חמינאי בהתייחסות ראשונה למהומות: "מאורגנות ע"י ארה"ב והציונים"

המנהיג העליון של איראן הגיב למהומות בארצו, וטען כי הן מאורגנות על ידי "האמריקנים והיישות הציונית". הוא הוסיף כי מותה של הצעירה מהסא אמיני "העציב את ליבנו כולנו - אך להגיב לכך מבלי לחכות לתוצאות החקירה זה דבר שהוא אינו נורמלי"

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, איתוללה עלי חמינאי | צילום: רויטרס

מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, התראיין היום (שני) לתקשורת המדינית בפעם הראשונה מאז פרוץ המהומות בחודש שעבר ברפובליקה האיסלאמית, וטען כי אלו תוכננו מראש על ידי ארצות הברית ועל ידי "המשטר הציוני", בהתכוונו לישראל.

חמינאי אמר כי מות הצעירה מהסא אמיני, שהצית את המחאות ברחבי המדינה, "שבר את ליבו עמוקות" והיה למעשה "תאונה מצערת", אולם הוסיף כי "להגיב לכך מבלי לחכות לתוצאות החקירה זה דבר שהוא אינו נורמלי". עוד הוסיף חמינאי והאשים כי "גרימת ההתפרעויות והפגיעה בביטחון האנשים, המתקפה על הקוראן והמסגדים, הרעלה, הבנקים והמכוניות הוא דבר שתוכנן מבעוד מועד".

מפגינה איראנית שורפת את החיג'אב שלה
מפגינה איראנית שורפת את החיג'אב שלה | צילום: מתוך טוויטר

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, מתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

"המחאות תוכננו מראש, ולא הוצתו על ידי אזרחים איראנים", כך אמר המנהיג העליון בריאיון, והביע תמיכה בכוחות הביטחון של איראן אשר "מתמודדים עם חוסר צדק במהלך ההפגנות".

דבריו של חמינאי מגיעים על רקע הפגנות ומחאות אלימות שנמשכות מזה כמעט חודש באיראן, לאחר שאמיני, בת 22, נהרגה כשמשטרת הצניעות הכו אותה למוות כיוון שלא עטתה חיג'אב כהלכה. במהלך היממה האחרונה סטודנטים באוניברסיטאות רבות במדינה יצאו להפגין, במחאות שהפכו מהר מאוד לאלימות מול כוחות הביטחון של איראן.

בתוך כך, העיתון הגרמני דר שפיגל פירסם היום כי כמה מדינות באירופה בהן גרמניה, צרפת, דנמרק וספרד, הגישו הצעה לאיחוד האירופי בדבר סנקציות חדשות נגד איראן בעקבות "דיכוי ההפגנות על זכויות נשים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210031045' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: כוחות ביטחון איראנים יורים באישה שמתעדת מעצר במהלך הפגנות' poster='' kid='1_6f33ow9q' duration='']

היום התפרסמו סרטונים מאותן הפגנות שעוררו זעזוע רב בעולם, באחד מהם נראה איש ביטחון איראני יורה ירי ישיר בנשק חם לעבר אישה שצילמה מעצר של צעיר אחר. האישה לא הייתה חמושה, לא הפגינה ולא היוותה איום. השני צולם על ידי מצלמות אבטחה באזור ועלה גם הוא לטוויטר, ותיעד את כוחות הביטחון האיראנים תקופים באלימות צעיר, בועטים בו בעודו על הרצפה עד אשר הוא החל לפרכס. לאחר מכן עזבו הכוחות את האזור והותירו אותו על הרצפה. האירוע התרחש בעוד אנשים רבים נכחו באזור.

ארגון איראני לזכויות אדם שממוקם בנורבגיה דיווח כי כ-133 בני אדם נהרגו בהפגנות באיראן. בשבוע שעבר התראיין גם נשיא איראן ראיסי לערוץ טלוויזיה מדיני, ואמר דברים דומים לאלו של חמינאי. לפי דבריו, המוות של הצעירה מהסא אמיני העציב את כולם, אך לא יסכים לקבל "כאוס" ברחובות", כהגדרתו. ראיסי גיבה גם הוא את כוחות הביטחון שמתעמתים עם המפגינים בשבועיים האחרונים לאחר מותה של אמיני ואמר "הקו האדום של הממשלה הוא ביטחון האנשים, אסור להפריע לשלוות האזרחים בהצתת מהומות".