מחקר חדש קבע: חודש יולי עלול להיות החם ביותר מזה 120 אלף שנה

מחקר של הישורת המטאורולוגי העולמי והאיחוד האירופי מצא כי חודש יולי עלול לשבור שיאים ולהפוך לחודש החם ביותר שנמדד - ואולי אף החם ביותר מזה עשרות אלפי שנים. במקביל, נמשכים גלי החום הקיצוניים באירופה, סין וארה"ב שהגיעו לשיאים חדשים

Whatsapp Image 2023 07 27 At 1
נהר לואר בצרפת שהתייבש בשל הקיץ החם | צילום: רויטרס

מחקר חדש שפורסם היום (חמישי) מצא כי חודש יולי האחרון היה החודש החם ביותר שנמדד על כדור הארץ אי פעם - עוד לפני שהוא נגמר. ככל הנראה מדובר אף בחודש הכי חם על הפלנטה מזה 120 אלף שנים. המחקר נערך על ידי מדענים מתוכנית "קופרניקוס" של האיחוד האירופי וארגון המטאורולוגיה העולמי.

חלק מהמדענים שוחחו עם רשת CNN ודיווחו כי מדובר בחודש החם ביותר "בפער ניכר". על פי המדענים, שיאים כאלו נשברים לרוב בהפרש של מאית מעלה. עם זאת, הטמפרטורה הממוצעת ב-23 הימים הראשונים של יולי הייתה 16.95 מעלות צלזיוס - הרבה מעבר לשיא הקודם של 16.63 מעלות צלזיוס.

מטוס כיבוי ביוון
מטוס כיבוי ביוון | צילום: רויטרס

הנתונים הקיימים מתבססים על מדידות טמפרטורה שהחלו בשנת 1940, אך במדענים רבים טוענים כי באופן כמעט ודאי מדובר בשיא של 120 אלף שנים. זאת, על סמך מידע שנאסף במשך השנים ממחקר של עצים, שוניות אלמוגים ודגימות ממעמקי האוקיינוסים.

סגן המנהל של תוכנית קופרניקוס, המנטרת את משבר האקלים מטעם סוכנות החלל האירופית, אמר ל-CNN כי "אלה הטמפרטורות הגבוהות ביותר בהיסטוריה האנושית". מנהל התוכנית, קרלו בואונטמפו, הוסיף כי "הנתונים בהחלט מצביעים על חודש שובר שיאים", אך אמר כי עוד מוקדם לקבוע בוודאות.

אדם המתגורר באזור השריפות ביוון
אזור השריפות ביוון | צילום: רויטרס

בשבועיים האחרונים נרשמו שיאי חום בדרום אירופה בסין וברחבי ארצות הברית כאשר הטמפרטורות עלו משמעותית. גל שריפות משמעותי מכה ביוון וכבר גבה את חייהם של עשרות. בנוסף, השריפות גרמו להרס נרחב של בתים, אזורים חקלאיים, יערות ועסקים, ולפינויים של המונים מבתיהם ביוון, איטליה, צרפת, קרואטיה, טוניסיה, פורטוגל וטורקיה.

יותר מ-20 אלף בני אדם פונו מבתים ומאתרי נופש באי הנופש היווני רודוס, שם הכריזה הממשלה על מצב חירום. בסיציליה שבאיטליה התקרבה שלשום אחת השריפות לשדה התעופה של פאלרמו, עד שזה הושבת לכמה שעות.