האם זה רע לאכול לפני השינה?

האם נשנוש לילי הוא רעיון טוב או לא? הנה מה שיש למומחי תזונה לומר על אכילה לפני השינה

נשנוש לילה

כשמדובר בשאלות תזונה גדולות, הנה שאלה אחת שיש עליה הרבה ויכוח: האם זה בסדר לאכול מאוחר בלילה? למען האמת, יש הרבה מידע שגוי על מתי לאכול, במיוחד סביב תזמון הארוחות.

ההשפעה של ארוחות לילה מאוחרות עשויה להיות תלויה במגוון גורמים. "האמת היא כמה וכמה אתם אוכלים חשובה לא פחות - ולעתים קרובות יותר - מאשר כאשר אתם אוכלים", היא אומרת.

אכילה מאוחרת ועלייה במשקל

הסיכון לארוז את הקילוגרמים הוא בדרך כלל הסיבה העיקרית שאנשים חושבים שזה רע לאכול מאוחר בלילה, אומרת ג'ניפר פיסקה, דיאטנית בדאלאס, טקסס. "הסיבה שאני הכי שומעת היא עלייה במשקל", היא אומרת. "אכילה מאוחרת קשורה לרוב לחוסר שליטה עצמית ואכילת מזון 'זבל'".

עוד ב"בריאות"

האם מותר להשאיר מחטא ידיים במכונית חמה?

אוהבים מקלחות חמות וארוכות? תפסיקו עם זה. אתם מתקלחים לא נכון

חברו הטוב של האדם: כך כלבים יכולים לגרום לכם להיות בריאים יותר

תמונות של אנשים שצופים בטלוויזיה בזמן שהם אוכלים צ'יפס וגלידה מלווים כותרות קליטות ונדבקים במוחם של אנשים. עם זאת, זה לא כל כך פשוט. דיאטנים אחרים אומרים שאנשים חושבים שעלייה בכולסטרול ואפילו שליטה על אינסולין לקויה הם תופעות לוואי אוטומטיות של אכילה בשעת לילה מאוחרת.

כאילו איכשהו פיית העלייה במשקל מבקרת אותנו אחרי השעה 18:00. בלילה, מנופפת בשרביטה שלה, הופ!

האם האמונות לגבי אכילה בלילה השתנו עם הזמן?

עד לאחרונה, אנשים רבים, כולל מומחים, חשבו כי ניהול משקל הוא דבר פשוט, אבל חשיבה זו התפתחה ככל שיותר ויותר ראיות מראות על ההשפעות של הורמונים, מתח, גנטיקה ועוד על המשקל.

משקל
האם האמונות לגבי אכילה בלילה השתנו עם הזמן? | צילום: shutterstock

מחקר חדש המכונה כרונו-תזונה צץ בחמש השנים האחרונות, והוא בוחן כיצד תזמון הארוחות משפיע על המשקל, לחץ הדם, הסוכר בדם והכולסטרול. כעת, המחשבה היא שמניפולציה של הזמן ביום בו צריכת מזון עשויה להשפיע על רמת הסוכר בדם, כמו גם על משקל הגוף.

הגבלת הזמן ביום בו אוכל זמין עשויה לקזז השלכות מטבוליות של מחלות כרוניות. צום ואכילת חלונות לסירוגין פופולרי יותר, אך שימו לב שחלק ניכר ממחקר זה עדיין מקדים.

מה אומר המחקר? אכילה לפני השינה עשויה להיות בסדר גמור, ואפילו רעיון טוב עבור אנשים מסוימים - אך היא תלויה גם בהרגלי האכילה שלכם בשעות היום, במה שאתם אוכלים ובצרכי הקלוריות האישיים שלכם.

זו הסיבה שהשאלה "האם לאכול לפני השינה גרועה?" כל כך מבלבלת. מחשבה אחת היא שבעוד שאכילה בלילה לא בהכרח תוביל לעלייה במשקל, ההשפעה על המשקל תלויה בחלוקת שאר הקלוריות היומיות.

אכילה בלילה
האם יש תשובה חד משמעית? | צילום: shuttersrock

בנוסף, חלק מהמחקרים מצביעים על כך שאכילה בלילה עלולה לגרום לסיכוי נמוך יותר שאתם אוכלים ארוחת בוקר - ודילוג על ארוחת בוקר עלול להוביל לרעב יתר על המידה ולאכילת יתר בהמשך היום.

האם יש תשובה חד משמעית?
לא מפסיקים להיות וכנראה תמיד יהיה פטפוט על חסרונות ומינוסים על אכילה לפני השינה. אם אתם רוצים ליהנות יותר מכלל הקלוריות היומיות שלכם במהלך היום, אז אולי דלגו על נשנוש לילי.

עם זאת, אם אתם באמת נהנים מהשגרה של חטיף קטן לאחר צפייה בפרק הטלוויזיה הלילי שלכם, אתם יכולים גם לגרום לזה לעבוד. רק וודאו שאתם מתייחסים לאכילה בלילה, כלומר אינכם עושים ריבוי משימות בזמן האכילה, ואתם מודעים לכך אם אתם באמת רעבים או שבא לכם לנשנש.