כיצד נייצר מוטיבציה לעשייה, ונשמור עליה לאורך זמן ובימי אי-וודאות

חוסר יציבות הוא שמה השני של התקופה האחרונה. קשה לנו להתמודד עם אי ודאות באופן כללי, אז בתקופת קורונה ,התאוששות מהסגרים ומהגלים הקודמים והתמודדות עם פחד מהזן החדש– על אחת כמה וכמה

מוטיבציה

כולם מדברים על חוסן, על למצוא אי של וודאות בתוך אי הוודאות, כמו שכתב ויקטור פרנקל בספרו ״האדם מחפש משמעות״ - מי שיש לו למה, יכול לשאת כמעט כל איך. משמעות יכולה להימצא בתוך מה שאנחנו כבר עושים או בחיפוש תחום חדש, כך או כך יש צורך בחוסן ובכוחות נפשיים להתחיל מעגל חיובי של עשייה.

לרוב מה שמוריד מוטיבציה הן אמונות או מחשבות חוזרות שאדם נוטה לחשוב על המציאות. ב-NLP אחת מהנחות היסוד היא שהאנרגיה מופנית לאן שתשומת הלב מתמקדת. מוטיבציה היא אנרגיה ואם האנרגיה מופנית למחשבה חוזרת שאינה מקדמת, אזי מעגל אי הודאות יכול להימשך.

אז איך בכל זאת אפשר להיטיב עם המחשבות ולהיפטר מההתנהגויות שמעכבות אותנו? ביקשנו משלי ורטנברג, מאסטר NLP ודמיון מודרך וחברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY כמה טיפים ישומיים:

1-

בשלב הראשון, נבין מהי אותה אמונה מערערת שמלווה אותנו בכל פעם שאנחנו חסרי חשק/עצובים בהקשר לעשייה. לדוגמא - אני מאמין שאני פשוט לא טוב במה שאני עושה. מן הסתם, אמונה שכזו לא עוזרת לצאת מהמיטה ולמצוא משמעות בעשייה.

2-

ננסה להתעמק רגע ולהבין מה אנחנו מרגישים בגוף כשאנחנו חושבים מחשבה שכזו. נרשום לעצמנו עד כמה אנחנו מאמינים בה מ-1 עד 10 (1 בכלל לא - 10 בטוחים בזה- זו עובדה!)

3-

נחשוב על שלושה אנשים שיוכלו להגיד לנו מסר שייתן זווית אחרת לאמונה הבסיסית שלנו. נרשום את המסרים שנאמרו ומסר אחד מעצמנו, אולי מהצלחות העבר, שיראו לנו משהו אחר, שונה מהאמונה הזו.

עוד ב"בריאות"

מצאנו את התחביב המפתיע שאתם יכולים לעשות כדי להירגע

4-

לאחר שחשבנו על אמונה חלופית נעימה ומקדמת, נעצום עיניים, ניקח נשימה עמוקה וננשוף החוצה ואז נדמיין שאנחנו כותבים על החול 10 פעמים את המסר המחזק, כל פעם בכתב יותר ויותר גדול. נרשום עד כמה אנחנו מאמינים כעת במחשבה/ אמונה הראשונית שאנחנו לא טובים מ-1 עד 10.

5-

נבחין האם כשאנחנו נמנעים ממשהו או חסרי מוטיבציה, מה אנחנו חושבים לגבי העשייה הנדרשת. פעמים רבות אנו אומרים לעצמנו משפטים בראש שכוללים מילים כמו "אני חייב.ת/מוכרחה/ צריכה". משפטים כאלו עלולים להלחיץ ולהוביל להימנעות. אפשר לבדוק מה קורה כשאנחנו מנסחים לעצמנו את אותו המשפט בשימוש במילים כמו "אני בוחר.ת ל...אני רוצה ש... אני יכול.ה...."

6-

כדאי לנסות לחשוב אם נעשה את הדבר שאנחנו כרגע נמנעים ממנו, על איזה ערכים זה יענה או לחילופין - איזה ערכים שחשובים לנו יעזרו לנו לעשות את זה? נניח, אם נתמיד עכשיו בהכנה למבחן זה כיוון שאנחנו סקרנים ורוצים לדעת עוד. חיבור לערכים יכול לעזור לראות את המשימה הספציפית כמדרגה או עלייה לא קלה בדרך לפסגת ההר.

7-

בשיטת 10 הדקות (או 15...או 20) נחשוב מה הצעדים הבאים שכדאי שנעשה. נתחיל בעשייה של צעד אחד, ללא מסיחים ( פייסבוק/ שיחות טלפון וכו') למשך זמן שנגדיר לעצמנו. נחזק את עצמנו בתום הזמן, בדרך שנעימה לנו ונחליט להיות גאים בעשייה. שיטה כזו יכולה להראות שהדברים הם לא הכל או כלום. לא נכשלנו או הצלחנו, לא עשינו כלום או עשינו המון, אלא העשייה שלנו היא בשלבים ובהתפתחות ולכן להתחיל אותה יכול להיות קצת פחות מאיים.

כמובן שיש עוד טכניקות מחשבתיות והתנהגותיות רבות שניתן לאמץ, אבל חשוב לזכור שאי עשייה והימנעות הן ״מעגל קסמים״ אמנם אנושי, אך עלול להחליש את החוסן שלנו ואת הסיכוי להגיע לתחושת משמעות וסיפוק.

ברגע שמחשבתית נבין שהאמונות שלנו על עצמנו הן לרוב דעה ולא עובדה, והתנהגותית נעשה כל פעם צעד אחד ליציאה ממעגל ההימנעות, בהדרגה נוכל לאושש את נפשנו מהמשבר ולהכניס רוח חדשה ותנועה לחיינו.

הכותבת היא שלי ורטנברג, מאסטר NLP, יועצת טיפולית, מנחת קבוצות וסדנאות ריפוי דרך תנועה בגישת NLP - מתקיעות להנעה והנאה, חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית.