לא רק ימין קיצוני: האנטישמיות שמגיעה ממהגרים ומשחורים

כת "העבריים השחורים" בארה"ב וגל ההגירה לאירופה הובילו בעת האחרונה לתקריות נגד יהודים, שחלקן הסתיימו אף בקורבנות: מהפיגוע ב"היפר כשר" בפריז ועד הירי לעבר החנות בג'רזי • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 03:57

בתקופה האחרונה הולכים ומתרבים הדיווחים על תקריות אנטישמיות ברחבי העולם. כחלק מפרויקט מיוחד ניסינו להבין ממה נובעת שנאת היהודים? נבחרי ציבור ומובילי דעת קהל שבאמצעות אמירות אנטישמיות מלבים את השנאה, ארגונים קיצוניים מימין ומשמאל שפועלים נגד יהודים מתוך אידיאולוגיה או שמא מהגרים שהגיעו למערב ומנסים להוציא לפועל פיגועים נגד מטרות יהודיות?

האנטישמיות, כאמור, לא מגיעה רק ממובילי דעת קהל שמלבים את האש נגד יהודים או מארגונים שפועלים מתוך תפיסת "העליונות הלבנה", אלא גם ממהגרים שהגיעו למערב, בעיקר לאירופה, מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה בעקבות האביב הערבי. בחלק מאותם מהגרים נטועה עמוק השנאה לישראל, ההתנגדות למדיניותה כלפי הפלסטינים והאיבה באופן כללי לשכנים היהודים. התשתית הזאת מהווה את אחת הסיבות המרכזיות לתקיפות אנטישמיות ברחבי העולם.

לכתבות נוספות בפרויקט

האביב הערבי בתוניס
האביב הערבי בתוניס | צילום: רויטרס

מהגרים שהביאו עמם שורשים אנטישמיים מארצות המוצא

האביב הערבי, שהחל בשנת 2011 בתוניסיה והוביל לגל מחאה חסר תקדים במדינות נוספות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, גרם לשינוי שלטוני מבורך, אך בחלק מהמדינות חלו גם תמורות שלא היטיבו עם האזרחים. כך למשל ארגון דאע"ש החל להשתלט על אזורים בסוריה ובעיראק, ובנוסף בשאר אסד, הנשיא הסורי שסירב לוותר על כסאו, הוליך את עמו למלחמת אזרחים. השינויים הללו הובילו בין היתר לבריחה המונית של אזרחים לאירופה - במה שנחשב לגל ההגירה הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

על פי דוח מכון pew, יותר ממיליון בני אדם הגישו בקשות מקלט ב-28 מדינות באירופה ב-2011. רוב המהגרים המוסלמים הגיעו ליבשת מסוריה כאמור, וכן מאפגניסטן ומעיראק. במקביל להגירה ההמונית ותנאי החיים הקשים שבהם מתקיימים מהגרים רבים, החל דאע"ש להתחזק במזרח התיכון, ולפעול באירופה נגד המערב וכן נגד יהודים.

פעילי דאע''ש בעיר מוסול שבעיראק
פעילי דאע''ש בעיר מוסול שבעיראק | צילום: רויטרס

האידיאולוגיה של ארגון הטרור מצאה קרקע פורייה בקרב חלק מהמהגרים וילדיהם, שבאו עם רקע אנטישמי מארצות המוצא שלהם. במדינות הערביות שמהן הגיעו אותם מהגרים, האנטישמיות באה לידי ביטוי כשילוב של שנאת המשטר הישראלי, וכן של העם היהודי החי במדינה. השנאה הובילה את הארגון לקבל אחריות על אירועים אנטישמיים קשים על אדמת אירופה. חלקם בוצעו ע"י מהגרים שנשבעו אמונים לארגון בסמוך למועד האירוע וחלקם ע"י מהגרים שנסעו למזרח התיכון כדי להצטרף לדאע"ש ושבו לאירופה במטרה לבצע פיגועים.

מהפיגוע ב"היפר כשר" ועד התקיפות נגד יהודים ברחובות

אחת המתקפות הזכורות ביותר נגד מטרות יהודיות שבוצעו ע"י מהגרים היא הפיגוע במרכול היהודי "היפר כשר" בפריז, בירת צרפת. הפיגוע אירע ביום שישי, 9 בינואר 2015, שעות ספורות לפני כניסת השבת. במהלך הפיגוע פרץ למרכול אמדי קוליבאלי, בן למשפחת מהגרים ממאלי, החזיק בבני ערובה וירה למוות בארבעה מהם.

צילומי מצלמות האבטחה ב''היפר כשר'' בפריז
צילומי מצלמות האבטחה ב''היפר כשר'' בפריז | צילום: Daily Mail

שלוש שנים לפני הפיגוע במרכול, אירעה מתקפה רצחנית אחרת ברפובליקה הצרפתית. במארס 2012 נכנס מוחמד מראח, צעיר מוסלמי בן 23 ממוצא אלג'יראי, לבית הספר היהודי "אוצר התורה" בעיר טולוז ורצח מורה ושלושה תלמידים. המחבל הצהיר כי ביצע את התקיפה על המוסד היהודי כנקמה על מותם של ילדים פלסטינים בידי צה"ל.

שני הפיגועים האלה מצטרפים לשורה של תקריות אנטישמיות בצרפת בשנים האחרונות, בהן מותן של שרה חלימי ומיריי קנול. באפריל 2017, קובילי טראורה, בן 27 שהיגר לצרפת ממאלי, השליך למוות מהחלון את חלימי, שכנתו היהודייה בת ה-65 תוך שהוא צועק "אללה אכבר" ו"שדה יהודייה". בקהילה היהודית טענו מייד כי המניע למעשה הוא אנטישמי. עם זאת, כעבור שנתיים וחצי של סאגה משפטית החליט בית המשפט בפריז כי טראורה לא יעמוד לדין על רצח, כיוון שהיה תחת השפעת קנאביס ולא היה אחראי מבחינה פלילית למעשיו.

מיריי קנול נרצחה בדירתה בפריז
מיריי קנול נרצחה בדירתה בפריז | צילום: פייסבוק

שנה לאחר מכן, במארס 2018, קנול, ניצולת שואה בת 85, נמצאה מתה בדירתה בפריז. היא נדקרה כמה פעמים ואחר כך דירתה הוצתה. כתב אישום הוגש נגד שני צעירים, בשנות העשרים לחייהם, אחד מהם שכן ממוצא צפון אפריקני שהיה בקשרי ידידות עם קנול, בגין רצח בכוונה תחילה שקשורה ל"דת של הקורבן", קרי מניע אנטישמי .

גם בבלגיה, שכנתה של צרפת, חוו היהודים מתקפות אנטישמיות כשהזכורה ביותר היא פיגוע הירי במוזיאון היהודי של בלגיה. בפיגוע נרצחו ארבעה בני אדם, בהם שני ישראלים שביקרו במוזיאון. המחבל שביצע את הפיגוע הוא מהדי נמש, אזרח צרפת ממוצא אלג'יראי, שנסע לסוריה, לחם בשורות דאע"ש ושב לאירופה כדי להוציא לפועל פיגועים.

התקריות האנטישמיות שבוצעו ע"י מהגרים לא פסחו גם על גרמניה. באפריל 2018 תועד בבירה ברלין סורי בן 19 כשהוא מצליף בחגורה באדם ארמוש, ערבי-ישראלי בן 21. התקיפה בוצעה כשארמוש וחברו היהודי ערכו ניסוי שנועד לבדוק אם אכן מסוכן ליהודים להסתובב ברחוב בגרמניה, ולשם כך חבש ארמוש כיפה ויצא להסתובב ברחוב – אז הותקף.

סורי תקף בחגורה ערבי-ישראלי שהתחפש ליהודי חובש כיפה בברלין
סורי תקף בחגורה ערבי-ישראלי שהתחפש ליהודי חובש כיפה בברלין | צילום: חדשות 13

כמה חודשים לאחר מכן, ביולי 2018, אירעה תקרית אנטישמית נוספת ברחובות ברלין, כשיהודי בן 25 נחבט כמה פעמים בפניו לאחר שהתוקפים הבחינו שהוא עונד שרשרת ועליה מגן דוד. שבעה מהתוקפים היו סורים ושניים היו אזרחים גרמנים.

לצד מתקפות מהימין הקיצוני בארה"ב - גם שחורים אחראים לתקריות אנטישמיות

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר המתקפות האנטישמיות בארה"ב. רוב התקיפות מבוצעות ע"י אנשים המשתייכים לימין הקיצוני ומאמינים בתיאוריית "העליונות הלבנה". לצד זאת, ישנן גם תקיפות של יהודים ע"י בני מיעוטים, בהם קבוצות רדיקליות בקהילה האפרו-אמריקנית.

התקיפה החמורה ביותר מסוג זה בוצעה בתחילת החודש שעבר בג'רזי סיטי, כשגבר ואישה נכנסו לחנות מזון יהודית באזור ריכוז חרדי וירו לעבר האנשים בחנות. לאחר התבצרות שנמשכה כשעה וחילופי ירי פרצו השוטרים למקום, שם נמצאו חמישה הרוגים, בהם שני היורים: דיוויד אנדרסון בן 47 ובת זוגו פרנסין גראהם בת ה-50 שהשתייכו לקהילת "העבריים השחורים". אנדרסון פרסם פוסטים אנטישמיים ברשתות החברתיות לפני הפיגוע, ובהתבסס על סרטוני האבטחה שהראו שהירי לא היה ספונטני, החליטה התביעה בניו ג'רזי לחקור את האירוע כפשע אנטישמי.

