איך להחזיר את האיזון לילדים שלא יודעים שובע

פרופ' דוד צנגן, מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים בהדסה – על המחלה הנדירה שגורמת להשמנה קיצונית מגיל צעיר, ועל הטיפול פורץ הדרך שיכול להחזיר את האיזון לחייהם

השמנת יתר

ההורים נאלצים לנעול את המקרר והמזווה, הילדים גונבים אוכל ועסוקים באכילה באובססיביות. בגוף שלנו קיים מנגנון רעב ושובע טבעי והכרחי, שנשלט גם על ידי המערכת ההורמונלית. חלק מרכזי מהבקרה של תחושת השובע מתחילה אצלנו דווקא בתאי השומן בגוף - הורמון הלפטין שמופרש מהם מפעיל שרשרת הורמונלית במרכז השובע בהיפותלמוס, שמאותת למוח שלנו להפסיק לאכול כי אנחנו מלאים. השרשרת ההורמונלית הזו מורכבת ממספר (5-10) שלבים, אבל מספיק ששלב אחד בשרשרת הזאת לא יעבוד – ותחושת השובע פשוט לא תגיע.

מהבעיה הזאת סובלים ילדים שחולים בתסמונת גנטית נדירה. בשל החסר הגנטי, אחד השלבים בשרשרת שאחראית על השובע לא פועל, איתותי השובע לא מופעלים במרכז השבע במוח ולכן קיימת תחושה קבועה של רעב בלתי נשלט.

בושה, אשמה וחוסר שליטה

להבדיל מהשמנת ילדים כתוצאה מאכילה לא מאוזנת או מאורח חיים לא בריא, אצל הילדים שחולים במחלות גנטיות נדירות אלה, ההשמנה נובעת מכך שהמוח שלהם לא מקבל איתותי שובע ואין להם שום מעגל פנימי שאומר להם להפסיק לאכול. הרעב אצלם הוא דרייב שלא ניתן לעצור אותו – רעב מתמשך, מכאיב, שאינו יודע שובע.

עוד ב"בריאות"

די לתירוצים: כך תחזרו (או תתחילו) למסלול תזונה נכונה

הילדים האלו יהיו שמנים מאד מגיל צעיר – ילד בן 8 יכול להגיע גם למעל מאה קילו, עם עיסוק אובססיבי באכילה, גניבת אוכל ואף אכילה של דברים שאינם ראויים למאכל. ההורים מדווחים על צורך לנעול מקררים וארונות, על התפרצויות זעם ובעיקר על תחושת אשמה קשה והתמודדות יומיומית עם ילדים שבאמת אין להם כל שליטה על מצבם.

מטבע הדברים, ההשפעה של המחלה ניכרת על כל תחומי החיים של הילדים ועל המשפחה כולה – החל מהפן הבריאותי של הרס ברקמת הלב, הצטברות שומנים בכלי הדם ופגיעה באברים שונים כמו הכבד והכליות, דרך הפן החברתי שנפגע קשות וכמובן הפן הנפשי – עם תחושות אשמה, בושה, דיכאון, וחרדה גדולה של הילדים וההורים מהעתיד הצפוי.

הבשורה שיכולה להחזיר את האיזון

החדשות הטובות הן שלאחרונה אושר טיפול פורץ דרך עבור חלק ממחלות אלה, שביכולתו לפצות על החסר במנגנון הרעב והשובע. פרקטיקות אחרות של ירידה במשקל אינן רלוונטיות לחולים האלה ולכן זהו למעשה הטיפול היחיד למחלה הנדירה הזאת, שנותן מענה מדויק לשלב החסר בתהליך, ומטפל בגורם הבעיה.

במידה והילדים האלה יאובחנו מוקדם ויתחילו את הטיפול מגיל צעיר, הוא יאפשר להם לחזור למערכת נורמלית של אכילה ולמצב בריאותי תקין. גם במקרה של אבחון מאוחר יותר, אחרי גיל ההתבגרות, הטיפול יכול להחזיר את האיזון לחיים של החולים ולמנוע החמרה של המצב וכמובן נזקים עתידיים. חשוב לזכור שמדובר בילדים ובאנשים צעירים, שכל החיים לפניהם, והטיפול הזה הוא היחיד שיכול להחזיר אותם לחיים נורמליים ולשפר את מצבם הבריאותי והנפשי לאין שיעור.