במסגרת "מתקפת טרור" במהלך המהומות בעיר משהד בסוף החודש האחרון.

המפגין מג'ד רזא רהנורד שהוצא להורג באיראן
המפגין מג'ד רזא רהנורד שהוצא להורג באיראן

הוצאתו להורג של רהנורד, פחות מחודש לאחר שביצע לכאורה את העבירה, מלמדת על האופן המהיר בו איראן מבצעת כעת את גזרי הדין נגד העצורים בהפגנות שנגד הממשל.

סוכנות הידיעות האיראנית "מיזן", הפועל תחת מערכת המשפט של הרפובליקה האיסלאמית, זיהתה את המפגין כסטודנט באסיג', שלעיתים מתנדב במשמרות המהפכה במדינה.

פעילים חברתיים טוענים כי לפחות 12 בני אדם כבר נידונו למוות בדיונים בדלתיים סגורות, כשלפחות 488 בני אדם נהרגו באיראן מאז פרצו ההפגנות באמצע חודש ספטמבר. לפי פעילי זכויות האדם במדינה, מעל ל-18 אלף בני אדם נעצרו על ידי הרשויות.

מוחסן שקארי, שהוצא להורג באיראן על רקע המהומות
מוחסן שקארי, שהוצא להורג באיראן על רקע המהומות

נזכיר כי ביום חמישי איראן הודיעה על הוצאתו להורג של מוחסן שקארי, מפגין שהורשע בפציעת מאבטח בסכין ובחסימת רחוב בטהרן. ביום שני האחרון שיבחו משמרות המהפכה את מערכת המשפט על העמדה הקשוחה שהיא נוקטת ועודדו אותה לפעול בנחרצות כלפי מי שהואשמו ב"פשעים נגד ביטחון האומה והאיסלאם".

המהלך הגיע כחלק מההתמודדות עם "הפגנות החיג'אב" ברפובליקה האיסלאמית, שפרצו בעקבות מותה של מחסה אמיני בת ה-22, לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות. אמיני נעצרה כי לא עטתה את החיג'אב כנדרש. בתגובה על מותה, המוני בני אדם יצאו לפני כשלושה חודשים לרחובות איראן כדי להפגין נגד מדיניות משטרת הצניעות והכוח שהיא מפעילה. חלקם אף קראו לביטול החוק המחייב את הנשים במדינה לעטות חיג'אב במרחב הציבורי.