תיעוד ממצלמות האבטחה ליד המכולת בניו ג'רזי
תיעוד ממצלמות האבטחה ליד המכולת בניו ג'רזי | צילום: חדשות 13

שלושה שבועות לאחר הירי במרכול הכשר, אירעה שוב תקרית אנטישמית שהסתיימה עם נפגעים ובוצעה ע"י אדם שחור. תומאס גרפטון, אפרו אמריקני בן 37, נכנס לביתו של רב מוכר במונסי, ניו יורק, בליל שביעי של חג החנוכה, כשהוא חמוש במצ'טה, והחל לתקוף את הנוכחים. 15 בני אדם נפצעו ופונו לבית החולים. החוקרים מצאו בטלפון הנייד שלו כי חיפש מידע על צלבי קרס, רעיונות אנטישמיים ומיקום של בתי כנסת. גם בביתו התגלו כתבים שהכילו תכנים אנטישמיים.

בתווך בין שתי התקריות, אירע מקרה אנטישמי נוסף, כשאישה שחורה תקפה מילולית נוסע יהודי חובש כיפה ברכבת התחתית בניו יורק. האישה כינתה אותו "יהודי מסריח" ותקפה סטודנטית ישראלית שניסתה להתערב.

זירת הפיגוע במונסי, ניו יורק
זירת הפיגוע במונסי, ניו יורק | צילום: רויטרס

התקריות הללו הפתיעו רבים נוכח שותפות הגורל בין היהודים לשחורים בהיסטוריה האמריקנית. האפרו-אמריקנים הובאו למדינה במטרה לשמש כעבדים, ושועבדו במשך מאות שנים. היהודים, לעומתם, זכו החל מהמאה ה-19 בעיקר לאפליה "שגרתית" של הדרה ותפיסת שונות חברתית. לכן, עד שנות ה-70 של המאה הקודמת הייתה שותפות של ממש בין הקהילות. עם זאת, הברית הזו התפוגגה ובשוליים הקיצוניים בקהילה השחורה צמחה תופעת השנאה כלפי היהודים.

כאמור, מבצעי הירי במרכול השתייכו ל"עבריים השחורים", כת של נוצרים קיצוניים מקרב האפרו-אמריקנים, שמאמינה בעליונות שחורה ומחשיבה את "בני הגזע השחור" ל"צאצאי שבטי ישראל האמיתיים". הכת נוהגת להטיף לגזענות ולמעשי אלימות כלפי כל מי שאינו שחור, ומתמקדת בעיקר ביהודים.

החשוד תומס גרפטון וזירת אירוע הדקירה בזמן מסיבת החנוכה בניו יורק
החשוד תומס גרפטון וזירת אירוע הדקירה בזמן מסיבת החנוכה בניו יורק | צילום: CBS, חדשות 13

המהגרים והשחורים הם רק קצה הקרחון בגל האנטישמיות

כאמור, בשנים האחרונות אירעו לא מעט תקריות אנטישמיות שבוצעו ע"י השכבות החלשות באוכלוסייה: מהגרים מוסלמים מאירופה או שחורים בארה"ב. עם זאת, על פי משרד התפוצות, הגורם העיקרי והמסוכן ביותר עבור הקהילות היהודיות הוא הימין הקיצוני.

בסקר של הליגה נגד השמצה, שפורסם לפני כחודשיים, נמצא כי אחד מכל ארבעה אירופים מחזיק בדעות שליליות נרחבות כלפי יהודים. לפי הסקר, שנאת היהודים נמצאת במגמת עלייה במרכז ובמזרח אירופה, בעיקר בדעות קדומות סטריאוטיפיות שלפיהן היהודים שולטים בשוק ההון ובעסקים, ואילו במערב אירופה העמדות האנטישמיות נותרו יציבות.

מנתוני הסקר עלה כי כמעט מחצית מאזרחי פולין (48%) מחזיקים בעמדות אנטישמיות ומעט פחות (42%) גם בקרב אזרחי הונגריה. הסקר הצביע גם על תופעה מדאיגה של אנטישמיות קלאסית, כש-72% מאזרחי אוקראינה והונגריה הסכימו לטענה כי "ליהודים יש יותר מדי כוח בעולם העסקים", כשגם הסטריאוטיפ האנטישמי בדבר אי הנאמנות מצד יהודים הפך לשכיח במערב אירופה.