מתכננים לקחת קופסאות מההורים בסופ"ש? זה הזמן ששאריות נשמרות במקרר

איך תמנעו מאוכל שהתקלקל וכמה זמן השאריות נשמרות באופן כללי? טיפ בונוס: כך תגרמו לשאריות להחזיק מעמד לאורך זמן

שאריות מזון

ברגע שאתם מוצאים מתכון נהדר או מנה טעימה ממסעדה, קשה שלא לזלול הכל בארוחה אחת. אם במקרה הכנתם יותר או נשאר מספיק לשאריות, יש לכם מזל. החלק המסובך הוא כשאתם מוצאים את הפיצה המכוסה בנייר כסף מתאריך לא ידוע ושואלים את עצמכם האם זה בטוח לאכילה, או האם זה מזון שפג תוקפו במקרר.

למרבה הצער, התשובה לכמה זמן שאריות טובות היא שזה מסובך, וזה תלוי בכמה גורמים, על פי דונלד וו. שפנר, פרופסור למדעי המזון מאוניברסיטת רוטגרס. "ככלל אצבע כללי, אני ממליץ לאנשים להשתמש שלושה עד ארבעה ימים [עבור שאריות], וזו המלצה שמרנית".

התזונאית הרשומה של דיאטנית מלינה מלקני ממליצה גם היא על שמירת (רוב) השאריות לא יותר משלושה עד ארבעה ימים במקרר. שימו לב כי מזונות הנושאים סיכון גבוה יותר לחיידקים מזיקים כוללים מזונות המכילים מוצרי חלב, ביצים, בשר, עוף, דגים ופירות ים. "מזונות בסיכון נמוך כוללים פירות וירקות, לחם, מאפים, מזון משומר, סירופים וחומצים", היא אומרת.

המומחים מסבירים את הפרטים על מה קורה אם אוכלים אוכל ישן, ואיך לגרום לשאריות להחזיק זמן רב ככל האפשר.

עוד ב"בריאות"

סובלים מריח רע מהפה? לא בטוח שזה קשור לתדירות צחצוח השיניים שלכם

מה לגבי שאריות ממסעדות?

באופן כללי, התשובה היא כן, הם יהיו בעלי אותם חיי מדף כמו שאריות אחרות. עם זאת, מזון ממסעדות עשוי להיות מחוץ לשליטה בטמפרטורה למשך זמן רב יותר לפני שיוכנס למקרר. פרופ' שפנר אומר שזה עשוי להשפיע על חיי המדף אם המזונות האלה היו מחוץ לשליטה בטמפרטורה במשך יותר מכמה שעות. "ככלל אצבע, אנחנו תמיד ממליצים לאנשים לקרר את השאריות שלהם תוך שעתיים מרגע ההגשה", הוא אומר.

מה קובע כמה זמן נשארות השאריות?

רמת החיידקים והנגיפים המזיקים בשאריות קובעת כמה זמן הן מחזיקות מעמד, לדברי מלקני. "כאשר החיידקים והנגיפים המזיקים הללו מגיעים לרמה מסוכנת לבריאות, הם עלולים לגרום למחלות הנישאות במזון הגורמות לתסמינים כמו קלקול קיבה, בחילות, שלשולים, הקאות, חום והתייבשות", היא אומרת.

איך לדעת אם השאריות מקולקלות

הדרך המהירה והקלה ביותר לדעת אם האוכל התקלקל היא להשתמש בעיניים ובאף. "השליכו כל מזון שיש לו ריח רע או סימני עובש", אומרת מלקני. "עם זאת, זכרו ששאריות עשויות להיראות, להריח ואפילו לטעום עדין ועדיין לגרום למחלות הנישאות במזון, אז הקפידו לעקוב בקפידה אחרי כמה ימים היא הייתה במקרר ולהשליך לאחר שלושה עד ארבעה ימים."

מה התרחיש הגרוע ביותר או הסיכון של אכילת שאריות מקולקלות?

"אם ב'סיכון' אתם מדברים על הסיכון להרעלת מזון, זכרו שאם המזון אינו מכיל חיידקים פתוגניים כאשר אתם מכניסים אותו למקרר, לא יהיו חיידקים פתוגניים כאשר אתם מוציאים אותו." אומר פרופ' שפנר. "הסיכון העיקרי משאריות הוא קלקול, כלומר חיידקים הגדלים במזון שגורמים לו להריח או לטעם מגעיל, אבל לא ממש יגרמו לנו לחלות".

רוב סוגי החיידקים הנפוצים שגורמים להרעלת מזון אינם גדלים כל כך טוב בטמפרטורות הנמוכות יותר שנמצאות במקרר. "אז אם המקרר שלכם מוגדר ל-40 מעלות צלזיוס ומטה, התרחיש הגרוע ביותר הוא שאתם מוציאים את האוכל, מריחים וזה מריח מגעיל ובא לכם להקיא, אבל כמובן שזו לא הרעלת מזון", הוא אומר.

איך לגרום לשאריות להחזיק מעמד

לאיכות הטובה ביותר, מקררים את השאריות מהר ככל האפשר. מלקני אומרת לעשות זאת תוך שעתיים לכל היותר מהבישול, או תוך שעה אחת מהבישול אם הטמפרטורה בחוץ היא 32 מעלות ומעלה. כמו כן, ודאו שטמפרטורת המקרר שלכם נמוכה ככל האפשר (40 מעלות צלזיוס או פחות) כל עוד הוא לא מקפיא את האוכל.

הימנעו מלאפשר למזון להישאר ב"אזור הסכנה" של הטמפרטורה שבין 4 מעלות ל-60 מעלות שהוא טווח הטמפרטורות שבהן חיידקים יכולים לשרוד ולגדול בקלות רבה יותר. אם אתם לא חושבים שאתם הולכים לאכול מזון תוך שלושה עד ארבעה ימים, אבל אתם תרצו לאכול אותו בסופו של דבר, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להקפיא אותו.

בחירה במיכלי אחסון אטומים היא דרך נוספת לגרום לשאריות להחזיק מעמד. וכשאתם אוכלים שאריות מאוחסנות, הקפידו לחמם לטמפרטורה מינימלית של 73 מעלות כדי להרוג חיידקים מסוכנים פוטנציאליים שעלולים לגרום למחלות הנישאות במזון, ממליצה מלקני.

*מקור - thehealthy