בעקבות "פרח הבתולה" הנדיר: 2 מסלולי טיול אל פריחתו הקצרה של השושן הצחור

השושן הצחור הוא פרח יפהפה ונדיר הפורח בכרמל ובגליל המערבי. הוא גדל בשולי החורש, בין טרשים ומצוקים, אך כיום נמצא בסכנת הכחדה. הוא פורח במהלך חודש מאי וכעת זהו בדיוק הזמן לטייל אל הפריחה הלבנה שלו בשני מסלולים בצפון

שושן צחור בנחל כלח
שושן צחור בנחל כלח | צילום: אלברט קשת

השושן הצחור הוא גיאופיט, המשתייך למשפחת השושנים, המונצח הן במסורת היהודית והן במסורת הנוצרית.

הוא מכונה גם "פרח הבתולה" (Madonna lily, ובצרפתית Fleur-de-lis) ונחשב לסמל הטוהר מכיוון שהנוצרים מאמינים כי המלאך גבריאל הושיט למריה את השושן הצחור בשעה שבישר לה כי היא הרתה מרוח הקודש ועומדת ללדת את ישוע.

צורתו הייחודית של השושן, הופיעה בעמודי בית המקדש שבנה שלמה, בתקופת בית שני היא הוטבעה על גבי מטבעות (וגם על גבי מטבע ה'שקל' של ימינו).

השושן הצחור צץ מחדש בישראל רק בשנות השלושים של המאה העשרים, לאחר שפקעות רבות שלו נעקרו על ידי הצלבנים והועברו לאירופה.

השושן הצחור
מלך הפרחים - השושן הצחור | צילום: חיים חבשוש (חשמבא | חברים שבאמת מטיילים בארץ)

כתבות נוספות ב- Mood

השביל האדום בנחל כלח

נחל כלח נמצא בכרמל באיזור שוויצריה הקטנה. בכל שנה בחודש מאי הוא מתמלא בחובבי פרחים אשר הגיעו לפגוש את הפרח הנדיר.

המסלול מתחיל מחניון מצפור יד לבנים (ליד צומת דמון) והינו מסלול קווי ברמת קושי בינונית. נחפש את השילוט לנחל כלח ונתחיל בירידה עם השביל הכחול שנכנס כעבור כ400 מטר אל ערוץ הנחל המוצל, מוקף בשפע של מטפסים, שרכים וטחבים ובעצים של כליל החורש, ער אציל וקטלב, אלון ואלה. בשלב מסויים (לאחר כ2 ק"מ בתוך ערוץ הנחל) נגיע לגשר לבנים שנבנה בתקופת ימי המנדט הבריטי. כאן מתפצל השביל  - אנחנו נפנה שמאלה, נטפס מהערוץ ונמשיך בשביל המסומן אדום המחבר בין בית אורן לשוויצריה הקטנה. בשלב הזה נפרש מול עינינו נוף מרהיב של הים התיכון והכרמל הירוק תמיד.

השביל הוא בעלייה מתונה, אבל נוחה, וכאן גם מצפה לנו הפריחה של השושן בסמוך לשביל במקבצים על המצוק או על המדרון. לאחר העלייה נמשיך בשביל האדום עוד כקילומטר עד לנקודת הסיום בחניון הפיתולים.

נקודת התחלה: חניון מצפור יד לבנים. נקודת סיום: חניון הפיתולים

שושן צחור בנחל כלח
בין הפרחים האחרונים של עונת האביב, המבשרים על תחילת הקיץ. שושן צחור בנחל כלח | צילום: אלברט קשת

שביל קרן ברתות בנחל כזיב

בתוך שמורת נחל כזיב ישנו מסלול מעגלי באורך כ5.5 קילומטר, הנקרא שביל קרן ברתות בו ניתן לראות מקבצי פריחה של השושן הצחור.

הנסלול הינו בדרגת קושי בינונית כי יש לא מעט עליות וירידו והוא מוצל ברובו.

הטיול מתחיל בחניון שליד מצפה הילה, בצומת שבילים המסומן באדום שחור.  מהחניה נפנה ימינה לפי הסימון השחור, שיוביל אותנו אל חורש מוצל של עצי קטלב ואלון ובו שלט המצביע על שמורת נחל כזיב. נרד במדרגות ונכנס לערוץ נחל ברתות.

לאחר כ 1.4 ק”מ נגיע אל צומת דרכים של שבילים שחור וכחול, נבחר בשביל השחור ונלך עימו כ300 מטר עד לצומת נוסף של שבילים, כחול ושחור, והפעם נבחר בשביל הכחול, הפונה שמאלה. בנקודה הזו נוכל להתרשם מתצפית מרשימה אל עבר ערוץ נחל כזיב ומערת המקדש.

לאחר כ500 מטר של הליכה בקרקע טרשית נבחין במקבצים של השושן הצחור, המסלול מוביל אל מצוק קרן ברתות, הנמצא מעל מפגש הנחלים ברתות וכזיב, ממנו ישנה תצפית מרשימה על מבצר מונפורט.

נמשיך עם השביל הכחול עד לצומת דרכים אחרון של השבילים השחור והכחול, שם נפנה ימינה עם השביל השחור שיוביל אותו בחזרה לחניון.

איך מגיעים: נוסעים מזרחה על כביש 89 עד לכפר מעיליא. פונים שמאלה למעיליא, נוסעים כל הזמן ישר בתוך הכפר עד לכביש המגיע עד מצפה הילה. ממשיכים כחצי קילומטר עד לעיקול הדרך לישוב מנות. פונים ימינה לדרך עפר מסומנת באדום, עד לצומת שבילים המסומן באדום שחור. שם חונים.