נפרדים מאוקטן 96: מה יעשו הנהגים?

רגע לפני שמוסר הפיקוח על מחירו של דלק מאוקטן 96, בדקנו: האם אפשר לתדלק בדלק 95, האם יש צורך בתוספים, כמה הם עולים ובכלל, איך ניתן לחסוך בדלק? כל התשובות לפניכם

נוסעים במכונית ישנה ומתדלקים בדלק מאוקטן 96? עוד כמה חודשים לא בטוח שתמצאו את הדלק שלכם בתחנות. משרד התשתיות החליט להסיר את הפיקוח מעל מחירי הדלק מאוקטן 96, דבר שעלול להוביל לעליית מחירים, ובעקבותיה – ויתור עליו כליל בתחנות. הסרת הפיקוח מוסברת ברצונו של משרד התשתיות לעודד מעבר לשימוש בדלק מאוקטן 95 המזהם פחות את הסביבה, והחלפתם של רכבים ישנים המונעים על ידי דלק מאוקטן 96.

כ-3.5% מכלל הנהגים בישראל

הסרת הפיקוח על מחירי דלק אוקטן 96 מציבה בעיה מול בעלי רכבים ישנים או מיוחדים המשתמשים בדלק זה. על פי נתוני משרד התחבורה והלישכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתוך קרוב ל-2.3 מליון כלי רכב בישראל (1.8 מהם פרטיים), כ-80,000 כלי רכב מתדלקים בדלק מאוקטן 96, אם כי רק כ-7,000 מהם אכן זקוקים לכך לצורך נסיעה. המשמעות היא כי כ-3.5% מהנהגים בישראל יושפעו מהסרת הפיקוח.

נכון לרגע זה אין לדעת האם יסייע משרד התשתיות לאותם נהגים, האם יפוצו כלכלית בדרך כלשהי בעקבות עליית המחירים הצפויה או האם יאלצו לספוג את ההפסדים בעצמם. בכל מקרה, הדגיש המשרד, כי תחנות שיחליטו להפסיק את מכירת הדלק יחוייבו להחזיק ולמכור תוספות אשלגן לדלק מאוקטן 95, שיאפשרו לרכבים הנזקקים לדלק הישן לתדלק.

"קיים מגוון עצום של תוספים לדלק במדינת ישראל, על כן מומלץ להתייעץ עם המוסך המטפל ברכב באיזה מוצר להשתמש ובאיזו תדירות", אומר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים. לוי מציין שמחירי התוספים לשימוש בתדירות נמוכה נעים בין 65-85 שקלים לצרכן.

אפשר פשוט להחליף?

ומה יקרה לנהג רכב המתודלק בדלק מאוקטן 96 שיום אחד מחליף את הדלק ומתדלק באוקטן 95? "אם נהג רכב כזה לא ישתמש בתוספים להסרת פיח, עלול להיגרם נזק לשסתומי המנוע בטווח הארוך", מסביר לוי.

לדברי לוי, "מכיוון שיחסי שריפת הדלק ישתנו בעקבות שינוי האוקטן, הרכב עלול לסבול מתופעה הנקראת 'צלצולים' במנוע, ולכן לאחר שימוש ממושך בדלק שונה רצוי מאוד 'לאזן' את כיוון מערכות הדלק-אוויר וכן את קידום התיזמון של הרכב במוסך מורשה".

נזקים אפשריים אחרים הם בלאי מואץ של כל מערכות הרכב, זיהום אוויר מוגבר, פעולה לא סדירה של המנוע וקושי בהנעה בבקרים. לסיום מזכיר לוי שיש להשתמש אך ורק בתוספים מתאימים, וזאת על מנת להתמודד עם הצטברות הפיח שעלולה לגרום לצריכת דלק מוגברת ואף למנוע נזקים.

הכניסה לתוקף: תוך שלושה חודשים

נזכיר גם עצות כלליות הנכונות לכל אוקטן, העשויות לסייע בהקטנת צריכת הדלק של הרכב, ולפיכך גם להקטין את זיהום האוויר: יש לוודא שצמיגי הרכב מתאימים ושלחץ האוויר שלהם מדוייק על פי הוראות יצרן הרכב, ואחת לשישה חודשים לבדוק במוסך מורשה שמערכת יניקת האוויר ברכב אינה סתומה ושמערכת אספקת הדלק פועלת בצורה אופטימלית.

בנוסף, מומלץ להסיר גגונים, תוספות למראות וכל אביזר אחר המפריע לזרימת האוויר סביב הרכב, שכן אלו מגבירים את צריכת הדלק.

במשרד התשתיות סרבו לומר אילו צעדים ינקטו למען בעלי רכבים המחוייבים בתדלוק בדלק מאוקטן 96. הסרת הפיקוח תאושר סופית על ידי משרד האוצר בימים הקרובים, והצו ייכנס לתוקפו כשלושה חודשים לאחר מכן. כחודש לפני כניסת הצו לתוקף, יחלק משרד התשתיות בדיוור ישיר הנחיות שונות לנהגים המחוייבים בתדלוק בדלק מאוקטן 96.