האיחוד האירופי קיבל את בקשת בריטניה: 3 חודשים דחייה לברקזיט

נשיא המועצה האירופית הודיע בחשבון הטוויטר שלו כי אושרה בקשתו של בוריס ג'ונסון, לדחות את יציאת הממלכה המאוחדת עד לסוף ינואר 2020

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

משבר הברקזיטנשיא המועצה האירופית דונלד טוסק הודיע היום (שני) בחשבון הטוויטר שלו כי האיחוד האירופי הסכים לדחות את פרישתה של בריטניה מהאיחוד בשלושה חודשים - עד לסוף ינואר 2020, כדי שהממשלה הבריטית תוכל להגיע להסכמה סביב מתווה הפרישה מהאיחוד. זאת לאחר שראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נאלץ לבקש את הדחייה, למורת רוחו, לאור העובדה שממשלתו לא הגיעה להסכמה. על מתווה לפרישה.

ההחלטה על דחיית המועד התקבלה לאחר ישיבה של 27 השגרירים בא איחוד שהתקיימה בבריסל שבבלגיה, לאחר שצרפת הסירה את התנגדותה לשינוי מועד היציאה של בריטניה. שכן, כדי לאשר דחייה מסוג זה, כל השגרירים באיחוד האירופי צריכים להסכים פה אחד על השינוי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

החשד להטרדת עד המדינה: החקירה נפתחה עקב פניית פילבר למשטרה

אחרי תמונות העירום והרומן עם העוזר: חברת הקונגרס התפטרה

החשוד ברצח אשתו בקריות: "לא רצחתי את מריה – היא התאבדה"

דונלד טוסק
דונלד טוסק | צילום: רויטרס

כפי שכתב טוסק בציוץ, הדחייה שהאיחוד העניק לבריטניה הינה "גמישה", לכן היא לא מחייבת את בריטניה לעזוב את האיחוד בסוף ינואר 2020 בלבד, אלא הממלכה המאוחדת תוכל לעזוב כבר לפני כן, אם תגיע למתווה ותאשר אותו.

כעת, הממשלה הבריטית צריכה לאשר את הדחייה שניתנה לה להגיע למתווה, וברגע שתעשה זאת יחלו 24 שעות שבהן מדינות באיחוד יכולות להתנגד להחלטה שהתקבלה היום. בנוסף לכך, הגוש האירופי עשוי לבקש מהממשלה הבריטית שתמנה נציג לנציבות האירופית החדשה, שצפויה להיות אחראית על המתווה החדש באירופה.

בשבוע שעבר פורסם כי ברקע המאמצים לקדם את יציאת בריטניה מהאיחוד, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון פתח במאמצים להקדמת הבחירות במדינה והצהיר שיסכים להעניק למחוקקים זמן נוסף לדון בסוגיית היציאה מהאיחוד כפי שביקשו, רק בתנאי שיסכימו לקיים בחירות במועד ב-12 בדצמבר. זאת, כדי להפסיק את המשבר בממשלה הבריטית סביב מתווה הסכם היציאה.

במסגרת מאמציו, פרסם ג'ונסון בטוויטר מכתב ששיגר ליו"ר האופוזיציה ג'רמי קורבין, ובו כתב כי "הפרלמנט חייב להסכים כעת לעסקת הברקזיט, או שפרלמנט חדש יצטרך להגיע לעסקה, כך שהממלכה תוכל להתקדם הלאה". ג'ונסון קרא לקורבין לשתף עמו פעולה, וציין כי דחייה נוספת תגרום להיווצרות מנהג - ובאופן זה בריטניה לעולם לא תצא מהאיחוד האירופי.

בשבועות האחרונים ספג ג'ונסון כמה מהלומות סביב ניסיונו לקדם את עסקת הברקזיט, כשהאחרונה שבהן הייתה בשבוע שעבר - לאחר שהפרלמנט אישר עקרונית את המתווה של ראש הממשלה, אך דחה את לוח הזמנים שתוכנן למהלך. ג'ונסון רשם ניצחון קטן כאשר הפרלמנט אישר באופן עקרוני את עזיבת האיחוד האירופי כחקיקה. אולם, כאמור, מדובר בניצחון חמוץ עבור ראש הממשלה.

יום קודם לכן הודיע יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ברקו, כי אינו מאשר הצבעה חוזרת על הסכם הברקזיט שהייתה אמורה להתקיים, בטענה כי לא עבר די זמן מאז ההצעה האחרונה כדי שיתרחש שינוי משמעותי מספיק שיצדיק הצבעה נוספת.