כמה זה רע להחזיק עיטוש? מאוד! אל תעשו את זה

כולנו דיכאנו התעטשות כדי למנוע מבוכה, אבל כמה נזק בדיוק גורמת החזקת התעטשות?

התעטשות

התעטשות בפומבי היא מביכה כמעט כמו שהיא גסה, במיוחד אם האף מתחיל לדגדג בחדר שקט. הניסיון להדוף את הדחף נעשה תמיד מתוך הכוונות הטובות ביותר, בין אם אתם רק רוצים להיות מנומסים או לא יכולים לסבול את המחשבה שכולם מסתכלים מסביב אחר מקור הרעש המהדהד הזה, במיוחד אם אתם מודעים לעצמכם לגבי קול ההתעטשות שלכם.

עם זאת, למרבה הצער, הניסיון שלכם לאדיבות נפוצה עלול להותיר אתכם עם מצב רפואי נדיר ומסוכן. זה מה שקרה לגבר בן 34 באנגליה, לפי מחקר מקרה ב-British Medical Journal, כשניסה להחניק עיטוש על ידי סגירת פיו וצביטת אפו. הוא חש תחושת קופץ בגרונו, צווארו החל להתנפח, ואף התקשה לבלוע ולדבר. לאחר שבילה שבעה ימים בבית החולים, שם הוא ניזון בצינור אף, הוא החלים לחלוטין - אבל למה הוא היה שם מלכתחילה?

כשליחה, אלרגן או חפץ כמו חרק נכנסים לאף שלנו, האינסטינקט של הגוף הוא להיפטר ממנו מיד, באמצעות עיטוש. הסרעפת והשרירים בין הצלעות שלנו מתכווצים כדי לגרש את כל מה שנמצא באף שלנו. זהו רפלקס אוטומטי (ובלתי נשלט ברובו), שנועד לשמור על דרכי הנשימה שלנו פתוחות.

עוד ב"בריאות"

כך תלבינו את השיניים בעצמכם בלי ללכת לרופא שיניים

עיטוש הוא גם חזק מאוד. בהתאם לגודל האף ויכולת הריאות, הכוח מגיע ליותר מ-100 מייל לשעה! אבל החזקת האף או סגירת הפה, פירושה שכל האוויר הזה לא יכול לברוח, אז הוא צריך ללכת למקום אחר, מה שעלול לגרום לנזק בלתי צפוי.

"אם תנסו לדכא את מהירות האוויר העולה מהריאות, אתם עלולים לגרום נזק לאוזן התיכונה, שם נמצאות עצמות השמיעה", מזהיר ג'פרי גאלופ, מייסד ומנהל מכון אף אוזן גרון באטלנטה. כוח האוויר שנדחף במהירות גבוהה לתוך צינורות האוסטכיאן יכול להשפיע על עור התוף ועל העצמות הקטנות שרוטטות כשאנחנו שומעים צלילים, מסבירים בקליבלנד קליניק.

אפשרות נוספת (אם כי נדירה ביותר) היא קרע ספונטני של הלוע, אותו חווה הגבר הבריטי הלא מזוהה שסיפרנו עליו קודם. העיטוש הכלול שלו קרע את גרונו והותיר בועות אוויר ברקמה הרכה של צווארו וחזהו. "עצירת התעטשות באמצעות נחיריים ופה חוסמים היא תמרון מסוכן", כתב מחבר המקרה, "ויש להימנע ממנה, מכיוון שהיא עלולה להוביל לסיבוכים רבים". אם יש לכם מצב בסיסי, כולל אוסטאופורוזיס או מפרצת מוחית קיימת, סיבוכים אחרים עלולים לנבוע מהתעטשות חסרת עכבות.

מכיוון שאין דרך בטוחה להדוף עיטוש, קדימה תנו לו לצאת- אבל תתחשבו בסובבים אתכם. התעטשו לתוך טישו או לתוך המרפק, השליכו את הרקמה מיד, ושטפו ידיים כדי להיפטר מחיידקים.

לבריאות!